پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مرتضی مقتدایی

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تقدیر از حضور مردم در مجالس حسینی(ع) اظهار داشت: برای بهره گیری بیشتر از مجالس حسینی نیازمند معرفت هستیم و برای قبولی عزاداری ها به این مسئله بیشتر باید توجه کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مرتضی مقتدایی شامگاه جمعه در مراسم عزاداری حسینیه شهدای قم، هدف قیام امام حسین(ع) را حفظ دین عنوان کرد و اظهار داشت: در صورتی که حضرت سیدالشهدا(ع) قیام نمی کرد، دین قطعا سقوط کرده بود، چرا که معاویه و یزید توطئه های زیادی را برای از بین بردن اسلام انجام دادند.

وی سب و لعن حضرت علی(ع) در منابر و نماز جمعه و تلاش برای حذف نام رسول خدا(ص) از ماذنه ها را بخشی از اقدامات معاویه و یزید در راستای از بین بردن اسلام دانست و گفت: جعل روایات و خرید افراد از دیگر اقدامات معاویه برای ضربه زدن به دین بود؛ دیگران را تطمیع می کردند تا آیاتی را که در مورد حضرت علی(ع) بود به نفع خود نسبت دهند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که معاویه متعهد شده بود یزید را به جانشینی انتخاب نکند، ابراز داشت: پس از منصوب شدن یزید فاسق و بی دین به خلافت مسلمین، امام حسین(ع) حجت را بر خود تمام شده دید و مسیر قیام علیه ظالمین به اسلام را برگزید.

*قبول خلافت، وداع با اسلام بود

آیت الله مقتدایی با اشاره به درخواست مروان حکم از امام حسین(ع) برای قبول خلافت یزید، اظهار داشت: امام حسین(ع) نیز در پاسخ فرمودند،  بیعت با فردی که دین ندارد و از قرآن چیزی نمی داند وداع با اسلام است. 

وی افزود: معاویه و یزید به دنبال از بین بردن دین و اهل بیت(ع) از صفحه تاریخ بودند، اما امام حسین(ع) با قیام خود علاوه بر مبارزه با ظالم و زیر بار ذلت نرفتن، دین را احیا کردند.     

*علاقه اهل بیت(ع) به مجالس عزاداری

نائب رئیس جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه با آغاز محرم لبخندی بر چهره امام باقر(ع) دیده نمی شد و ایشان همواره سوگوار بودند، تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) همواره به مجالس امام حسین(ع) علاقه داشتند و رئیس مذهب جعفری مجالس حسینی را دوست داشته است.

*با معرفت در مجالس حسینی حضور یابیم

آیت الله مقتدایی با تقدیر از حضور مردم در مجالس حسینی، اظهار داشت: برای بهره گیری بیشتر از مجالس حسینی نیازمند معرفت هستیم و برای قبولی عزاداری ها به این مسئله باید توجه کنیم. 

وی در ادامه به پاک و منزه بودن اهل بیت(ع) از هر نوع آلودگی در آیه تطهیر اشاره کرد و ابراز داشت: همچنین نزول آیه «مباهله» و سوره «هل اتی» نشان دهنده حقانیت، عصمت و عظمت اهل بیت(ع) است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه،با بیان این که  خداوند در ازای فداکاری امام حسین(ع) تداوم امامت را از نسل ایشان قرار داد، گفت: همچنین ذات باری تعالی، حرم حضرت سیدالشهدا(ع) را باشرافت تر از خانه خود، زیارتش را هم اندازه با زیارت خود و خون امام حسین(ع) را خون خود عنوان کرده است.

آیت الله مقتدایی در پایان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر این که کسی که امام حسین(ع) را زیارت کند ثواب خانه خدا را برده است، خاطرنشان کرد: دعا تحت قبه امام حسین(ع) به فرموده خداوند اجابت می شود؛ ائمه معصومین(ع) در دوران بیماری خود، افرادی را  به عنوان نائب برای زیارت مضجع شریف حضرت سیدالشهدا(ع) اعزام می کردند تا شفا یابند.

انتهای پیام/313 /33

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha