یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
روحانیون جنگ

در دوران پرافتخار و غرورآفرین دفاع مقدس بيش از 96 هزار مرتبه روحانيون به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شده و در دو عرصه تبلیغ و رزم با عمل به رسالت خود، هزاران شهید، آزاده و جانباز تقدیم اسلام و انقلاب کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در دوران دفاع مقدس از هر 1000 طلبه 40 نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، حال آن كه طبق آمار در بقيّه اقشار از هر 1000 نفر 4 نفر شهيد شده است.

آمار 10 برابری شهدای روحانی، آزاده و جانباز نسبت به دیگر اقشار، گواه این حقیقت انکارناپذیر است که روحانیت براساس رسالت ذاتی خود، در دوران غرورآفرین دفاع مقدس، در کنار دیگر رزمندگان مخلص و شجاع، در دو عرصه تبلیغ و رزم پای به میدان جهاد گذاشت و سربلند از این آزمون بیرون آمد.

 در این بین برخی مغرضان و معاندان، مجاهدت های خالصانه روحانیت در جبهه های نبرد حق علیه باطل را با شبهه افکنی های بی پایه و اساس زیر سئوال برده و سعی در کم رنگ جلوه دادن این حضور اثرگذار و شجاعانه دارند. 

پژوهشگران مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در پاسخی مستند به این سئوال که "آيا طلاب و روحانيون در جبهه و جنگ فعاليتي داشته اند؟" آمارهای قابل توجهی را استخراج کرده اند که گویای حضور جدی و اثربخش روحانیت در دفاع مقدس است.

*حماسه سازی روحانیت در دفاع مقدس

رسالت اوليه و وظيفه اصلي طلاب به عنوان سربازان امام زمان(عج) مرزباني عقيده هاست كه به تحصيل علوم ديني و فهم دين و نهايتاً نشر و ترويج و تبليغ و تدريس مكتب اهل بيت (عليهم السلام) مي پردازند و در اين رهگذر پاسخ گوي شبهات نيز هستند و از اسلام دفاع مي كنند. البته روحانيون در زمان جنگ تحمیلی در کنار انجام رسالت اوليه خود، در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور يافته و به دفاع از مرزهای کشور اسلامی پرداختند، لذا در زمان جنگ روحانيّت به عنوان روحانيون رزمي ـ تبليغي و يا رزمی به جبهه اعزام مي شدند. البته آمار دقيقي از تعداد روحانيوني كه به جبهه اعزام شده اند در دست نيست؛ زيرا مراكز اعزام متعدّد بوده است.[1] در اين عرصه روحانيون با ايثار و حماسه هايی که داشته اند، شهدايی برای اسلام تقديم داشته اند

*آمار تقريبي حماسه آفرينی های روحانيون

1- تعداد شهداي روحاني بالغ بر 3417 نفر بوده است كه 15/5 درصد كل روحانيون كشور در همان زمان مي باشند.[2] از هر 1000 نفر طلبه 40 نفر به شهادت رسيده اند، حال آن كه طبق آمار در بقيّه اقشار از هر 1000 نفر 4 نفر شهيد شده است. اين در حالي است كه خيلي از روحانيون به صورت گمنام به جبهه مي رفتند و بعضي در جبهه لباس روحانيّت نمي پوشيدند و به صورت يك بسيجي اعزام مي شدند يا در مسئوليت هاي ديگري غير از كار تبليغي و فرهنگي در جبهه حضور مي يافتند.[3]

2- در طول دفاع مقدس بيش از 000/96 مرتبه روحانيون به جبهه ها اعزام شده اند كه از آنها تعدادي شهيد و تعدادي آزاده و مفقود شده اند.

تمام اين آمارها مربوط به شهداي دفاع مقدس است و آمار شهداي روحانيّت در زمان رژيم طاغوت و در زمان انقلاب كه به صورت هاي مختلف (ترور و...) شهيد شده اند و شهداي مشروطه و قبل از آن لحاظ نشده است.

*تيپ مستقل امام صادق (ع)

اين تيپ ويژه روحانيون رزمي و تبليغي است كه در زمان دفاع مقدّس هم فعاليّت داشته و در حال حاضر هر سال دوره هاي آموزش نظامي در پادگاني نزديك شهر مقدس قم برگزار مي كند.

گردان هاي زير مجموعة این یگان، سالانه برنامه تداوم آمادگي نظامي دارند و برنامه هاي ديگري نيز بسيج مدارس و گردان ها برگزار مي كنند.

در هر مدرسة علميه نیز بسيج طلاب فعّال است كه زير نظر تيپ مستقل تبلیغی- رزمی 83 امام جعفر صادق (عليهالسلام) سازمان دهي مي شوند.

*فرازهايي از كلام امام(ره) در مورد شهداي روحاني

سلام بر حماسه سازان هميشه جاويد روحانيّت كه رسالة علمية و عمليّه خود را به دم شهادت و مركب خون نوشته اند و بر منبر هدايت و وعظ و خطابه ناس از شمع حياتشان گوهر شب چراغ ساخته اند.

افتخار و آفرين بر شهداي حوزه و روحانيّت كه در هنگامة نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بريدند و عقال تمنّيات دنيا را از پاي حقيقت علم برگرفتند و سبكبالان به ميهماني عرشيان رفتند و در جمع ملكوتيان شعر حضور سرودند و نيز چه زيبا فرمودند: كه كدام انقلاب مردمي ـ اسلامي را سراغ داريد كه در آن حوزه و روحانيّت پيش كسوت شهادت نبوده اند و بر بالاي دار نرفته اند و اجساد مطهرشان بر سنگفرش هاي حوادث خونين به شهادت نايستاده است؟... خدا را سپاس مي گذاريم كه از ديوارهاي فيضيه گرفته تا سلول هاي مخوف انفرادي رژيم شاه و از كوچه و خيابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعت و از دفاتر كار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه ها و ميادين مين، خون پاك شهداي حوزه و روحانيت افق فقاهت را گلگون كرده است.[4]

*نقش تبلیغی روحانیت

گرچه روحانيّت، شهداي زيادي تقديم اسلام و انقلاب كرده است، ولي نبايد نقش علمي و تبليغي روحانيون را دست كم گرفت، چرا كه با اشاعة فرهنگ اهل بيت (عليهم السلام) جواناني آمادة شهادت تحويل جامعة اسلامي داد. امام صادق (عليهالسلام) در اين باره مي فرمايند "مداد و قلم علما بر خون شهيد برتري دارد. (... فتوزن دماء الشهداء مع مداد العلماء فيرجّح مداد العلماء علي دماء الشهداء)"[5]. خوشا به سعادت كساني كه به هر دو مقام نايل شدند.

----------------------------------------------------

پاورقي ها:

[1] بروشور ستاد كنگره شهداي روحاني، تيپ 83 امام صادق ـ عليه السلام ـ..

[2] همان.

[3] مجلة پگاه، ويژة حوزه، شمارة 12، ص 13 و 14.

[4] صحيفه نور، سازمان مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي، انتشارات سروش تهران، چاپ اول، 1369، جلد 21، ص 88.

[5] قمي، عباس، سفينة البحار، تهران، دارالاسوة للطباعة و النّشر، چاپ دوم، 1416 هـ ق، جلد 6، ص 348.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha