سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
فرحانی

معاون آموزش حوزه هاي علميه کشور با خطير دانستن نقش حوزه علميه در تربيت و تهذيب افراد متدين و متعهد گفت: امام، مرجعيت و ولايت حاصل ارزشمند و گرانقدر حوزه هاي علميه است.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از اروميه، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکريم فرحاني، معاون آموزشي حوزه علميه کشور در مراسم معارفه ريئس شوراي حوزه علميه استان، اظهار داشت: تمدن شيعي امروز ما که با مديريت امير المومنين(ع) بعد از رحلت رسول اکرم(ص) از مدينه آغاز شد مرهون چند هجرت و انقلاب بزرگ است.

وي افزود: اميرالمومنين(ع) با هجرت به کوفه و پي ريزي يک شهر شيعي با ابعاد مختلف و از سويي ديگر هجرت سيدالشهدا(ع) به کوفه و عراق موجب شکل گيري انقلاب سياسي و ديني شد که به عنوان يکي از ارکان هاي مهم شيعي با برنامه ريزي دقيق، توسعه اسلام و انقلاب اساسي در تاريخ را رقم زد.

این استاد حوزه، به هجرت نوراني امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: هجرت امام رضا(ع) و به دنبال آن ورود کريمه اهل بيت(ع) زمينه ساز شکل گيري يک شهر قوي همچون قم را به عنوان يکي از پايه هاي تمدن شيعي بنا کرد.

وي همچنين تصريح کرد: در تفکر شيعي انقلاب سياسي به همراه انقلاب فرهنگي و علمي امام باقر(ع) معرفي مي شود که عالم اهل بيت(ع) در عصر خويش با حرکت هاي مستمر و جنبش هاي آينده نگرانه در صدد نشر علوم اسلامي بودند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحاني با بيان عملکردهاي حوزه از ديدگاه امام راحل خاطرنشان کرد: امام(ره) در کتاب کشف الاسرار عملکردهاي حوزه علميه در طول تاريخ اسلام را به سه دوره تقسيم بندي کردند که عبارتند از دوره مهندسين، تربيت مجتهدين و دوره ولايت است که در هريک از اين ادوار حوزه هاي علميه نقش برجسته و اصولي را در تبليغ و نشر احکام الهي برعهده داشتند.

وي با اشاره به منویات رهبري در رابطه با حوزه علميه که مي فرمايند:« نظام اسلامي فرزند حوزه است»، اذعان داشت: امام، مرجعيت و ولايت حاصل ارزنده و ارزشمند حوزه هاي علميه هستند و امروزه حوزه هاي علميه توانسته با توسعه ديني و حرکت قدرتمند در همه ابعاد به نقش روحانيت، مرجعيت و حضور علما در ساماندهي و مقابله با استکبار تاکيد کند.

معاون آموزشي حوزه  های علميه کشور تقويت حوزه استان ها و هم افزايي ظرفيت ها را به همراه تقويت زير ساخت ها ضروري دانست و اذعان داشت: برنامه ريزي براي آينده حوزه علميه به عنوان مرکز علمي و ارزشمند ديني مي تواند در هدايت و سوق دادن جامعه اسلامي موثر باشد.

لازم به ذکر است: در پايان اين مراسم از برگزيدگان المپياد علمي شهرستان ها و نفرات برتر طلبه با اهدا لوح و جوايز نفيس قدرداني شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha