چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
بب

نتایج نظرسنجی اخیر نشان می دهد که اکثریت مسلمانان اندونزی ، به مدل اسلام وهابی علاقه ندارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، عدنان انوار، معاون دبیر کل نهضت العلماء در این خصوص اظهار نمود: این نظرسنجی، نظریه مبتنی بر نوسازی در جامعه مسلمانان و روی آوردن به جریان وهابیت را مردود می کند. و این بدان معنی است که وهابیت خریدار ندارد.

وی که به عنوان یک پژوهشگر در اندونزی مطرح می باشد، افزود: نظرسنجی این مطلب را تقویت می کند که اسلام به سبک نهضت العلماء به الگوی اصلی در اندونزی، چه در فضای روستایی و چه در فضای شهری، تبدیل شده است. اسلام سنتی بیشتر توسط مردم قدردانی گردیده است و ثابت می شود که توسعه بیشتر داشته و دارد.

او ادامه داد: پدیده ظهور گروه های افراطی که اغلب مطرح می شود، در واقع بیشتر به خاطر پاسخ به نوسازی است، اما معمولاً دوامی ندارد و موقتی است. بنابراین، گروه های افراطی توسعه پیدا نمی کند و حتی لحظه ای است، چرا که با وضعیت جامعه سازگاری ندارد.

سایت آنلاین نهضت العلماء نتایج نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات الوارا (Alvara) در 28 اردیبهشت تا 7 خرداد ماه 93 (18 – 28 می 2014) در 10 شهر و از 1400 پاسخ دهندگان مسلمان در رده سن 20-54 را اعلان نمود.

10 شهر عبارتند از جاکارتا، باندونگ، سورابایا، سِمارانگ، مدان، پالمبانگ، پکان بارو، بالیک پاپان، بنجرماسین و ماکاسار. روش نمونه برداری مورد استفاده، طبقه بندی تصادفی بود که احتمال خطا حدود 2.4 درصد می باشد.

الوارا یک آژانس تحقیقاتی و مشاوره ای در زمینه بازاریابی و اجتماعی سیاسی است. نتایج آخرین نظرسنجی ارائه شده در جاکارتا روز پنج شنبه گذشته نشان می دهد که حدود 58.8 درصد از مسلمانان ساکن شهر، به هواداری نهضت العلماء ادعا نمودند. بقیه پاسخ دهندگان از اعضای سازمان محمدیه (9.2 درصد)، وحدت اسلامی (0.7 درصد)، مرکز تبلیغات اسلامی اندونزی (0.3 درصد)، حزب التحریر (0.2 درصد)، جبهه دفاع از اسلام (0.1 درصد) و سایر سازمان ها (0.4 درصد) را تشکیل می دهند. باقیمانده، خود را به عنوان بخشی از سازمان های اسلامی نمی دانند.

علاوه بر آن، نظرسنجی همچنین به سؤال نمودن از شهروندان مسلمان در مورد برخی از آیین ها پرداخت که آیا آنها مجالس ترحیم، میلاد، قنوت در نماز صبح و زیارت قبور را انجام می دهند؟ و نتیجتاً، اکثریت آنها این آیین ها را به سبک نهضت العلماء انجام می دهند.

عدنان همچنان اظهار نمود: نظرسنجی الوارا نیز این فرضیه جمعیت شناختی کارشناسان، از جمله کارشناسان بین المللی که پایه نهضت العلماء تنها در جوامع روستایی و در میان کشاورزان استوار است را رد می کند. و این بدان معنی است که اسلام اهل سنت و جماعتی که مورد عمل نهضت العلماء است، با شرایط جوامع هم شهری و هم روستایی سازگاری دارد. علاوه بر این، نهضت العلماء و حوزوی ها نیز به طور فزاینده در حال توسعه فعالیت های تبلیغی از طریق اینترنت هستند. مسلمانان شهری، انواع عبادات و آیین های سنتی که پدران و مادران خود انجام می دادند را دنبال می کنند و ادله عقلی و منطقی آن را از اینترنت یافت می نمایند.

* پشتیبانی شیعیان اندونزی از یک نامزد ریاست جمهوری اندونزی

سازمان جمعیت اهل بیت اندونزی موسوم به ایجابی، به عنوان سازمان شیعه، حمایت کامل خود را به جوکوی و یوسف کالا، نامزد ریاست جمهوری اندونزی در انتخابات این دوره اختصاص داده اند. این نامزد به عنوان نامزد متعهد جهت حمایت از شعار مهم اندونزی "وحدت در کثرت" شناخته شده است.

خانم امیلیا رنیتا، هماهنگ کننده سازمان اهل بیت بخش حمایت اجتماعی و آموزشی پس از بحث و گفتگو در دفتر کار گروه حقوق بشر، جاکارتا، اظهار نمود: در این سازمان تمایل بیشتری به جوکوی وجود دارد.

او در ادامه افزود: سازمان اهل بیت بخش حمایت اجتماعی و آموزشی یکی از بخش های سازمان ایجابی است. تصمیم پشتیبانی از جوکوی در انتخابات صرفا نتیجه دیدگاه آقای جلال الدین به عنوان رئیس مجلس شورای سازمان می باشد. تصمیم حمایت از جوکوی و نیز از حزب دموکراسی اندونزی مبارز به علت چند ملاحظات زیر گرفته شده است:

1- دموکراسی اندونزی مبارز حزب سیاسی است که اغلب در طول تاریخ همانند گروه های اقلیت دیگر از جمله شیعه مظلوم شد

2- دموکراسی اندونزی مبارز حزب سیاسی است که به حفظ تنوع در اندونزی، از جمله نسبت به گروه شیعه متعهد است.

او اظهار نمود: آقای جلال الدین یک مسلمان شیعه است و در حزب سیاسی دیگر شاید مورد پذیرش قرار نداشته باشد. آقای جلال الدین نیز نامزد پارلمان بود و به مجلس راه یافت.

او در پایان گفت: یکی دیگر از دلایل آن، وجود گروه های ضد تحمل است که از نامزد پرابوو و حتا راجاسا حمایت می کنند و علاوه بر آن جوکوی بیشتر به حفظ زندگی امن همراه با رعایت تحمل مذهبی نسبت به پرابوو متعهد تر به نظر می رسد.

* سهم ایران در پیشرفت مطالعات اسلامی، انکار ناپذیر است

خبر دیگری از اندونزی حاکی است ، دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با حضور در وزارت دین اندونزی با آقای پروفسور دکتر دِدِه رَشَدا، مدیر کل آموزش عالی اسلامی دانشگاه های اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه که معاونان ایشان نیز حضور داشتند، در خصوص همکاری دو کشور بحث و تبادل نظر به میان آمد.

آقای پروفسور دکتر دِدِه رَشَدا ابراز داشت: این اداره، کل مدیریت علمی 53 دانشگاه اسلامی وابسته به وزارت دین اندونزی و 517 دانشگاه خصوصی را به عهده دارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: سهم ایران در پیشرفت مطالعات اسلامی، انکار ناپذیر است.

ابراهیمیان در ادامه، رشد علمی دانشگاه های ایران را یادآور شد و فضای کسب معارف دینی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه ایران را تبیین نمود.

سپس دو طرف پس از بحث و گفتگو درباره محورهای همکاری، توافق نمودند تلاش های خود را برای محقق شدن موارد ذیل به کار بندند:

1- درج عناوین مقالات از کشور اندونزی در لیست بانک علمی مقالات جمهوری اسلامی ایران

2- انجام برنامه پژوهش ترکیبی با حضور موقت یک استاد از اندونزی به ایران و از ایران به اندونزی در موضوع واحد

3- فرصت مطالعاتی برای اساتید ایرانی به اندونزی و اندونزیایی به ایران

4- حضور استاد ایرانی در همایش های علمی سالانه وزارت دین

5- در جریان قرار گرفتن وزارت دین از سمینارهای علمی در ایران

6- چاپ مجموعه مقالات در خصوص زن و خانواده توسط رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران و اداره کل آموزش عالی اسلامی با سفارش مقالات به شخصیت های علمی ایرانی و اندونزیایی (با توجه به تأکید مقام معظم رهبری نسبت به اهمیت موضوع خانواده)

7- تلاش برای اعزام گروه های نخبه از اندونزی به ایران جهت آگاهی از تولید علم به خصوص در رشته علوم اسلامی

8- همکاری اساتید ایرانی با مجلات بین المللی وزارت دین

9- برگزاری کنفرانس مشترک در سال 2015

10- برگزاری کارگاه آموزشی سیستم آموزش عالی دینی ایران در اندونزی

در پایان هدیه ای از طرف رایزنی فرهنگی تقدیم آقای پروفسور دکتر دِدِه رَشَدا گردید.

* دیدار با رئیس سازمان محمدیه شهر پالمبانگ اندونزی

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با پروفسور دکتر روملی رئیس سازمان محمدیه شهر پالمبانگ اندونزی دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار در خصوص روابط علمی و فرهنگی میان رایزنی فرهنگی و سازمان محمدیه این شهر بحث و تبادل نظر به میان آمد و مقرر شد انجام دو برنامه در دستور کار قرار گیرد:

1- برگزاری سمپوزیوم متدهای حفظ قرآن در ایران در ماه مبارک رمضان با تدریس استاد اعزامی از ج.ا.ایران

2- سمینار علمی بانکداری اسلامی در شهر پالمبانگ در سال 93 توسط سازمان محمدیه

گفتنی است شهر پالمبانگ یکی از شهرهای مهم اندونزی واقع در استان سوماترای جنوبی می باشد و حتی مسابقات بین المللی قرآن کریم اندونزی در مهر ماه آینده در این شهر برگزار می گردد.

* برگزاری کارگاه آموزشی "تبیین فقه جعفری"

برگزاری کارگاه آموزشی "تبیین فقه جعفری" در دانشکده حقوق دانشگاه رادن فتَح برگزار شد. در این کارگاه یک روزه، 60 تن از دانشجویان رشته حقوق حضور داشتند.

در آغاز برنامه، معاون دانشگاه طی سخنان کوتاه به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: اندونزی کشوری است باز و مایل است با همه مذاهب اسلامی مراوده علمی داشته باشد. در این خصوص از رایزن فرهنگی ایران که خود تحصیلکرده مباحث فقهی است، دعوت نمودیم تا فقه جعفری را برای ما تبیین کند.

در ادامه رئیس دانشکده حقوق اظهار داشت: یکی از گروه های درسی در این دانشکده گروه فقه تطبیقی است که در کنار مذاهب چهارگانه، فقه جعفری به عنوان مذهب پنجم همواره مورد گفتگوی اساتید و دانشجویان است. این فرصت برای ما مغتنم است که از حقیقت این فقه و مذهب با خبر شویم.

در ادامه، ابراهیمیان رایزن فرهنگی که خود دانش آموخته حوزه و دانشگاه است بحث را آغاز نمود و از حدود ساعت 8.30 تا 12.30 به تبیین فقه جعفری پرداخت.

ایشان در آغاز سخن تذکراتی را به حاضرین ارائه داد و تأکید کرد: بحث ما صرفاً بحث علمی است و ما هیچگاه خلاف امنیت ملی اندونزی قدمی بر نمی داریم. حفظ کشور بزرگ اندونزی برای ما بسیار مهم است اما مایلیم در موج ایران هراسی و شیعه هراسی که در جوامع به راه افتاده و متأسفانه در اندونزی نیز رسوخ پیدا کرد، از حقیقت عقاید خود و مکتب نورانی اهل بیت رسول (ص) که فقه جعفری مبتنی بر این مکتب است، تبیین و دفاع نماییم.

در ادامه ابراهیمیان با توجه به عدم آشنایی دانشجویان با مفاهیم اولیه فقه جعفری، ابتدا شخصیت امام صادق (ع) را معرفی کرد و اتصال این سلاله پاک به رسول خدا (ص) را تبیین کرد و سپس از کرسی تدریس بی بدیل آن حضرت مطالبی بیان نمود و اظهار داشت: کسب فیض 4000 دانشجو از محضر آن عالم وارسته امر مهمی است که جای تأمل و دقت دارد.

ابراهیمیان سپس کسب فیض، ابو حنیفه از محضر امام را یادآور شد و بیان شخص ابو حنیفه که "لو لا العامان لهلک نعمان" یعنی اگر دو سال کسب فیض از محضر امام صادق (ع) نمی بود ابو حنیفه هلاک می شد را، برای دانشجویان بازگو کرد که این امر برای آنها بسیار جذاب بود.

ابراهیمیان افزود: برخی انسان های جاهل فکر می کنند تفکر شیعی اختراع ایرانیان است در حالی که بذر این تفکر همزمان با شروع اسلام است و رسول خدا (ص) در چند بار علی و پیروان ایشان را به همین نام خوانده بود و یاران علی بن ابی طالب در زمان حضور آن حضرت با جمع شدن در گرداگرد آن حضرت این نطفه را بارور نمودند.

رایزن فرهنگی ایران در ادامه به تبیین کتب اربعه شیعه پرداخت و تأکید کرد بعضی احادیث شاذ موجود در این کتب دلیل بر عقاید شیعه نیست؛ چرا که به عنوان مثال مرحوم کلینی در کتاب الکافی قصد داشت همه احادیث را جمع آوری کند. و البته محققان ارزشمند بعداً این احادیث را پاکسازی کردند.

ابراهیمیان در ادامه به مبحث امامت پرداخت و اظهار داشت: فقه جعفری بسیار روشن و مستدل است و ما از کسی هراسی نداریم که اظهار نماییم قائل به امامت بهترین و پاکترین بندگان خدا در روی زمین هستیم. و آنها 12 تن هستند که همه آنها از فرزندان رسول خدا (ص) می باشند.

رایزن فرهنگی سپس به شخصیت حضرت زهرا نیز اشاره ای کرد و این زن کامل را نمونه ای برای همه مردان و زنان عالم برشمرد.

رایزن فرهنگی ایران، در عین حال تأکید نمود: ما هیچگاه به خلفای راشدین بی احترامی نمی کنیم و این امر در فتوای مرجع دینی بزرگ شیعه و رهبر انقلاب یعنی آیت الله العظمی خامنه ای وجود دارد و حتی بسیاری از فقیهان برجسته قم نیز بر این امر تأکید دارند و اگر کسی چنین جسارتی کند از ما نیست و او طرفدار واقعی فقه جعفری نیست.

* وزیر امور خارجه سابق اندونزی: نهضت العلماء، تفکر اسلام فراگیر و باز دارد

علوی شهاب در برنامه گفتمان ملی در جوگجا اظهار داشت: تفاوت در دین مانع رفاقت با کسی نمی شود.

ایشان در خصوص وقوع حادثه اخیر در ارتباط با رفتار خشونت آمیز به نام دین در جوگجاکارتا گفت: این رفتار جزء دستورکارهای گروه های وهابی و سلفی است که می خواهند اندونزی را به هم بزنند و به ویرانی برسانند.

ایشان یادآور نمود: اجازه ندهید اندونزی در آینده توسط چنین افرادی رهبری گردد.

ایشان با استناد به سخن حضرت علی، ادامه داد: حاکم کافر، ولی عادل بهتر است از حاکم مسلم، ولی ظالم. و زمان آن فرارسید که اندونزی مستقل و آزاد از بندهای خشونت به نام دین، چه رسد به دین اسلام، رهایی یابد. اسلام دینی است که به ادیان دیگر احترام می گذارد و خشونت به نام دین را توجیه نمی کند.

ایشان افزود: بحث اینجاست که می خواهیم هویت خود را به عنوان یک ملت بدانیم. این هویت ما را به تمسک به شعار "کثرت در وحدت" و "پنچاسیلا" وادار کرده است. انسجام و احترام متقابل به یکدیگر در ساختن کشور اندونزی یک امر ضروری است و باید ایجاد گردد. خداوند مسلمانان را از انجام رفتار خوب، منصفانه و نیکی به غیر مسلمانان منع نکرده است، تا زمانی که آنها علیه مسلمانان مبارزه نکرده و شما را از خانه های خود اخراج نکرده باشند.

در پایان اظهار نمود: بنابراین، همه جوانان نهضت العلماء و جوانان این ملت وظیفه دارند به دفاع از آرمان نهضت العلماء و اسلام صلح آمیز، انعطاف پذیر، فراگیر و باز بپردازند؛ زیرا که چنین اسلامی پاسخگوی تمام مشکلات این ملت خواهد بود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha