جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
5

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم از عضویت 100 استاد و کارشناس برجسته حوزوی و دانشگاهی در این انجمن خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، رئیس انجمن فقه و حقوق «حوزه» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به تشریح جایگاه انجمن های حوزه در تولید علم و ایجاد گفتمان های دینی سازنده پرداخت.

وی، وجود انجمن های علمی را یک فرصت گرانبها دانست و تاکید کرد: مسلماً فعالیت انجمن های در حوزه از ضرورت هاست و به تولید علم دینی کمک شایانی می کند. ما نباید در فعالیت های علمی و پژوهشی و برپایی کرسی های نظریه پردازی و تدوین رساله های علمی به دنبال کمیت باشیم، بلکه افزایش کیفیت آثار در اولویت قرار دارد.

رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت با اشاره به تاثیر انجمن های علمی حوزه در جامعه علمی کشور، با دعوت از فضلای حوزه برای عضویت انجمن ها، تصریح کرد: فاصله گرفتن فضلای حوزه و تصور این که انجمن های علمی یک نهاد غربی و دانشگاهی است که به حوزه راه یافته است، اشتباه است، چون انجمن ها مرکزی برای ایجاد گفتمان و انتشار افکار و نظریه های مختلف در موضوعات گوناگون در فضای علمی جامعه هستند و تاثیرات زیادی در پویایی و رشد علمی حوزه ها دارند.

*آغاز فعالیت

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست در ادامه با اشاره به زمان تاسیس انجمن فقه و حقوق حوزه، گفت: این انجمن با کسب مجوز از کمیسیون انجمن‌های علمی حوزه در اواخر سال 1390 و با حضور جمعی از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی و با انگیزه آسیب‌شناسی، آفت‌زدایی و نشاط افزایی در محیط‌های علمی و معنوی حوزه در زمینه فقه و حقوق اسلامی، تاسیس شد و می کوشد با نیازسنجی دقیق و اولویت‌بندی آن‌ها، مانع ناهمسویی‌های زیانبار و گسست‌های خسارت‌زا شود. تحقق این مهم، بدون روحیه آزاد‌اندیشی و رویکرد اجتهاد‌گرایانه و نظریه‌پردازانه که همواره در حوزه‌های علمیه معمول و زبانزد بوده است، میسر نخواهد بود.

*اهداف

وی، "سامان‌بخشی به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه فقه و حقوق اسلامی"، "پرورش نیروهای انسانی لایق و کارآمد در زمینه مذکور"، "تعميق و توسعه مباحث تخصصي  فقه و حقوق اسلامی"، "تقويت و گسترش نظريه‌پردازي، پرسش‌گري، آزادانديشي، نقد و مناظره مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي.تقويت ارتباط ميان عالمان برجسته و فضلاي حوزه"، "ارتقاء شأن و منزلت علمي و معنوي پژوهشگران و استادان"، "بهره‌برداري بهينه از ظرفيت‌هاي تخصصي موجود"، "صيانت از سنت حوزوي در عرصه فقه و حقوق اسلامی" و "شناسايي استعدادها و ذخايز حوزه" را از اهداف تاسیس انجمن فقه و حقوق حوز برشمرد.

*ماموریت ها

عضو جامعه مدرسین حوزه خاطرنشان کرد: انجمن فقه و حقوق به منظور دستیابی به اهداف خود وظایفی چون "شناسائی پژوهشگران رشته فقه و حقوق اسلامی و اطلاع‌رسانی به آنان"، "ایجاد همکاری با انجمن‌ها و مراکز علمی مربوط در داخل و خارج از کشور"، "برگزاری گردهمایی‌های علمی"، "انتشار کتب و نشریات علمی"، "ايجاد زمينه براي نظريه‌پردازي در زمينه فقه و حقوق اسلامی"، "ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از استادان"، "همکاری با نهاد‌های اجرایی، علمی و پژوهشی در راستای اهداف و وظایف انجمن"، "زمینه‌سازی برای حضور اعضا در مجامع علمی داخلی و خارجی" و "تلاش برای ارایه خدمات آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی" را برعهده دارد.

*عضویت 100 کارشناس حوزوی و دانشگاهی

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه ادامه داد: این انجمن با عضویت حدود100نفر از اساتید حوزه و دانشگاه که عموما دارای مدرک سطح 4حوزه یا اجتهاد و نیز مدرک کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاهی هستند، توانسته در عرصه فعالیت های علمی و پژوهشی و پاسخ به نیازهای علمی جامعه اسلامی در زمینه های فقهی و حقوقی گام های بلندی را بردارد.

*فعالیت ها

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با اشاره به فعالیت های انجام شده از سوی انجمن فقه و حقوق، گفت: برگزاری بیش از 21 نشست و میزگرد علمی – تخصصی با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی، برپایی کرسی های نظریه پردازی با موضوعات مختلف، برگزاری کارگاه های آموزشی، همکاری در برگزاری همایش "فقه هسته ای"، دیدار با برخی از مراجع معظم تقلید و دریافت رهنمودهای این بزرگان، هم اندیشی با شخصیت های علمی داخلی و خارجی، انعقاد تفاهم نامه با مراکز مختلف علمی مانند ستاد حقوق  بشر و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ارائه خدماتی به اعضای انجمن و خانواده های آنان و ... بخشی از فعالیت های انجمن فقه و حقوق حوزه می باشد.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه اضافه کرد: این انجمن توانسته در مدت کوتاه فعالیت با ایجاد گفتمان نقد و بررسی، گفتمان فقهی پویا و رشد یافته که هم مبتنی بر قواعد سنتی و هم ناظر به حوادث روز جامعه باشد و همچنین ارائه یک روش اجتهاد که اثرات آن در سال های آینده و با گذر زمان مشخص می شود، گام اساسی در تولید علم که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، بردارد.

*فصلنامه قرآن و حقوق اسلامی در راه است

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست در پایان از انتشار فصلنامه علمی- پژوهشی قرآن و حقوق اسلامی خبر داد و گفت: اولین شماره این مجله تخصصی که در نوع و موضوع کم نظیر است، به زودی منتشر و در اختیار پژوهشگران و فرهیختگان حوزه و دانشگاه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha