جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: مشکل امروز ما درحوزه های علمیه عدم ارتباط و تعامل طلبه ها و دانش پژوهان، با تراث است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست، امروز در سمینار نقش ادبیات عرب در فرایند استنباط اظهارداشت: آنچه امروز نمی توان نسبت به آن بی اهمیت بود، نقش پررنگ و تاثیر گذار ادبیات در تعالیم و فراگیری دروس علوم اسلامی است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: چرا باید در دروسی که به زبان فارسی نوشته شده، طلبه مباحث را دنبال می‌کند، اما به محض ورود به مطالب عربی ارتباط طلبه با علم و فراگیری آن قطع شود؟

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: دست اندرکاران و برنامه ریزان باید علت این ناتوانی را شناسایی نموده و نسبت به برطرف ساختن آن اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست گفت: امروز ضرورت رسیدن به ادبیات در فرآیند استنباط بر کسی پوشیده نیست ، چرا که تا بر ادبیات احاطه نداشته باشیم نمی توانیم از علوم مختلف به خوبی استنباط کنیم.

وی با بیان اینکه طلبه های ما تا چه زمانی می خواهند محصل باشند، تصریح کرد: کاهش  پژوهش طلبه‌ها برای فراگیری علوم، آسیبی بزرگ و جدّی است که اگر نسبت به آن برنامه ریزی نشود، زیبنده طلبه و حوزه نیست.

وی تاکید کرد: به نظر من ادبیات عربی یعنی دقیق و درست خواندن، این امر نه  شرط کافی، بلکه شرطی لازم برای طلبگی است.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: کتاب‌های درسی باید از حالت معمّا گونه خارج شده، برای فهم آن، ساده‌نویسی شود، چرا که وقتی کتابی سخت باشد، طلبه، آمادگی پذیرش دو کتاب راحت تر را دارد.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha