دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
بحرین

حوزه/نظام هر کاری که بکند نمی تواند وانمود کند که بیانگر خواسته مردم است زیرا نظام بحرین چیزی جز یک مؤسسه صوری و ظاهری نیست و پشتوانه مردمی ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در اقدامی ناگهانی و در ادامه سلسله رسوایی های حقوقی پیشین دولت منامه، اکنون رسانه های رسمی بحرین از نشست سلمان بن حمد آل خلیفه ولی عهد بحرین با پنجاه نفر از شخصیت های بحرین در قصر الرفاع خبر می دهند. این شخصیت ها نماینده هیچ کدام از جریان های سیاسی مردمی نبوده و خلاصه این دیدار به امضا رسیدن پنج بند بوده که به نظام اجازه می دهد بیش از پیش بر استبداد خود بیفزاید. اقدامی که اوضاع بحرین را متشنج ساخته و این در حالی است که مردم هر روز در حال تظاهرات هستند تا صدای خود را به آل خلیفه برسانند و خواسته های ملی خود را محقق سازند.

از آنجا که نمی توان نسبت به حضور گروه بزرگی از مردم با احزاب مختلف در حاشیه بی تفاوت بود، دیگر رضایت دادن به اقدامات نظام بحرین و برنامه اخیر آنها بی فایده بود. از این رو جمعیت های سیاسی تصمیم گرفتند به این اقدام ولی عهد واکنش مستقیم و قاطع نشان دهند چرا که نمی شود مطالبات مردمی موجود در سند منامه را نادیده گرفت به ویژه با تشدید دیکتاتوری حاکمیت و مجبور ساختن ده ها شخصیت محلی به امضا کردن یک سری وعده توخالی عاری از اقدام عملی. طبق این سند امضا شده دوایر انتخاباتی به شکل غیر عادلانه تعدیل شده و طبق آن مجلس همانند سابق و بدون تغییر در اختیارات خود باقی می ماند و همچنان این پادشاه است که نخست وزیر را انتخاب می کند و دولت را نصب می کند و سیطره حمد بن عیسی بر قوه قضاییه سیاسی و بی عدالت همچنان ادامه می یابد.

برپایه این گزارش به نقل از العهد، اینها مجموعه اقداماتی است که بر آتش بحران کشور می افزاید و شکاف موجود میان مردم و نظام را عمیق تر می کند؛ و این در حالی است که نظام بحرین هیچ تلاشی برای نزدیک شدن به مردم خواستار اصلاحات و دموکراسی انجام نداده است.

اقدامی که بحران بحرین را شعله ور کرد

اقدام اخیر ولی عهد بر خشم معارضان افزوده چرا که آن را اقدامی فردی می دانند که موجب شعله ور شدن بحران می باشد. و مرم اکنون بر سر آن هستند که هرگونه توافق تحمیلی نظام را که در صدد فریب بزرگان محلی و به زیان حقوق اکثریت مردم باشد غیر مشروع اعلام کنند. در نهایت مردم معترض به نظام اکنون تصیم گرفته اند که سقف تحرکات و اعتراضات مسالمت آمیز خود را به موازات تحرکات سیاسی نظام افزایش دهند تا اینکه تکلیف تمام نامه نگاری های آنها با اداره پادشاهی روشن شده و تلاش آنها در راه گفتگوی ملیِ جدی و سازنده به ثمر بنشیند.

مجید میلاد از سران جمعیت الوفاق در بیان جزئیات اقدام نظام در شب سه شنبه گذشته می گوید: در ساعت یک صبح آن شب از پنجاه شخصیت دعوت شده بود که صبح آن روز با ولی عهد دیدار کنند یعنی کمتر از 12 ساعت از نشست آنها را در جریان گذاشته اند و بدین ترتیب این شخصیت ها فرصتی نداشته اند که درباره موضع و سخنان خود در این نشست هم اندیشی کنند. علاوه بر این در این نشست از جمعیت های سیاسی بزرگ کشور دعوت نشده بود و این تلاش آشکار آنها برای نادیده گرفتن خواسته های مردمی را نشان میدهد. اگر در این نشست نقاط مشترکی میان ولی عهد و معارضان مطرح شده پس چرا معارضان در بیانیه ای اعلام کرده اند که آنچه ولی عهد در نشست بیان کرده دربردارنده هیچ کدام از پیشنهادهای معارضان نیست؟

بنا به گفته میلاد، آنچه سه شنبه در قصر الرفاع رخ داده فقط موجب تشدید و تقویت مواضع معارضان و تحریم انتخابات پارلمان آینده توسط آنها خواهد شد و این اقدامات هیچ خللی به استمرار مطالبات مردم از نظام وارد نمیکند.

میلاد افزود: تردیدی نیست که پنج بند پیشنهادی نظام در نشست سه شنبه به روشنی نشان دهنده انحصار طلبی آنها است و از نیت آل خلیفه برای استمرار مصادره قرار ملی پرده بر میدارد و ما را به این نتیجه میرساند که هیچ راهی برای پذیرش این بندها وجود ندارد به ویژه اینکه معارضان پیش از این نظرات مفصل خود را برای خروج از بحران به نظام اعلام کرده اند.

از سوی دیگر یکی دیگر از سران الوفاق میگوید: ولی عهد از تمام شخصیت های حاضر در نشست خواسته تصمیمات و نقاط مشترک نشست را طبق گفته های سلمان بن حمد امضا کنند و بدین ترتیب این شخصیت ها برای امضای این بندها ترسانده شده و مجبور به امضا شده اند و بنا بر این مجبور کردن این شخصیت ها به امضای بندها توسط سلمان بن حمد نمی تواند این امید را به نظام بدهد که می تواند تایید مردم بحرین را به دست بیاورد؛ مردمی که تصمیم گرفته اند از حاکمیت انحصاری موجود به حاکمیت مستقل و عادلانه منتقل شوند.

نظام بحرین پشتوانه مردمی ندارد

این شخصیت وابسته به الوفاق میگوید: بحرین امروز بر سرب داغ قرار دارد به ویژه با توجه به اعلام دبیر کل الوفاق که گفته اگر پیش از انتخابات پیش رو توافق سیاسی فراگیر حاصل نشود به معنای به صدا در آمدن آژیر انقلاب بحرین خواهد بود و این با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات پارلمان موجب نگرانی و هراس نظام شده است. میلاد بر این باور است که نظام هر کاری که بکند نمی تواند وانمود کند که بیانگر خواسته مردم است زیرا نظام بحرین چیزی جز یک مؤسسه صوری و ظاهری نیست و پشتوانه مردمی ندارد.

میلاد در ادامه میگوید: تمام نشست های میان مسؤولان دولتی و جمعیت های سیاسی با شکست مواجه شده و سرنوشت تمام مراسلات میان دو طرف نیز همین گونه خواهد بود. البته معارضان به تظاهرات اکتفا نخواهند کرد بلکه ابزار های دیگری نیز برای محکوم ساختن اقدام اخیر نظام در اختیار دارند.

در پایان میلاد تاکید میکند که معارضان بحرین اعتراض مسالمت آمیز خود را به صورت تدریجی افزایش خواهند داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha