سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
خبر گزاری حوزه

مدرسه علمیه نرجس خاتون شاهین شهر اصفهان، در سال 76 افتتاح شده و علاوه براینکه هم اکنون 141 طلبه در آن مشغول تحصیل اند بالغ بر 200 نفر نیز فارغ التحصیل شده اند.

مدرسه علمیه نرجس خاتون چهارم اسفندماه سال 76 همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به دست آیت الله العظمی حسین مظاهری، در شاهین شهر اصفهان افتتاح شده و هم‌اکنون 141 بانوی طلبه در آن تحصیل اشتغال دارند.

این مرکز هم اکنون با جذب خواهران علاقه مند به علوم دینی تحت نظارت حوزه علمیه اصفهان و با مدیریت حجت الاسلام المسلمین جمشیدی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تاکنون خواهران استقبال خوبی از این مدرسه علمیه داشته‌اند.

خانم طاهره‌السادات موسوی خوانساری مدیر مدرسه علمیه نرجس خاتون شاهین‌شهر در گفتگو با خبرگزاری «حوزه‌»،به پیشینه و جایگاه این مدرسه علمیه اشاره کرده است.

لطفا در مورد مدرسه علمیه نرجس خاتون و تاریخچه ی ساخت آن توضیحاتی بفرمایید؟

موسس ابتدایی این حوزه حاج شیخ عبدالقائم شوشتری، امام جمعه وقت بوده است و در ادامه یکی از خیران  و معتمدان محل با نام حاج آقای خوشنود مکانی را در اختیار ما برای گسترش  و ساخت مدرسه قرار دادند.

این مدرسه در سال 76 افتتاح شد و در سال 77 زیر نظر مرکز مدیریت حوز علمیه اصفهان قرار گرفت.

ما از اولین سال تاسیس این حوزه توانستیم خواهران را جذب کنیم که در نخستین110 طلبه به ما مراجعه و ثبت نام شدند.

چه تعداد طلبه در حال حاضر در این مدرسه در حال تحصیل اند؟

در حال حاضر که حدود 16 سال از تاسیس رسمی این حوزه می‌گذرد، حدود 200 نفر فارغ التحصیل داشتیم و طلبه های کنونی این مرکز نیز 141 نفر هستند؛ از سال 83 نخستین  فارغ التحصیلان این مرکز از  پایان نامه هایشان دفاع و تعداد اساتید راهنما تاکنون 23 نفر بوده است.

اساتید مدرسه را چگونه گزینش می‌کنید؟

این مدرسه  همواره سعی در جذب اساتید توانمند برای امر تدریس داشته و بر این اساس در ترم گذشته 24 استاد داشتیم که 21 نفر از  آنها از خواهران بوده و همگی مدارک تحصیلی بالایی داشته اند، در این ترم 42 نفر در این مرکز ثبت نام کردند که 25 نفر از آنها پذیرفته شده و برای سال تحصیلی 94-93 مشغول تحصیل می شوند.

در مورد پذیرش مدرسه و مقاطع تحصیلی آن توضیح دهید؟

این مرکز، خواهران مدرک دیپلم را پذیرش می کند و در طول این مدت از این کار راضی بوده ایم چراکه افراد از این مقطع درس های حوزه را بهتر و با تسل بیشتری می توانند ادامه دهند؛افراد پذیرش شده تا پایان سطح دو در این مرکز تحصیل می کنند و البته برای سطح سه نیز مرکزی با عنوان مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی در شاهین شهر افتتاح شده است.

میزان استقبال خواهران از این مرکز در شاهین شهر چگونه بوده است؟

با لطف و عنایت الهی با وجود اینکه شاهین شهر مهاجرپذیر است  استقبال بسیار خوبی از این مرکز شده است و مقالات دو نفر از خواهران این مدرسه در جشنواره علامه حلّی حائز رتبه برتر شناخته شده است؛ همچنین در فراخوان مقالات مراکز مختلف بیش از 50 مقاله حائز رتبه برتر شناخته شده اند.

آیا برنامه هایی برای اعزام خواهران جهت تبلیغ به مناطق مختلف برای امور تبلیغی دارید؟

این مرکز نخستین حوزه علمیه‌ای است که بنیادی به نام "بنیاد رشاد" تشکیل داده است که مبلغان اعزامی از طریق این بنیاد انتخاب می شوند و به مدارس، مراکز علمی و دانشگاه ها برای اموری همچون یاددهی احکام، اقامه نماز، پاسخ به شبهات و موارد دیگر اعزام می شوند؛ این افراد به روستاهای اطراف شاهین شهر به مناسبت های زمانی خاص اعزام می شوند که اوج این برنامه های تبلیغی در ماه مبارک رمضان و دهه نخست محرم الحرام است.

آیا فوق برنامه‌ها و مهارت‌های توانمندسازی نیز اجرا می‌شود؟

بلی، ما در این زمینه به طور مثال کلاس‌های آموزش مداحی در "بنیاد رشاد" داشته ایم و کلاس های آموزشی درباره ادیان دیگر و فرق مختلف  و  کلاس های شبهه شناسی نیز برای افراد زیر مجموعه بنیاد رشاد و طلاب برگزار شده است؛ همچنین  هم اکنون کلاس های آموزشی مهندسی مواجهه با شبهات برای مقاطع بالای حوزه برگزار می شود.

با توجه به سابقه شما در امر مدیریت چه پیشنهاداتی به مسئولان مراکز علمیه خواهران برای این سیستم آموزشی دارید؟

ما همواره پیشنهادات خود را به مرکز ارائه داده ایم که خوشبختانه ترتیب اثرهای خوبی نیز داده شده است اما دغدغه جدید ما بحث 190 واحد درسی با پایان نامه است که 40 واحد آن غیر حضوری شده است.

گرچه در این مورد به حوزه های علمیه اختیار داده شده است اما این نکته لازم به ذکر است که برخی از دروس مانند فقه را نمی توان نیمه حضوری برگزار کرد که این امر منتقل شده است؛ درباره پیشنهاد به مدیریت حوزه علمیه خواهران نیز باید بگویم که  از دیدگاه من برای گزینش طلاب باید دقت بیشتری انجام شود چرا که کیفیت امر بر کمیت ارجحیت دارد.

در ارتباط با توانمندی‌سازی طلاب در عرصه پژوهش، که یکی از دغدغه های رهبر انقلاب است، چه اقداماتی انجام شده است؟

این موضوع در برنامه چشم انداز درازمدت و کوتاه مدت ما قرار دارد و بر این مبنا کانون پژوهشی، با 15 نفر عضو راه اندازی کرده ایم که زیر نظر مدیریت استان قرار دارد و این افراد درباره موضوعات مختلف درحال تحقیق هستند.

*آیا اساتید و طلاب  این حوزه تالیفاتی نیز در زمینه کار خود ارائه کرده اند؟

بله ما تالیفات زیادی در زمینه کار خود داشته ایم و به جز مقالات چاپ شده یکی از طلاب ما  سرکار خانم ربیعی کتابی درباره "رجعت" نگاشته که به چاپ رسیده است.

همچنین از خودم کتابی با عنوان "غضب شدگان در قرآن" در 204 صفحه به چاپ رسیده است که درباره شناخت ویژگی ها و خصائص روحی قوم یهود از دیدگاه ائمه معصوم (ع) است؛ این موضوع اهمیت زیادی دارد چراکه در قرآن نیز تصریح شده که یهود از سرسخت ترین دشمنان اسلام هستند.

از سویی دیدگاه ما این است که شناخت این خصوصیات می تواند موجب روشن شدن ویژگی های  قوم صهیون شود و در امر دشمن شناسی و مبارزه با آنها نیز به ما کمک می کند؛ حدود 115 آیه و 50 روایت،90  منبع و 20 تفسیر از سنی و شیعه در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته و چهار ویژگی خاص این قوم استخراج شده است.

و سخن آخر؟

از دست اندرکانی که حوزه ها را به سمت امر پژوهش محوری سوق می‌دهند تشکر می‌کنم اما مسئولان امر باید در ارتباط با امر مقالات طلاب حمایت های بهتر و تشویق های موثرتری انجام دهند و این تشویق ها نباید منحصر به مقالات دارای امتیاز در جشنواره ها شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ش IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 0
    ببخشید یه وقت یه نفر خواست از مقطع سیکل شروع کنه اونوقت چی؟