پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
ماندگاری

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که بی‌حیایی و بی‌عفتی امروز به حساس‌ترین راه نفوذ دشمن در میان امت و دوری جامعه اسلامی از آموزه‌های الهی تبدیل شده است، گفت: بی‌حیایی و بی‌عفتی فقط به رعایت نکردن پوشش درست نیست، بلکه عدم رعایت حریم گفت‌وگو با نامحرم نیز تجلی بارز بی‌حیایی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت،ضمن گرامیداشت دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س)، با بیان این که زنان و مردان به اقتضای خلقتشان تفاوت‌هایی با هم دارند، اظهار داشت: خداوند متعال کارهای نرم‌افزاری خانواده را بر عهده مادران و دختران و کارهای سخت‌افزاری را به عهده مردان و پسران قرار داده است؛ لذا معنا ندارد زنان و مردان در بسیاری از موضوعات با یکدیگر به رقابت بپردازند.

وی حضرت معصومه(س) را بارزترین الگوی میدان مسابقه معنویت بین دختران و پسران دانست و خاطرنشان ساخت: زن و مرد در معنویت، انسانیت، تعالی، رشد و کمال هیچ تفاوتی با هم ندارد؛ لذا خداوند متعال اجازه داده تا مردان، زنان، پسران و دختران در میدان معنویت با یکدیگر به رقابت بپردازند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری ضمن تبیین بسترهای متنوع میدان مسابقه معنویت، به فرازهایی از آیه ۳۵ سوره احزاب اشاره نمود و ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه شریفه به زنان، مردان، دختران و پسران تصریح می‌کند که در ۱۰ موضوع میدان معنوی اجازه دارید با هم مسابقه دهید.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این که بانوان و دختران به‌خاطر لطافت خلقت، روح تسلیم بیشتری نسبت به مردان دارند، گفت: چه‌بسا در این میدان معنویت زمینه سبقت برای دختران بیشتر فراهم باشد.

وی با تأکید بر این که در میدان مسابقه معنویت، داور، ناظر و مدال دهنده ذات اقدس الهی است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال خطاب به مسلمین، تسلیم بودن در مقابل اوامر ذات اقدس الهی را گوشزد می‌کند؛ لذا وقتی به‌حکم اسلام حجاب واجب است، دختران و پسران در عمل به آن باید مطیع باشند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تبیین ویژگی‌های حرم مطهر بانوی کرامت، قم را حرم اهل‌بیت(ع) دانست و یادآور شد: حضرت معصومه(س) در تسلیم حکم خدا بودن، از بقیه سبقت گرفته بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در تعریف مسابقه ایمان با تأکید بر این که ایمان سه مرحله اقرار، اعتقاد و عمل دارد، اقرار به لسان را نخستین و اولین رکن ایمان برشمرد و اظهار داشت: اعتقاد قلبی و عمل با جوارح که در انجام واجبات و ترک محرمات دنبال می‌‎شود، از دیگر رکن‌های ایمان است؛ عمل انسان ویترین ایمان و تجلی اعتقاد اوست؛ لذا در عمل به واجبات و ترک محرمات که شاخصه ایمان است، باید وارد میدان مسابقه شویم.

وی در تبیین ادامه فرازهای آیه ۳۵ سوره احزاب، اطاعت بعد از تسلیم را بسیار مهم توصیف کردد و با بیان این که در عمل به تکلیف باید محکم و استوار بود، خاطرنشان کرد: مسابقه اطاعت از ولایت و صداقت در گفتار و کردار از دیگر بسترهای مسابقه معنویت میان دختران و پسران است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت میدان صبر و استقامت را از دیگر میدان‌های مسابقه میان مسلمین و مؤمنین دانست و ابراز داشت: اگر انسان بر سختی ترک معصیت صبر کند از جهنم نجات پیدا می‌کند و اگر بر سختی مصیبت‌ها صبر داشته باشد طعم شیرین رشد را خواهد چشید.

وی خداوند متعال را مربی عالم خلقت دانست و با تأکید بر این که مربی تا ورزشکار و مسابقه‌دهنده را در سختی نیندازد متربی رشد نمی‌کند، خشوع، تواضع و احساس کوچکی در برابر ذات اقدس الهی را از دیگر محورهای مسابقه دنیا برشمرد و اذعان داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ «مَن تَواضَعَ للّه ِ رَفَعَهُ اللّه، فهُو فی نَفسِهِ ضَعیفٌ و فی أعیُنِ النّاسِ عَظیمٌ»، بر اساس روایات اسلامی انسان در برابر غیر خدا اجازه تواضع ندارد، مگر در برابر پدر، مادر، ولی و معلم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری، وادی صدقه و خیررسانی را از دیگر بسترهای مسابقه توصیف و خاطرنشان کرد: مبتنی بر آیات قرآن به‌ویژه آیه شریفه ۱۰۳ سوره توبه صدقه وادی تطهیر نفس و خیرخواهی است؛ لذا خدمت به پدر و مادر، کمک به افراد خانه، دستگیری از محرومان و حیا و عفت بانوان که خود صدقه زیبایی است، از بارزترین مصادیق صدقه به شمار می‌روند.

وی در تبیین مسابقه روزه‌داری، بر اهمیت حفظ زبان اشاره کرد و و ابراز داشت: مسابقه کنترل شهوت از بارزترین میدان‌های مسابقه دختران و پسران جوان است؛ بی‌حیایی و بی‌عفتی امروز به حساس‌ترین راه نفوذ دشمن در میان امت و دوری جامعه اسلامی از آموزه‌های الهی تبدیل شده است؛ بی‌حیایی و بی‌عفتی این نیست که فقط پوشش درست نداشته باشد، بلکه عدم رعایت حریم گفت‌وگو با نامحرم نیز خود تجلی بارز بی‌حیایی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که ذکر خدا در عمل به وظیفه نهفته است، خاطرنشان کرد: اگر دشمن بتواند حیا، عفت و غیرت را از زنان و مردان ما بگیرد، از قِبَل بی‌تفاوتی و بی‌همتی که در جامعه شکل خواهد گرفت، منافذ نفوذ خود را بیشتر خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha