جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید عباس صالحی

حوزه/ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آذربایجان همیشه و همواره کانون پرورش مرجعیت دینی بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، سید عباس صالحی، ظهر روزدوشنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز که در نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد، با اشاره به نقش حفاظتی آذربایجان در حوزه دینی اظهار داشت: آذربایجان همیشه و همواره کانون پرورش مرجعیت دینی بوده است و در حوزه علمیه قم از مرحوم آیت الله حجت در دوره های اخیر تا شیخ کاظم تبریزی ها، شیخ جواد تبریزی ها و آیت الله العظمی سبحانی نقش مهمی درپاسداری دینی داشتند.

وی افزود: آذربایجان در حوزه حفاظت از تفکر دینی سهم زیادی داشته و دارد، شخصیت های بزرگی مثل علامه طباطبایی ها که شاید قرن ها طول بکشد تا خاک و بستر انسانی آماده پروش چنین شخصیتی شود، علامه امینی علامه محمدتقی جعفری و ده ها شخصیت در حفاظت تفکر دینی کشور نقش مهمی ایفا کردند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: آذربایجان همچنین در حوزه سلوک و عرفان شرقی ممتاز بوده است، مرحوم آیت الله قاضی طباطبایی، میرزا جواد ملکی تبریزی و شخصیت های دیگر را می توان در این حوزه نام برد.

وی با اشاره به اینکه تبریز و آذربایجان برای کل ملت ایران افتخارآفرین است، ابراز داشت: رسمیت مذهب تشیع از مسجد جامع تبریز آغاز شد همچنین این نقطه سرزمینی نقطه ای بود و هست که دژ محکم ایران زمین در مقابل نگاه های تجاوزخواهانه در قرون مختلف بود.

وی افزود: منطقه آذربایجان در 150 سال گذشه نقطه اوج جنبش های اجتماعی و سیاسی و ملی ایران بود و به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی آذربایجان و تبریز در جنبش های اجتماعی و سیاسی پیشرو و گاهی تک بود.

صالحی با بیان جایگاه کتاب و کتابخوانی در منطقه آذربایجان تصریح کرد: کتاب به عنوان نماد فرهنگی جایگاه ویژه ای در آذربایجان دارد و نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز دومین نمایشگاه بزرگ کشور بعد از نمایشگاه ملی تهران است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کتاب و فرهنگ جایگزین ندارد، عنوان کرد: فرهنگ تصویری در حافظه پایدار قرار نمی گیرد اما کتاب حافظه جمعی و تاریخی یک ملت را محافظت می کند.

صالحی تاکید کرد: تهران زدایی فرهنگی اقتصادی یک ضروت است، برهمین اساس نگاه ویژه ای به نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز صورت گرفته است.

وی در پایان عنوان کرد: کتاب خوب باید تولید و کتاب خوب دیده شده و در پایان، کتاب خوب خوانده شود تا نقطه آغازی برای تمدن اسلامی شود.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha