پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌الاسلام علیدوست

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه با تاکید بر این که نباید مسئله عفاف و حجاب سیاسی شود، گفت: اگر افراد تصور کنند که رعایت مسئله عفاف و حجاب بر اثر فشار دولت است، تمکین موقتی می کنند، اما بعدا مخالفت خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که در خصوص مسئله عفاف، روایات و پیام های بسیاری مبنی بر این که مردان، زنان و جامعه باید عفیف باشند، وجود دارد، اظهار داشت: عفت در پوشش، بیان، رفتار و اندیشه از مهم ترین مصادیق روایات و آیات است.

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: عفت پیش از آنکه امری دینی باشد، یک مسئله عقلایی و بشری محسوب می شود که شریعت مقدس اسلام هم بر رعایت آن تاکید ویژه دارد.

وی با بیان این که بحث حجاب قدری دینی تر از موضوع عفاف است، ابراز داشت: حدود حجاب را شرع مقدس بیان کرده است و برای زنان و مردان مقداری مسئله را تعبدی کرده است، اگرچه به طور کامل تعبدی نیست. چرا که هیچ جامعه ای به سامان نمی رسد و خانواده ها استحکام خود را پیدا نمی کنند، مگر این که به اصل عفاف و حجاب اعتقاد داشته باشند.

*وظیفه دولت

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با تاکید بر این که یکی از وظایف حاکمیت اسلامی این است که به گونه ای متبوع و جوششی، جامعه را به رعایت دو مقوله مقدس عفاف و حجاب سوق دهد، تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی باید عفاف و حجاب را از خود شروع کند، چرا که تا دولت متدین نداشته باشیم، نمی توانیم تربیت افراد و جامعه ای متدین را مطالبه کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اگر جامعه نسبت به وضعیت عفاف و حجاب اهتمام نداشته باشد علاوه بر ترویج منکر،  شاهد فروپاشی نظام خانواده نیز خواهیم بود، ابراز داشت: رسانه ها، مسئولان و کارگزاران نظام، متولیان فرهنگی کشور و حوزویان وظیفه دارند که در راستای ترویج و گسترش این دو مقوله سنگ تمام بگذارند و مردم را توجیه کنند.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه با اشاره به این که مردم به طور ذاتی نسبت به مسئله عفاف و حجاب اهتمام دارند، گفت: ریشه های ملی و مذهبی در این زمینه وجود دارد و البته نیازمند تقویت اعتقادات مردم در این مسئله هستیم.

*پرهیز از سیاسی کاری

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با تاکید بر این که باید به شدت مراقب بود تا مسئله عفاف و حجاب سیاسی نشود، تصریح کرد: اگر افراد تصور کنند که رعایت مسئله عفاف و حجاب فشار دولت است، تمکین موقتی می کنند و بعد مخالفت خواهند کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: باید بحث عفاف و حجاب را به عنوان مقوله ای مذهبی و ملی نگاه کنیم و هیچ ارتباطی به حاکمیت و سیاست ندهیم.

وی با اشاره به این که اگر ورود دولت بدین مفهوم باشد که رعایت فرهنگ عفاف و حجاب را از کارمندان کلید بزند و اجرای قانون را پیگیری کند، بسیار خوب است و مخالفت کردن منطقی نخواهد بود، تصریح کرد: اگر در هر کوی و برزن به نیروهایی ماموریت داده شود که در مسئله حجاب دخالت کنند، امر صحیحی نیست و دچار بازتاب های منفی نیز خواهیم شد.

*لزوم نگاه اعتدالی

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه با بیان این که وجوب اقدامات سلبی و ایجابی در مسئله مقابله با بدحجابی به شکل افراط و تفریطی درآمده است، تصریح کرد: بنده در این زمینه معتقد به سیاست اعتدال و میانه روی هستیم و به نظر می رسد این مقولات را باید فرهیختگان در مراکز آکادمیک با توجه به حدود و امکانات کشور و شاخصه های دیگر بررسی کنند تا این مسائل وارد نگاه های ژورنالیستی افراطی  و تفریطی نشود.

انتهای پیام/313 /33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha