یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
صحیفه سجادیه

حوزه/ دبیر انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم گفت: صحیفه سجادیه امام زین العابدین(ع) حاوی عالی ترین و ناب ترین مضامین تعلیم و تربیتی در ابعاد مختلف است.

حجت الاسلام  حسین کریمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت ایام شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: نقش این امام همام در تربیت نسل شیعه با توجه به ادعیه ای که از ایشان به ما رسیده بسیار کلیدی و مهم است.

وی با بیان این که روش های تربیت غالباً در سه نوع روش است که هر کدام دارای تقدم و تاخر و به هم مرتبط است، گفت: قسمت اول شامل شناخت و بینش می شود که باید در این رابطه شناخت افراد را بالا ببریم و بعد از آن، بحث گرایش پیش می آید که باید آن را در افراد ایجاد کنیم تا خروجی انگیزه، علاقه و عاطفه شود و پس از آن، این ها را باید به سمت رفتارهای هدف سوق دهیم.

مدرس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: پرداختن به این سه شیوه در صحیفه سجادیه مورد توجه خاص حضرت علی بن الحسین(ع) بوده و به وفور مواردی از هر کدام یافت می شود.

وی افزود: در بحث بینش و گرایش در دعاهای صحیفه، به بحث معرفت الله برمی خوریم که اولین قدم برای تربیت انسان هاست به این معنی که تا خدا را نشناسیم، نمی توانیم به سمت او قدم برداریم و به عبارتی تا این بینش و معرفت ایجاد نشود به جایی نمی رسیم.

حجت الاسلام کریمی بیان داشت: یکی از مسایل بینشی ، شناخت دنیا و کوچک شمردن دنیاست و حضرت بر این نکته کلیدی تاکید می کند که به هر حال این دنیا فانی و عمر کوتاه ما، مزرعه آخرت است و بعد از عمر کوتاه دنیوی باید آخرت همیشگی خود را آباد کنیم.

وی با اشاره به جایگاه ویژه مقوله مرگ و معاد در مباحث شناختی افراد در صحیفه سجادیه گفت: توجه به این مسایل در تربیت افراد بسیار موثر است؛ این که حقیقت انسان چیست و برای چه به دنیا آمده و باید دنبال چه باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در مباحث گرایشی برای ایجاد انگیزه، ادعیه بسیاری در صحیفه سجادیه داریم که به عنوان مثال به بحث توبه اشاره می شود تا انگیزه ای در ما پدید آید که اگر به خطا رفتیم برگردیم و انگیزه را از دست ندهیم یا این که وقتی خوبی می کنیم خوبی ها را کم شمرده و وقتی بدی می کنیم آن را بزرگ شمرده و تلنگری باشد برای ما که از آن ها دوری کنیم.

وی با اشاره به این که در فرازهایی از صحیفه سجادیه ، روح امید و امیدواری در انسان دمیده می شود، اضافه کرد: در جاهای دیگر به مساله یادآوری نعمت ها اشاره می شود تا یادمان باشد خدای متعال به ما چه چیزهایی داده است تا بعد در برابر چیزهایی که به ما نداده عجز و ناله نکنیم و به قول معروف وقتی نیمه پر لیوان را ببینیم دیگر در درون خود عجز و ناله نمی کنیم.

دبیر انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در عرصه مباحث رفتاری نیز در صحیفه سجادیه بسیار اشاره شده به این که مثلاً با والدین با اکرام و احسان رفتار کرده و در برخورد با همنوعان به اصل تکریم و احترام توجه جدی شود و یا این که با همسایه ها چگونه باید رفتار نمود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha