یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سس

نشست مشترک استاندارقم ومشاور وزیر کشوردر امور حوزه ها با رؤسای انجمن های علمی حوزه عصر روز چهارشنبه( 28 خرداد) در محل دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، در ابتدای نشست  مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، گزارشی از وضعیت شانزده انجمن فعال حوزه ارائه کردو در  ده سال سابقه فعالیت انجمن ها، شور و نشاط علمی را از ویژگی های انحصاری انجمن های حوزوی، دانست.

حجت الاسلام والمسلمین  محسن مهاجرنیا ویژگی دیگر انجمن های علمی حوزه را در حضور فعال بیش از دو هزار نفر محقق و پژوهشگربا تحصیلات عالیه حوزوی و دانشگاهی ، معرفی نمود.

انجمن ها سرمایه عظیمی برای حوزه و نظام

وی  تجربه گذشته انجمن ها را سرمایه عظیمی برای حوزه و نظام دانست و با اشاره به ظرفیت بالفعل فرهیختگان انجمن ها با تخصص های مختلف مورد نیاز جامعه اسلامی و با عنایت به جایگاه استان قم و ام القرای جهان تشیع، تعامل مدیریت کلان استان قم با انجمن ها را خواستار شدند.

 دبیرکمیسیون انجمن ها و قطب های علمی حوزه، با اشاره به ساختار انجمن ها،  با ارائه گزارشی از جایگاه دبیرخانه، کمیسیون انجمن ها، شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه و نقش آنها در سامانه انجمن ها گفت: در سال گذشته پنج انجمن فقه، فلسفه، اخلاق و عرفان اسلامی، ارتباطات، رسانه و تبلیغ اسلامی و انجمن زبان و ترجمه در کمیسیون به تصویب رسیده اند و در انتظار اخذ مجوز هستند.

 شورای انجمن های علمی حوزه از دیگر مواردی بود که مسئول دبیرخانه به آن اشاره کرد  و افزود: این شورا دارای هفت عضو حقوقی منتخب انجمن ها است  و نقش راهبری کلان انجمن ها را بر عهده دارد.

نقش انجمن های علمی حوزه در اسلامی سازی علوم

در ادامه این نشست، استاندار قم ، ضمن تشکر از دبیرخانه انجمن ها درتشکیل این جلسه با اشاره به دیدگاه های مطرح شده، به اهمیت و جایگاه شهر قم اشاره کرد و گفت مدیریت استان قم،  کار بسیار پیچیده و دشواری است. در این شهرمرکزیت حوزه و حریم حضرت فاطمه معصومه باید محفوظ بماند.

حجت الاسلام والمسلمين محمد صادق صالحي منش افزود: مشکلات متعدد فرهنگی و به ویژه رفت وآمدهای داخلی و خارجی به این شهر سبب شد تا ما به فکر تشکیل و راه اندازی شورای راهبری در استانداری باشیم و از انجمن ها هم می خواهیم تا نماینده ای در این شورا داشته باشند.

وی  با اشاره به جایگاه انجمن ها خواستار تشکیل کارگروه مورد نظر برخی از مسئولان انجمن ها شد و اعلام کرد ،مدیریت استان آمادگی دارد تا از ظرفیت انجمن ها استفاده و امکانات لازم را جهت ادامه فعالیت آنها فراهم آورد.

 استاندار قم بر ضرورت استفاده از ظرفيت انجمن ها علمی حوزه در زمينه پيشبرد و كيفي سازي مباحث مربوط به حوزه علوم انساني اسلامي تاكيد كرد.

حجت الاسلام والمسلمین صالحي منش با اشاره به جايگاه رفيع علمي قم، اهتمام به رفع نيازها و مطالبات به حق نهادهاي ديني و فراهم كردن زمينه ارتقاي اين مجموعه ها را از وظايف مسئولان برشمرد.

استاندار قم حضور مراجع معظم تقليد و حوزه علميه را بزرگ ترين افتخار و ظرفيت معنوي قم عنوان و خاطرنشان كرد: بهره گيري از اين ظرفيت ارزشمند در كمك به رفع مسائل و مشكلات كشور در حوزه هاي مختلف بسيار راهگشاست.

وي با اشاره به رسالت حوزه هاي علميه در ارشاد و هدايت جامعه و پاسخگويي به شبهات ديني نسل جوان، نياز وزارت آموزش و پرورش به حضور مبلغين در مدارس كشور را يادآور شد و اضافه كرد: زمينه برآورده شدن اين نياز معنوي ملي، بايد با استفاده از وجود حوزويان مستعد در قم فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمين صالحي منش همچنين با اشاره به شكل گيري و فعاليت گسترده انجمن هاي علمي در حوزه علميه قم، نقش اين انجمن ها را در بسياري از زمينه ها مهم و تاثيرگذار توصيف و تصريح كرد: با كمك اين انجمن ها مي توان گام هاي موثري را در پيشبرد و كيفي سازي امور در حوزه ي علوم انساني اسلامي در سطح كشور برداشت.

وي با اشاره به تشكيل شوراي راهبردي دولت با دفاتر مراجع عظام در قم، افزود: استانداري قم در راستاي بهره مندي از ظرفيت ها، آمادگي كامل براي برگزاري جلسات تعاملي مشترك با نهادهاي حوزوي و انجمن هاي علمي وابسته به اين نهادها را دارد.

انجمن ها با وزارتخانه های مرتبط باشند

در ادامه جلسه معاون سیاسی امنیتی استاندار با اشاره به سخنان مطرح شده پیرامون جایگاه شهر مقدس قم توجه همه جانبه به قم راضروری دانست و گفت: اگر این اتفاق نیفتد قم در حقیقت تغییر کاربری می دهد. وی ضمن اعلام آمادگی برای تحقیقات آینده پژوهی قم از انجمن ها خواستند در این زمینه مساعدت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین  بنایی در ادامه سخنان خود با گلایه از برخی انجمن های علمی موجود در کشور که سابقه زیادی هم دارند ، آسیب جدی آنها را در خروج از وظیفه علمی و گرفتار شدن در مباحث تکراری و مشکلات مالی دانست و گفت: از این جهت انجمن های علمی حوزه را موفق ارزیابی می کنم و پیشنهاد می کنم که هر انجمنی برای اینکه کار خود را به خوبی انجام دهد باید با وزارتخانه مربوط به تخصص خود مرتبط شود تا هم از ظرفیت تخصصی آن به خوبی استفاده شود و هم از امکانات موجود در وزارتخانه ها بهره گرفته شود.

همچنین دکتر محمد رضایی مشاور استاندار در امور علمی و دانشگاهی درسخنانی خواستار تعامل نزدیک انجمن ها با مدیریت استان شدند.

حجت الاسلام  والمسلمین نمازی مشاور وزیر کشور در امور حوزه های علمیه هم با ابراز خوشحالی از حضور در نشست صمیمی و عالمانه انجمن ها با استاندار، خواستار بکار گیری ظرفیت علمی انجمن ها در کشور و استان شدند .

در ادامه این نشست حجج الاسلام والمسلمین ، ابوالقاسم  علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی، بناری رئیس انجمن تعلیم و تربیت اسلامی، محمدتقی ربانی مسئول انجمن مهدویت، قنبری نماینده انجمن مطالعات اجتماعی، حسین علوی مهر رئیس انجمن قرآن پژوهی ، محمدتقی سبحانی از انجمن کلام اسلامی، و آقایان محمدجواد صاحبی رئیس انجمن ادیان و مذاهب و هادی ربانی رئیس انجمن قلم حوزه در سخنانی نظرات خود را بیان کردند. 

 در پایان این نشست حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ضمن جمع بندی نشست گفتند: ما در جلسه شورای علمی انجمن ها موضوع این نشست را بحث خواهیم کرد و پیشنهادات خود را برای تشکیل کارگروه به استاندار محترم ارائه خواهیم داد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین  صالحی منش استاندار قم ضمن حضور در دفتر برخی از انجمن ها با مسئولان و اعضای آنها گفت وگو  پرداخته و با برخی از فعالیت های آنها آشنا شد .   

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha