جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام تابش بندر امام

امام جمعه بندر امام خمینی گفت: بنا به روایات ائمه اطهار(ع)، کمک به برادر دینی، با صد مرتبه طواف واجب خانه خدا برابری می کند که بر همین اساس، پس از اجرای حکم خدا و اجرای احکام الهی، خدمت به محرومان، از شیرین ترین عبادت‌ها و سنت پیامبر(ص) و معصومین علیهم السلام بوده است.

حجت الاسلام محمد تابش، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، با اشاره به فرا رسیدن روز احسان و نیکوکاری، اظهار داشت: احسان و نیکوکاری، یکی از اصول اساسی «ارزش ها» در جامعه اسلامی بوده که خداوند متعال در قرآن همگان را به انجام آن فرمان داده است.

استاد حوزه علمیه خوزستان، تصریح کرد: احسان، یعنی نفع و نیکی رساندن به دیگران، بدون انتظار پاداش متقابل و جبران نیکی، به طوری که به نیکی، فزون‌تر و شایسته تر پاسخ دهد و به دیگران خدمت کند بی آنکه در انتظار پاداش آنها باشد.

حجت الاسلام تابش، با اشاره به کلام حضرت علی(ع) مبنی بر این که «مهم ترین جزء ایمان، احسان به مردم است»، گفت: آنچه از آیات قرآن به دست می آید این است که احسان و نیکوکاری نوعی گذشت از حق مسلم خود برای حمایت از مستضعفی دیگر است.

امام جمعه بندرامام خمینی(ره)، با اشاره به خصوصیات جامعه اسلامی، بیان داشت: در جامعه ای که بر مبنای الگوی اسلامی و مکتب علوی تشکیل شده باشد، مسلمان نمی تواند در برابر نیازها و گرفتاری های برادران دینی خود بی تفاوت باشد، بلکه با احساس مسؤولیت در تلاش برای کمک رسانی به هم نوعان خود خواهد بود.

وی با بیان این که خدمت به محرومان و نیازمندان از شیرین ترین عبادت ها و سنت پیامبر (ص) و معصومین(ع) بوده، گفت: بنا به روایات ائمه اطهار(ع)، کمک به برادر دینی، با صد مرتبه طواف واجب خانه خدا برابری می کند که بر همین اساس، پس از اجرای حکم خدا و اجرای احکام الهی، خدمت به محرومان، از شیرین ترین عبادت ها و سنت پیامبر(ص) و معصومان علیهم السلام بوده است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، با استناد به منابع دینی گفت: خداوند متعال فرموده است «همانا زندگی دنیا، مانند آبی است که آن را از آسمان فرو فرستادیم»؛ با توجه به این آیه و سایر آیات متوجه می شویم که مال و فرزندان و هر چه در دنیا در اختیارمان است، همچون متاعی ناچیز بوده که باید در زندگی با آنها تجارتی پرسود انجام دهیم، تجارتی که حیات طیبه در دنیا و سعادت ابدی در سرای جاودان را در پی داشته باشد.

حجت الاسلام تابش، با اشاره به وظایف مسلمین نسبت به یکدیگر، به سخنان امام صادق(ع) اشاره کرد و بیان داشت: به یقین انسان ها در جامعه نسبت به یکدیگر وظایفی داشته و مسلمان متعهد، خود را در خصوص برادران دینی مسؤول می داند که در این راستا نیز امام صادق(ع) در سخنی با یکی از یارانش بیان می کند: «آنچه برای خود دوست می داری، برای برادر دینی ات هم دوست بدار و آنچه برای خویش ناخشنود می دانی برای او هم ناخوشایند بدان»؛ از این رو یکی از بزرگ ترین تکالیف ما در خصوص برادران دینی خود، کوشش در راستای حل مشکلات و برآورده کردن حوائج آنها است.

امام جمعه بندر امام خمینی(ره) در پایان سخنان خود، با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری در جامعه، اظهار داشت: بنا به روایات معصومین (ع) احسان و نیکوکاری، یکی از فرایض مهم در جامعه بوده، که هر مسلمان واقعی می بایست نسبت به انجام آن کوشا باشد؛ چرا که پیامبر اعظم(ص) در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی شاد کردن دل برادر دینی خود، گفتند: «غرض سیر کردن او، از میان برداشتن دشواری و رنج او و قضای دین اوست» و در جایی دیگر نیز، امام محمد باقر (ع) در حدیثی بیان می کنند که «از حق مؤمن بر مؤمن، سیر کردن شکم او، پوشاندن بدن او و از میان برداشتن رنج و دشواری و قضایِ دین اوست.  همچنین  پس از مرگ، سرپرستی خانواده و فرزندان او را برعهده بگیرد و به آنها محبت کند»، هم اکنون نیز به همین دلیل است که اسلام تأکید زیادی بر ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری در جامعه دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha