جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که با نگاه ابزاری به ادبیات عرب، نگاه مسامحه ای پدیدار شده و آفتی بزرگ به وجود می آید، گفت: متأسفانه با عدم نگاه دقیق در ادبیات عرب، خوانندگان نتوانسته اند رابطه عمیقی با کتاب های تراث گذشته ایجاد کرده و به درستی مطالب و محتوا را بفهمند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله ابوالقاسم علیدوست، پیش از ظهر امروز در افتتاحیه مؤسسه «ترمینولوژی فقه» که در پارک علمی فن آوری قم برگزار شد، اظهار داشت: این مؤسسه از مهمترین موسسات کاربردی در موضوع ادبیات عرب و فقه بوده و آنچه که مؤسسین این مجموعه در حال حاضر سخت به آن نیازمند هستند، درک درست، عمیق و صحیح بزرگان حوزه از این مؤسسه تا بهتر بتوانند خدمتگذاران خود را یاری نمایند.

وی خدمت به حوزه و حوزویان و همچنین پویایی فقه را از اهداف راه اندازی این مؤسسه عنوان کرد و گفت: حمایت بزرگان حوزه در زمینه های گوناگون از پژوهشگران با استعداد و جوان حوزه، یکی از انتظارات ما از این عزیزان می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن امیدواری از آینده درخشان این مؤسسه، به بیان مأموریت بخش های گوناگون آن پرداخت و ابراز داشت: اصطلاح شناسی فقه یا همان (ترمینولوژی فقه)، ارتباط یا برقراری مناسبات علوم  و معارف دینی  و همچنین تشکیل فلسفه های مضاف در سه بخش فلسفه فقه، فلسفه لغت و فقه از جمله بخشهایی است که پژوهشگران باید در آن به فعالیت بپردازند.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه دانش های ادبی از نظر رشته های گوناگون، دانشی بسیار وسیع و گسترده است، گفت: در گذشته دانش های ادبی در 11 دانش جمع می شد؛ در حالی که برخی از این دانش ها خود چندین دانش را در بر می گرفت که نشان از گرایش مهم آنان است.

آیت الله علیدوست خاطرنشان ساخت: مشکلی که امروز با ادبیات عرب مواجه هستیم، این است که همانند گذشته نتوانسته ایم نگاه ویژه به این دانش داشته باشیم و متأسفانه به عنوان ابزاری برای دیگر علوم محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه ادبیات عرب کاربرد بسیاری در فقه و علوم دیگر دارد و علمای سلف از آن در تفسیر قرآن کریم بهره های فراوانی برده اند، تصریح کرد: متأسفانه امروز همانند گذشته نتوانسته ایم در ادبیات عرب با قدرت گام برداریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که با نگاه ابزاری به ادبیات عرب، نگاه مسامحه ای پدیدار شده و آفتی بزرگ به وجود می آید، اظهار داشت: متأسفانه با عدم نگاه دقیق در ادبیات عرب، خوانندگان نتوانسته اند رابطه عمیقی با کتاب های تراث گذشته ایجاد کرده و به درستی مطالب و محتوا را بفهمند.

این استاد حوزه یادآور شد: از مشکلات امروز حوزه این است که فرهیختگان آن نتوانسته اند درک درست و عمیقی از ادبیات عرب داشته باشند و همین موضوع سبب شد تا ارتباط مناسبی با نصوص گذشته برقرار نشود.

آیت الله علیدوست ابراز داشت: یکی از مشکلات عدم دقت در ادبیات عرب، عدم فهم صحیح از برخی از تفاسیر است که سبب می شود به سمت تفاسیری که متن راحت و آسانتری دارند بروند.

وی عدم ارتباط با تراث گذشته و عدم فهم درست از فقه و مسالک را آفتی بزرگ دانستند و خاطرنشان ساخت: اگرچه امروز ادبیات عرب به ابزاری تبدیل شده است؛ اما نباید به آن نگاه مسامحه ای داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: لازمه فعالیت فقیه، واژه شناسی، ترمینولوژی فقه و لغت شناسی است تا به زوایایی دقیق تمام واژه ها و لغات مسلط باشد.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که واژه ها بر دو تقسیم می شوند، اظهار داشت: برخی از واژه ها در طول زمان قابل تغییر و برخی غیر قابل تغییرند؛ پس اگر فقیه از آن دسته واژگان قابل تغییر اطلاع نداشته باشد، قطعا در استنباط احکام به مشکل بر خواهد خورد.

انتهای پیام40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha