چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
امام حسن عسکری

مدیر کارگاه ساخت ضریح مطهر امامین عسکریین(ع) با اشاره به اتمام پروژه ساخت ضریح مطهر ائمه سامرا(ع) گفت: در صورت برقراری امنیت کامل، این ضریح به زودی از قم به سامرا منتقل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم لاجوردی، امروز در حاشیه بازدید کارکنان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) از کارگاه ساخت ضریح مطهر امامین عسکریین(ع)، گفت: كار ساخت ضريح مطهر امامين عسكريين(ع) از سال ۱۳۸۹ آغاز و در اسفندماه ۱۳۹۲ به پايان رسيد و اکنون با استعانت از خدای متعال آماده انتقال به سامرا می باشد.

وی با بيان اين كه ضريح جدید از نظر طرح ظاهری همچون ضريح سابق است و تنها كمي تفاوت‌هاي جزئي در آن ايجاد شده است، ادامه داد: در اين پروژه ۴ هزار و ۵۰۰ كيلو نقره، ۷۰ كيلو طلا و ۱۱ هزار كيلو چوب ساج استفاده شده و چوب ساج به کار رفته در این ضریح در برابر گزند حشرات و جانواران بسيار متسحكم و استحكام آن از ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال اعلام شده است.

مدیر کارگاه ساخت ضریح مطهر امامین عسکریین(ع) افزود: همچنين ۱۲ گلدان به نيت دوازده امام و ۱۴ كتيبه به نام ۱۴ معصوم(ع) با آيات نوراني قرآن كريم و احاديث اهل بيت(ع) و اشعاري در مدح ائمه(ع) در ساخت اين ضريح مطهر استفاده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین لاجوردي ادامه داد: استاد سيد مهدي علمدار به عنوان طراح و مجري قلم زني، استاد مهدي ديدار به عنوان سرپرست نجاران، خوش نژاد به عنوان مسئول سازه و نيز استاد موحد به عنوان خطاط پروژه مسووليت ساخت اين ضريح را بر عهده داشتند.

مسئول كارگاه ساخت ضريح حرم مطهر امامين عسكريين (ع) تصريح كرد: چهار در بزرگ ورودي و خروجي به صحن‌هاي حرم امامين عسكريين (ع) و هشت در ويژه ضريح نيز آماده شده است.

وي همچنين از ساخت يكهزار متر فرش دست‌بافت از سوي هنرمنداني ايراني در كاشان خبر داد و گفت: اين فرش‌ها نيز همزمان با ضريح به عراق انتقال داده خواهند شد.

گفتنی است، صبح روز بيست و سوم محرم ۱۴۲۷ هجري (سوم اسفند ۱۳۸۴) يكي از تلخ‌ترين روزهاي ملت عراق و شيعيان در سراسر دنيا بود، چرا كه بر اثر انفجار شديدي در مقدس‌ترين مكان شهر سامرا، حرم امام علي النقي (ع) و امام حسن عسكري (ع) به طور كامل تخريب شد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha