جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله غروی

دبیر دوم شورای عالی حوزه با تاکید بر این که شرایط عراق با سوریه بسیار متفاوت است، گفت: آیت الله العظمی سیستانی فقط به شیعیان تعلق ندارد و نفوذ کلام ایشان شر داعشی ها را از سر ملت عراق کم خواهد کرد.

آیت الله سید محمد غروی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که در گذشته شیعه و سنی به شکل مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می کردند، اظهار داشت: با جنایت های آمریکایی ها و غربی ها پای القاعده و گروه های تروریستی تندرو در منطقه باز شد و جریانات تند افراطی شکل گرفت. 

وی با ابراز تاسف از این که امروز شاهد اقدامات تروریستی گروه های افراطی در منطقه هستیم، تصریح کرد: آن ها در سوریه جنایت می کنند و امروز نیز در عراق مشکلاتی را ایجاد کرده و ادعای خلافت اسلامی را نیز مطرح و از علمای کشورهای مختلف برای بیعت دعوت می کنند!

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که قطعا گروه تروریستی داعش در عراق به اهدافش دست پیدا نخواهد کرد و سرکوب خواهد شد، گفت: متاسفانه این گونه وقایع موجب به شهادت رسیدن، زخمی شدن و نسل کشی امت اسلام می شود و چهره اسلام را نیز خشن جلوه می دهد.

*علمای اسلام روشن گری کنند

آیت الله غروی با تاکید بر لزوم ایفای نقش علمای اسلام برای مقابله با جریان های تکفیری، اظهار داشت: وظیفه علمای شیعه و اهل تسنن این است که در خصوص ماهیت این جریان وحشی و بی دین، روشن گری کنند.

وی در ادامه خواستار همگرایی و انسجام دلسوزان و سیاستمداران عراقی شد و گفت: تمام گروه های سیاسی در عراق باید به فرمایشات مرجعیت شیعه گوش فرا دهند و با این جریان تند افراطی که تمامیت ارضی عراق یکپارچه را مورد تهدید قرار داده است، مقابله کنند.

*راهکار خروج عراق از بحران

آیت الله غروی با ارائه راهکاری برای خروج عراق از بحران فعلی، ابراز داشت: امروز روز وحدت است و سیاست مداران عراقی باید با در نظر گرفتن انصاف و عدل بدون ایجاد هرگونه تنش برای دست یابی جایگاه ها، از تضعیف پارلمان و استقلال طلبی جلوگیری کنند.

*خطر تجزیه عراق

عضو جامعه مدرسین حوزه با هشدار نسبت به عواقب خطر تجزیه عراق یکپارچه، اظهار داشت: اقداماتی نظیر برگزاری همه پرسی برای جدایی کردستان عراق از دولت مرکزی و تقسیم شدن عراق پهناور به شیعه، سنی و کرد با وجود منابع نفتی بسیاری که این کشور دارد آثار شومی در منطقه خواهد داشت.

وی با انتقاد از زمینه سازی اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی استقلال طلبانه، اظهار داشت: این اقدام، استقلال طلبانه نیست چرا که چند گروه شدن و تقسیم بندی موجب قرار گرفتن بخش های مختلف عراق در دست قدرت ها می شود.    

*کردها در پازل دشمنان قرار نگیرند 

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه در منطقه، اقوام مختلفی نظیر کرد و ترک وجود دارد، گفت: جداسازی و تجزیه طلبی از گذشته در قالب نقشه های مختلف دشمنان اسلام مطرح بوده است و امروز نیز کردها باید هوشیار باشند تا در پازل دشمنان قرار نگیرند.

آیت الله غروی افزود: امروز که گروه تروریستی داعش به عراقی ها شبیخون زده است باید تمام گروه و اقوام این کشور برای حفظ تمامیت ارضی تلاش کنند و سخن از تجزیه طلبی در این شرایط به مصلحت نخواهد بود.

*اقلیم کردستان ضرر می کند  

وی با تاکید بر اینکه کردها در صورت برگزاری همه پرسی و استقلال طلبی از عراق ضرر خواهند کرد، اظهار داشت: داعش جریان تند افراطی است که مدعی تصاحب تمام سرزمین های اسلامی است و گویش و اقوام نیز برای آن ها مهم نیست و قطعا این گروه تروریستی برای کردستان عراق دردسرساز خواهد شد و در این صورت آن ها نمی توانند انتظار تعامل و کمک دولت مرکزی عراق را داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با انتقاد از مسعود بارزانی به دلیل زمینه سازی جدایی اقلیم کردستان از عراق، ابراز داشت: آن ها نباید امروز که گروهی تروریستی به عراق حمله کرده است، موجب تضعیف دولت مرکزی می شدند و از این فرصت سوء استفاده کنند.

*نفوذ مرجعیت

آیت الله غروی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عراق نیز دچار وقایع سوریه خواهد شد، اظهار داشت: شرایط عراق با سوریه بسیار متفاوت است چرا که در این کشور مرجعیت با نفوذ آیت الله العظمی سیستانی اجازه نخواهد داد عراق همانند سوریه شود.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: حضرت آیت الله سیستانی فقط به شیعیان تعلق ندارد و نفوذ کلام ایشان باعث بازگرداندن شر داعشی ها و گروه های فتنه گر به خودشان خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر اینکه شیعیان عراق از سخنان مراجع تبعیت می کنند، ابراز داشت: اهل تسنن نیز می دانند داعشی ها به آن ها رحم نخواهند کرد و امیدوارم اهداف دشمنان را درک کنند و خطر تکفیری های نادان را متوجه باشند.

*جمهوری اسلامی بی تفاوت نیست

آیت الله غروی همچنین با تاکید بر این که جمهوری اسلامی نیز نسبت به عراق بی تفاوت نخواهد بود، گفت: پذیرش نقش مرجعیت و رایزنی های سیاسی می تواند موجب رفع مشکلات فعلی عراق شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه دشمنان گاهی خواب هایی نیز برای ایران می بینند، تصریح کرد: با وحدت و انسجامی که ملت ایران دارند و نقش مهمی که مرجعیت و رهبری ایفا می کنند، این خواب های وحشتناک فقط در حد خواب برای دشمنان باقی می ماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان با تاکید بر این که دشمنان از گذشته به دنبال لقمه لقمه کردن کشورهای اسلامی برای ایجاد حاشیه امنیت اسرائیل بوده اند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل اقوام مختلف منطقه باید نسبت به خطرات و نقشه های دشمنان آگاه و هوشیار باشند.     

انتهای پیام/313 /33 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha