یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
5

زیدبن علی قبل از اینکه یک شهید و انقلابی باشد، یک عالم بزرگ و صاحب مدرسه فقهی و یکی از علمای اهل بیت می باشد که به پا خاست و انقلاب کرد و سپس شهید شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سومین جشنواره فرهنگی هم نشین قرآن(حلیف القرآن) در مزار زید بن علی علیه السلام در نجف اشرف برگزار شد.

این جشنواره توسط تولیت آستان مقدس زید شهید علیه السلام با شعار (هر قومی از زخم شمشیر بهراسد خوار میشود) و با سرپرستی مدیریت زیارتگاه های مقدس شیعه در عراق و همکاری حرم مطهر امام حسین و حضرت عباس علیهمااسلام برگزار شد.

این جشنواره که شماری از شخصیت های دینی و نمایندگان مؤسسات فرهنگی داخل و خارج عراق و نمایندگان عتبات مقدس عراق و اساتید حوزه نجف و محققان دانشگاهی در آن شرکت داشتند، با سخنان شیخ قاسم الحسناوی تولیت آستان مقدس زید شهید افتتاح شد.

* واکنش امام صادق به خبر شهادت زید

وی در سخنان خود تاکید کرد: ما و شما در پیشگاه یکی از علمای آل محمد(ص) هستیم؛ عالمی که بسیاری از مسلمانان از پرتو علم سرشار ایشان در علوم مختلف بهره مند هستند و امام صادق علیه السلام هنگامی که خبر شهادت ایشان را شنید فرمود خداوند عمویم زید را رحمت کند، او مؤمن و عارف و راستگو بود، اگر پیروز می شد به ما وفادار بود و می دانست امور را به چه کسی واگذار کند.

حسناوی افزود: در پیشگاه این هم نشین قرآن هستیم، شخصیتی که درباره ایشان گفته می شود به شکل کم نظیری با قرآن هم نشین و ملازم بوده است تا جایی که نام ایشان با قرآن عجین گشته و قاری و مفسر قرآن بوده و در موارد و مواضع بسیاری به شبهات مرتبط با قرآن کریم پاسخ داده است. ما در پیشگاه تجدید کننده و احیاگر انقلاب حسین علیه السلام هستیم و همان گونه که حسین علیه السلام در کربلا قیام کرد، زید نیز در آسمان کوفه ندای امر به معروف و نهی از منکر سر داد و راه جدّ بزرگوار خویش را در مبارزه با ظالمان و ستمگران ادامه داد.

وی افزود: ما در پیشگاه زید انقلابی هستیم؛ کسی که نپذیرفت در برابر ظلم و ستم بر مسلمانان و پیروان اهل بیت علیهم السلام کرنش کند به ویژه در آن دوران سیاه از تاریخ اسلام. کسی که کینه امویان به بدترین صورت ممکن درباره وی ظاهر شد. آنها به کشتن وی اکتفا نکردند و او را به صلیب کشیدند و به این مقدار نیز بسنده نکردند و پیکر پاک او را به آتش کشیدند و استخوان هایش را نیز در هم کوبیدند و آن را به باد سپردند تا  خشم آنها آرام بگیرد و این حادثه مهمی بود که مسلمانان در آن دوره با آن مواجه شدند.

حسناوی ادامه داد: در پیشگاه حرمی هستیم که ماوای قلب میلیون ها مسلمان از تمام نقاط زمین است و همچنان به آنها حاجت می دهد و حوائج آنها را برطرف می سازد و بیماران آنها را شفا می دهد و اینها به خاطر جایگاه بلند او نزد خداوند است و از این رو است که کرامات بی شمار ایشان بر سر زبان زائران می باشد.

درباره سومین جشنواره حلیف القرآن

وی بیان داشت: در پیشگاه سومین جشنواره فرهنگی هم نشین قرآن هستیم؛ جشنواره ای که محلی است برای آشنایی با شخصیت زید شهید و انتخاب این نام(حلیف القرآن) برای جشنواره نیز به این خاطر است که از مشهورترین نام های این عالم انقلابی می باشد. در پیشگاه سلاله خاندان هاشمی و شجره محمدی و نواده علم و شرف و شجاعت و کرم و معدن فضائل هستیم؛ کسی که فرزند شریف ترین پدر و از پاک ترین نسل اهل زمین و فرزند کربلا و عاشورا و فرزند سرور زنان فاطمه علیها السلام میباشد.

حسناوی در پایان سخنان خویش درباره فعالیت های جشنواره گفت: این جشنواره شامل فعالیت های مختلف مرتبط با شخصیت این مقام شریف میباشد از جمله همایش علمی با مشارکت شماری از اساتید و محققان و برپایی نمایشگاه کتاب با مشارکت عتبات مقدس و زیارتگاه های شریف و همچنین نمایشگاه عکس و برپایی جلسات قرآن کریم با مشارکت قاریان بین المللی و رسانه ها.

آیت الله شیرازی: زید، صاحب مدرسه فقهی است

پس از وی آیت الله سید محمدعلی شیرازی از علمای مشهد مقدس که به عتبات سفر کرده است، در سخنان خود گفت: این شهید بزرگوار نزد خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام مقامی والا دارد و من امروز در اینجا از تولیت آستان مقدس زید شهید سپاسگزارم و به شما به خاطر این اهتمام و توجه تبریک می گویم؛ چرا که جایگاه ایشان بزرگ تر از آن است که این جشنواره بتواند به حقیقت زید شهید دست یابد. همه شما می دانید که زید شهید مقامی بزرگ و والا داشته و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به ایشان توجه داشته اند و زید شهید اهمیت زیادی داشته که به خاطر شهادت و انقلاب وی می باشد.

وی ادامه داد: البته ایشان قبل از اینکه یک شهید و انقلابی باشد، یک عالم بزرگ و صاحب مدرسه فقهی و یکی از علمای اهل بیت می باشد که به پا خاست و انقلاب کرد و سپس شهید شد و او را به شکلی بی سابقه به شهادت رساندند به این صورت که به کشتن ایشان بسنده نکردند و پس از شهادت، ایشان را به صلیب کشیدند و سپس پیکر پاک وی را به آتش کشیدند و به آن نیز بسنده نکردند. از این رو اهتمام و توجه به ایشان بر همه ما واجب است. در اینجا همچنین از برگزارکنندگان این جشنواره زیبا تشکر می کنم و از خداوند می خواهم که این عمل را از شما بپذیرد.

سخنرانی تولیت زیارتگاه های شیعه عراق

پس از آن شیخ عباس الساعدی تولیت زیارتگاه های شیعه در سخنان خود گفت: مدیریت زیارتگاه های مقدس شیعه در زمانی اقدام به برپایی چنین همایش ها و جشنواره هایی می کند که این زیارتگاه ها مورد حملات بیرحمانه تکفیری ها و ناصبی هایی هستند که می خواهند آثار مادی و معنوی این اماکن مقدس را محو کنند و ما نیز در مقابل تلاش می کنیم عمیق ترین آثار معنوی و مدنی را از صاحبان این زیارتگاه ها به نمایش بگذاریم تا از این طریق فرصت هرگونه ظلم به بشریت را بر داعش ببندیم.

وی افزود: ما امروز در پیشگاه شخصیتی برجسته در تاریخ اسلام هستیم؛ شخصیتی به نام زید بن علی بن الحسین(ع) شهیدی انقلابی که یکی از علما و مجاهدانی بود که پرچم علم و شهادت را به دست گرفت و به سوی خدای خویش شتافت و به شرف عالم بودن و شهادت نائل شد. زید شهید نمونه زنده ای است برای کسانی که میخواهند در راه اهل بیت علیهم السلام گام بردارند.

پس از ایشان تعدادی از شعرای مؤسسه فرهنگی تبلیغاتی ذی قار به ارائه اشعاری به این مناسبت پرداختند و سرودهایی را با مضمون محبت حسین و اهل بیت علیهم السلام اجرا کردند.

نماینده حوثی ها: زید، تربیت شده مکتب علوی و حسینی است

سپس استاد یحیی سریع مسؤول گروه یمنی و نماینده دفتر سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصار الله یمن در سخنان خود گفت: می خواهم از برگزار کنندگان این جشنواره و عتبات مقدس و مراجع شیعه و خدمتگزاران این حرم شریف تشکر کنم. ما از یمن و سرزمین زیدیه که منتسب به جناب زید علیه السلام است با اشتیاق و افتخار به اینجا آمده ایم.

وی ادامه داد: ما اکنون مفتخریم که در پیشگاه این علمای بزرگ قرار داریم. ما حامل سلام سید عبدالملک بدرالدین الحوثی برای شما هستیم و در این مناسبت که قرار است درباره امام زید علیه السلام سخن بگوییم، می خواهیم از زید بن علی و انقلاب مبارک و سیره ایشان درس عبریت بیاموزیم. ما در چنین روزی دوست داریم از قیام امام زید سخن بگوییم و اینکه ایشان چرا قیام کرد و اینکه آیا ایشان برای رسیدن به پست و مقام قیام کرد؟ چرا قیام کرد؟ زیرا ایشان تربیت شده مکتب علوی و مدرسه امام حسین علیه السلام و عاشورا است که ما در سالگرد آن مدرسه قرار داریم که امام حسین(ع) در آن روز فرمود: والله ما خرجت اشرا ولا بطرا انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم). جناب زید همچنین تربیت شده مدرسه پدرش امام زین العابدین علیه السلام است که همه ما شاگرد مدرسه ایشان هستیم و جناب زید نیز شاگرد خوب این مدرسه بود که در برابر منکر و طاغوت اموی و یزیدی شمشیر برکشید و هنگامی که دید امت اسلام پس از شهادت جدش حسین در وضع بدی قرار دارند و آن عبارت معروف را بیان کرد که به خدا سوگند کتاب خدا نمی گذارد ساکت بمانم. ایشان هم پیمان قرآن و عالمی پرهیزگار بود که ما در این مناسبت در مقام تجلیل و بزرگداشت این شخصیت زیدی علوی حسینی هستیم که قیام کرد و جنگید و خود را فدا کرد تا این دین به ما برسد.

نبرد بین حق و باطل؛ از آغاز تا کنون

پس از وی شیخ مصطفی عاملی نماینده کشور لبنان در سخنان خود گفت: 61 سال پس از شهادت امام حسین علیه السلام در چنین روزهایی که کاروان اسرا از کوفه به شام حرکت می کرد، قیام زید شهید رضوان الله علیه در کوفه شروع شد. جناب زید از کسانی بود که برای خداوند خشمگین شد و نتوانست بیش از این بر ظلم و ستم صبر کند و چاره ای نداشت جز اینکه قیام کند و در نهایت در همین مکان پیکر پاک وی سال ها به صلیب کشیده شد. ما در برخورد با این اتفاق مهم تاریخ اسلام که پس از واقعه عاشورا رخ داد چه چیزی می توانیم از ویژگی های این حادثه مرتبط با عمق تاریخ درک کنیم؟

وی ادامه داد: چیزی که ما می دانیم این است که در این دنیا از همان روز نخست میان انبیا از آدم تا محمد و نیروهای شر و باطل و ابلیس یک درگیری و جنگ جریان داشته است؛ این درگیری پس از ختم رسالت و نبوت توسط حضرت محمد از شکل درگیری میان ایمان و کفر تغییر چهره داد و به درگیری میان ایمان به نمایندگی از تمام انبیا و میان انحراف با ظاهر دینی تبدیل شد، انحرافی که در هر موضع و جایگاهی رنگ ویژه ای به خود گرفت و امام حسین علیه السلام نیز در کربلا به شهادت رسید تا معلم تمام بشریت باشد و از آن لحظه بود که آخرین خطّ تاریخ برای جدایی میان حق و باطل ترسیم شد و ما نیز امروز در امتداد همان خط تاریخی قرار داریم و امروز پس از گذشتن 1375 سال از شهادت امام حسین علیه السلام در روزگار خویش شاهد این هستیم که روزانه صدها نفر به نام دین و اسلام کشته میشوند و به نوامیس مسلمانان به نام اسلام توهین میشود و به نام اسلام جنایت ها صورت میگیرد و تمام اینها نمونه ای از انحراف ارزش های اسلام است اما منهج و سیره ترسیم شده توسط امام حسین علیه السلام که زید شهید نیز در همان راه گام برداشت همان راه انبیا و ائمه و حقیقت است.

برنامه بعدی مراسم نیز اجرای سرود مزار زید شهید توسط گروه سرود آستان مقدس امام حسین علیه السلام بود.

حسن ختام برنامه های مراسم نیز شعرخوانی محمد الاعاجیبی شاعر بود که اشعاری در محبت زید شهید و اهل بیت قرائت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha