شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
89

استاد حوزه ودانشگاه با بیان این که اگر به تفکرات علما عسگری توجه می شد وضعیت آینده عراق تغییر می کرد گفت:نسل امروز نیازمند تحلیل های عالمانه ، دقیق و منطقی و متتبعانه علامه عسگری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضاپناهیان پنجشنبه شب در مراسم بزرگداشت علامه عسگری در مسجد اعظم قم، گفت: جهان اسلام قدر چنین عالم بزرگی را ندانست؛ ایشان را نباید یکی از علما نام برد، بلکه ایشان عالمی فوق العاده ممتازه بودند.

وی افزود: اگر به توجه علامه عسکری در مورد مسائل تبیین علم میان جوانان و به ویژه دانشگاهیان احترام گذاشته می شد، شاید تغییراتی در وضع آینده مردم عراق رخ می داد؛ زیرا اندیشه ایشان انقلابی بود.

سخنران مراسم، پاسخگویی ایشان به شبهات مختلف را از جمله مشخصات این عالم بزرگ نام برد و گفت: از جمله ویژگی های بارز این عالم، حفظ اصالت در مکتب فکری بود و به جرات باید گفت که نسل امروز نیازمند تحلیلهای عالمانه ، دقیق و منطقی و متتبعانه علامه عسگری است.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: ایشان به مسایل تاریخی نگاهی جامع داشتند و همیشه در همه عرصه ها نگاهی مبصرانه و عمیق داشتند؛ تاریخ اسلام 10 جلدی او تفسیر جامع ایشان از جمله مواردی است که باید در خصوص این عالم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی قدردانی از علامه عسگری را وظیفه الهی دانست و گفت: ما هنوز به برخی زحمات علامه عسکری نیازمندیم؛ هنوز برخی از روشهای تحقیقی و ترویجی و تحلیلی علامه عسکری نیاز اول جامعه ماست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: تحلیلهای قرآنی علامه از تاریخ ائمه(ع) بسیار جامع و عمیق بود به طوری که امروز جالب توجه بوده و کمتر کسی است که به این روش دست یازد؛ نیاز نسل امروز به تحلیل تاریخ اسلام، اولا عالمانه به معنای مطابق بودن آن تحلیل با مبانی دینی و ثانیا محققانه است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان یادآورشد: ایشان در کتاب نقش ائمه در احیای دین به تبیین ولایت فقیه پرداخته بودند و برای اثبات این مسئله همیشه به قرآن رجوع می کردند.

وی گفت: حوزه برای وارد کردن تاریخ اسلام به عنوان یکی از دروس حوزوی تلاش می کند؛ در 6 سال اول در برنامه فعلی، تاریخ به عنوان درس مطالعاتی به طلاب توصیه شده بود، این همه به حاشیه راندن تاریخ یک بی توجهی بزرگ به ضرورت حیاتی است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha