چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 329450
۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
آیت‌الله تبریزی

يكى از مواردى كه مى تواند در جهت تهذيب و تذكيه نفس نقش اساسى داشته باشد، همنشين خوب به خصوص طلاب جوان است.

خبرگزاری حوزه /مرحوم  آیت الله العظمی تبریزی در توصیه هایی به جوانان بویژه طلاب جوان آورده اند:

طالب كمال اگر طلبه است و مى خواهد در تحصيل موفق شود، بايد ابتدا تمام همش درس و بحث باشد و در كنار آن از تقواى الهى غافل نباشد.

طلبه اول بايد خوب درس بخواند تا بتواند مؤثر باشد، سكان هدايت جامعه به دست طلاب است اگر آنها در فراگيرى علوم كوتاهى كنند، علاوه بر آنكه مسئول خواهند بود، نمى توانند خدمات دينى مؤثرى داشته باشد. اگر يك طلبه در درس، مجد باشد و تقواى الهى داشته باشد به طور يقين به درجه اى والا خواهد رسيد و توفيق خواهد يافت كه به دين خدمت كند.

*راه سعادت دنیا و آخرت

خوب درس خواندن و مراعات تقواى الهى، نورى است به سوى سعادت دنيا و آخرت.

يكى از مواردى كه مى تواند در جهت تهذيب و تذكيه نفس نقش اساسى داشته باشد، همنشين خوب است، به خصوص طلاب جوان كه مى خواهند مُبلّغ دين، احكام الهى و معارف اهل بيت(عليهم السلام)باشند. انسان بر اثر نشست و برخاست با افراد ناشايست به مرور زمان حالات معنوى خود را از دست خواهد داد و نورانيتش به تدريج زايل خواهد شد. خداى ناكرده وقتى متوجه مى شود كه ديگر دير شده است، از اين رو بايد از همان ابتداى دوران تحصيل، افرادى كه در درس و بحث و تدين معروف هستند را مورد مشورت خود قرار دهد.

 اگر خودِ شخص، اهليت تشخيص را ندارد از بزرگان كمك بطلبد و سعى كند با هم سن و سالان خود بحث و رفت و آمد داشته باشد. انسان به دوستانى نياز دارد كه بتواند علاوه بر آنكه آنها را مورد مشورت قرار مى دهد، از آنان استفاده علمى نموده و اوقات فراغت خود را با آنان بگذراند. البته بايد دقت كند كه خداى ناكرده وقت خود را به پاى چيزهاى بيهوده مصرف نكرده و از كارهايى كه قلب انسان را سياه مى كند، بپرهيزد. زياد خنديدن حكم نمك زياد در غذا را دارد، طلبه بايد با متانت حرف هاى سنجيده بزند و هر آنچه كه به ذهنش مى آيد، بيان نكند; بلكه بايد قبل از نطق، در مورد تأثيرات آن فكر كند و با آگاهى حرف بزند. اگر در جوانى مراقب كردار و اعمال باشد و تقواى الهى را پيشه كند، سعادت او تضمين است.

*استفاده از فرصت‌ها

رمز موفقيت يك انسان، استفاده از فرصت ها است. يك جوان، به خصوص يك طلبه اگر بخواهد در آينده موفق شود، بايد از تمام لحظاتى كه فرا روى خويش دارد استفاده كامل نمايد. همانگونه كه ائمه ما(عليهم السلام) فرموده اند: «فاغتنموا الفرص فانها تمرّ مر السحاب; فرصت ها را مغتنم شماريد كه همچون ابر عبور مى كند»، «الفرصة تمر مر السحاب فانتهزوا فرص الخير; فرصت ها همچون عبور ابرها مى گذرد بنابراين فرصت هاى نيك را غنيمت شماريد»، «اضاغة الفرصة غصه، فان لكل شىء مده واصلا و...; از دست دادن فرصت غم انگيز است...».

*راز موفقیت آیت‌الله تبریزی

طلاب به خصوص طلاب جوان همواره سؤال مى كردند انجام چه كارهايى سبب ترقى انسان به درجات رفيع علمى و معنوى و كسب موفقيت و خدمت به دين را فراهم مى آورد؟ پاسخ اين پرسش را از سير زندگى فقيه مقدس راحل ميرزا جواد تبريزى(قدس سره)مى توان داد:

يكى از خصايل مرحوم ميرزا(قدس سره) سحرخيزى بود، ايشان دو ساعت قبل از اذان صبح بيدار مى شدند و به تهجد و عبادت مى پرداختند و مى فرمودند: «به طلبه ها بگوييد سحرخيز باشند كه روزى ها در آن ساعات تقسيم مى شود». نيمه شب به حرم مطهر حضرت معصومه(عليها السلام) مشرف مى شدند و آن زمان را جهت ارتباط معنوى با پروردگار، مناجات و توسل به اهل بيت(عليهم السلام) اختصاص داده بودند. اين حركت نيمه شب و تهجد ايشان(قدس سره) در حرم مطهر يا مسجد امام حسن عسكرى(عليه السلام)([1]) خود درسى بزرگ براى ديگران در مسير عبوديت و نهايت بندگى در ساحت قدسى پروردگار سبحان بود.

 

برگرفته از کتاب نصایح  آیت الله العظمی جوادآقا تبریزی



([1]) مسجد امام حسن عسكرى(عليه السلام) واقع در چهار راه بازار (قم)، در قرن سوم هجرى به امر حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام) توسط وكيل و نماينده آن حضرت، احمد بن اسحاق قمى (رحمه الله) بنا شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha