چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 331687
۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶
امام موسی صدر

مسئله بسیار مهمی که در کشورهای عرب منعکس شد، آن ایستادگی و حمایت آشتی ناپذیر و تلاش پیگیری بود که ما به نفع فلسطینی‌ها در لبنان انجام دادیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از روابط عمومی مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، امام موسی صدر در بخشی از مصاحبه ای مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی به گوشه هایی از زندگی شخصی خود و چگونگی فعالیتش در لبنان و پذیرفته شدنش در لبنان و در میان مردم لبنان با وجود ایرانی بودنش می پردازد.

متن این بخش از مصاحبه برای نخستین بار منتشر می شود:

سؤال: این محبوبیت که جنابعالی در دنیای عرب پیدا کرده‌اید، به چه سببی است؟ و اصلاً ارتباط ایران و دنیای عرب به نظر شما چیست؟

پاسخ: البته نمی‌توانم عرض کنم که این سبب مربوط به این بوده است که من تمام کودکی‌ام را در ایران گذرانده‌ام و یا فرهنگ اول من فرهنگ ایرانی بوده و زبان اولم زبان ایرانی بوده است. مسئلۀ روابط انسان با انسانی دیگر و با کشوری دیگر مربوط است به روش او و قناعت‌ها و تلاش‌هایش.

بنده الان حدود پانزده سال است که در لبنان هستم، و می‌توانم بگویم که به طور جدی شب و روزم را به خاطر مردم صرف کرده‌ام، برای سعادت مردم و آرام کردن مصیبت‌های مردم؛ چه افراد و چه دسته جات. بحران‌های خیلی شدید و سنگینی هم به وجود آمده که مخلصانه و بدون اینکه توجهی به مصالح خصوصی خودم و یا دار و دسته خودم داشته باشم، تلاش کرده‌ام برای خدمت به مردم. در این بحران‌ها خواه نا‌خواه روشن شده که واقعاً من دوستدار مردم بوده ام و این دوستی منعکس می‌شود و آن‌ها هم دوستدار خواهند بود.

مسئله بسیار مهمی که در کشورهای عرب منعکس شد، آن ایستادگی و حمایت آشتی ناپذیر و تلاش پیگیری بود که ما به نفع فلسطینی‌ها در لبنان انجام دادیم. فلسطینی‌ها در غربت و بی‌پناهی زندگی می‌کردند و خطرهای فراوان از هر طرف آن‌ها را تهدید می‌کرد و در عین حال بودنشان در جنوب لبنان مشکلاتی به وجود می آورد، چون همان طور که می‌دانید جنوب لبنان منطقهای شیعه نشین است، خواه نا‌خواه این بحران مشکلاتی به وجود می‌آورد. ولی ما با سر سختی از فلسطینی‌ها دفاع کردیم و ایستادیم و این خواه نا‌خواه در کشورهای عربی انعکاس فراوان داشت. چون شاید بدانید که نهضت مقاومت فلسطین الان از مقدس‌ترین نهضت‌هایی است که در کشورهای عرب و در جهان شمرده می‌شود. از این جهت روابط ما با کشورهای عربی بهتر شد.

گذشته از اینکه در کنگره‌هایی که تشکیل می‌شود و در روابطی که معمولاً به صورت فرهنگی و به صورت مذهبی و به صورت اجتماعی مطرح می‌شود، بنده شرکت می‌کنم، و این خودش یک نوعی ارتباطی با آن‌ها ایجاد کرده است.

آنچه که می‌توانم دربارۀ روابط ایران با کشور‌ها عرض کنم این است که البته مردم اینجا می‌دانستند و می‌دانند و از لهجه من هم که پیداست چون وقتی عربی صحبت می‌کنم پیداست اساساً اثر ایرانیت در زبانم واضح است. کاملاً می‌دانند که من در ایران به دنیا آمده‌ام و فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه تهران هستم و در حوزه قم تحصیلات دینی و اولیه‌ام را ادامه داده‌ام. مادرم و برادرانم در ایران هستند، قبر پدرم در ایران است، رفقای ایام کودکی‌ام همه ایرانی هستند. و ما اصلاً در خانه فارسی صحبت می‌کنیم و خواه نا‌خواه مردم لبنان همه این‌ها را می‌دانند و با این حال می‌بینند که در روش‌هایی که ما داریم کاملاً در مصلحت کشور لبنان و مصلحت کشورهای عربی قدم بر می‌داریم و هیچ از مصالح و منافع این‌ها کنار نمی‌گذاریم یعنی با اخلاص بی‌‌‌‌نهایت برایشان تلاش می‌کنیم که خواه نا‌خواه این اثر مثبت می‌گذارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha