یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تنمتن

حوزه/ کمیسیون جریان های تکفیری و پیامدهای سیاسی کنگره خطر جریان های تکفیری عصر امروز به دبیری حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی معاون بین الملل جامعه المصطفی و ریاست سید عبدالمجید حوثی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دراین نشست دکتر فراتی از اندیشمندان جمهوری اسلامی با اشاره به این که امروزه بسط گروه های تکفیری در خاورمیانه موجب گشایش مطالعاتی در فهم تروریست شده است که در مطالعات سیاسی از آن به عنوان تروریست نوین یا تروریسم مذهبی تعبیر می شود، اظهار داشت: تروریسم مذهبی که امروز خاورمیانه را به آتش کشیده است واجد هشت ویژگی می باشد.

وی تصریح کرد: عامدانه، دارای منطق موجه و خاص برای مرتکبین جنایات، خشونت آمیز، اهداف مذهبی و سیاسی، وحشت آفرین، استفاده از روش های تاثیرگذار در اذهان عمومی و استفاده از ملیت ها مختلف و بهره گیری از عملیات های انتحاری از ویژگی های گروه های تکفیری است.

این پژوهشگر  ایرانی با اشاره به اینکه استفاده از عملیان انتحاری برای تاثیر در روان دشمنان یکی از روش های گروه های تکفیری است، ابراز داشت: تکفیری ها با عملیات های تخریبی سنبل ها و نمادهای مسلمانان را نظیر اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی را از بین می برند تا توجه همگان را به خود جلب کنند.

دکتر فراتی با بیان اینکه تکفیری ها از ساختارهای سلولی متمرکز استفاده می کنند، ابراز داشت: سلول ها عضو گیری کرده و به شکل مستقل عمل می کنند.

حرکت اصلاح گرایانه حوزه قم برای جلوگیری از گسترش تکفیری ها لازم بود

در ادامه شیخ عثمان محمد جاه از علمای گامبیا با اشاره به اینکه جریان تکفیری ها ماجرای پیچیده و خطرناک می باشد، اظهار داشت: این مسئله جهان اسلام را به خود درگیر کرده است و لازم است به بررسی ریشه های آن پرداخته شود چرا که آن ها خطرناک ترین بیماری های روانی را دارند و موجب تفرقه و کینه توزی در امت اسلام شده اند و نفوس مسلمانان را می سوزانند و ناموس آن ها را مباح می دانند و حسینیه ها را آتش می زنند.

وی تصریح کرد: تکفیری ها دردی هستند که استکبار از آن ها برای انتقام مسلمین استفاده می کند و  نیجریه و سومالی دچار این مسئله شده اند،گفت: امروز این مسئله در سوریه به اوج رسیده است و در دیگر نقاط جهان نیز گسترش داشته است.

این عالم برجسته گامبیا با اشاره به اینکه حرکت اصلاح گرایانه حوزه قم برای جلوگیری از گسترش تکفیری ها لازم بود، گفت: در جهان اسلام امکانات مادی محیطی زیادی وجود دارد اما تاکنون دچار مسائل اختلافی هستیم و بدین خاطر پیشرفت نمی کنیم.

تکفیر خطرناک است

سپس صلاح الدین السنوسی عالم برجسته سودانی با اشاره به این که این کنگره حقیقت تکفیری ها را افشا می کند، گفت: تکفیر باعث ایجاد تفرقه و سوء ظن بین مسلمانان و ایجاد شکاف بین آن ها شده اند.

وی با بیان اینکه تکفیر موجب تفرقه مسلمانان شده و خون ریزی را مباح دانسته است، ابراز داشت: تکفیری ها بر اساس هوای نفسانی موجب تحریف دین، عدم انتشار اسلامی و تفرقه بین مردم و حکومت ها شده است.

این عالم برجسته سودانی تصریح کرد: تکفیر خطرناک است و مسلمانان نباید تعامل و هم نشینی با آن ها داشته باشند.

السنوسی افزود: باید تکفیری ها را با منطق و برهان هدایت کنیم و امت اسلامی از تفرقه دوری کنند و اعتدال را گسترش دهند.

کشور های حامی تکفیری ها

در ادامه دکتر پور فرد از اندیشمندان جمهوری اسلامی نیز با اشاره به اینکه تکفیری ها از 350 وبلاگ و وب سایت 57 شبکه ماهواره ای برخوردار هستند، ابراز داشت: حرکت النصره و داعش از جنبش های اجتماعی منحرف به شمار می روند و آگاه سازی و بسیج در میان گروه های به حاشیه رانده شده و اشاعه ارزش های سیاسی و مظلوم نمایی از تاثیرات شبکه های مجازی در جنبش های اجتماعی است.

وی با بیان این که کویت، امارات، عربستان و قطر از حامیان تکفیری ها به شمار می روند، ابراز داشت: گروه های تکفیری در شبکه های مجازی نمی توانند رهبری واحدی داشته باشند و به انشعاب کشیده می شوند.

تکفیری ها بهترین یاوران غرب

سپس محمد خلیل عالم تونسی با اشاره به ارتباط تکفیری ها با جهان غرب و استکبار، اظهار داشت: تکفیر ی ها موجب خدشه دارکردن تاریخ اسلام هستند و موجب تنفر بشریت از اسلام می شوند و یکی از دلایل توهین به مقام رسالت و قرآن اقدامات تروریستی آن ها است.

وی با تاکید بر اینکه تکفیری ها بهترین یاوران غرب هستند، تصریح کرد: استکبار تکفیر یها را تجهیز می کند تا تیرهای خود را به سمت اسلام بزند

ارتباط یهودی ها با تکفیری ها

این عالم برجسته تونسی با اشاره به اینکه غربی ها به عنوان مدعیان دموکراسی از تکفیری ها حمایت می کنند و مزار اولیا و انبیا را از بین می برند، ابراز داشت: تکفیری ها با یهودی ها ارتباط دارند چرا که تاکنون از تکفیری ها به یهودی ها آسیبی نرسیده است.

محمد خلیل یکی از اهداف اقدامات تروریستی تکفیری ها را فراوشی مسئله فلسطین عنوان کرد و ابراز داشت: تفکر یهودی است که مسلمانان را می کشد و بر اساس این تفکر هرکسی می تواند یک غیریهودی را بکشد.

وی افزود: فتنه ایجاد کرده اند تا به منافع خود برسند و هدف این است که چهره خشنی را از اسلام ارائه دهند و اسلام را به عنوان دین قتل و خشونت و خون ریزی نمایش دهند.

در ادامه ماموستا عابد نقیبی عالم اهل سنت ایرانی عصر امروز در کمیسیون جریان های تکفیری و کمیسیون های سیاسی با اشاره به اینکه امروز موضوع فعالیت تکفیری ها در جهان اسلام تمام محافل را مشغول خود کرده است، اظهار داشت: امروز شبکه های بوجود آمده مذهب علیه مذهب به تشدید اختلاف بین شیعه و سنی پرداخته است و برای برون رفت از آن باید علما چاره اندیشی کنند.

وی تصریح کرد: موضوعات اختلاف بین مذاهب باید در محل هایی که اهل فن و تخصص حضور دارند  مورد بررسی قرار گیرد و مسئله به درون جامعه کشیده نشود تا عموم اظهارنظر کنند.

تکفیری ها از حمایت آمریکا، اسرائیل و انگلیس برخوردار هستند

سپس مولوی غلام نقی امام جمعه تایباد با بیان اینکه تکفیری ها از حمایت آمریکا، اسرائیل و انگلیس برخوردار هستند، ابراز داشت: در پشت صحنه داعش و گروه های تکفیری استکبار وجود دارد.

تکفیری ها حتی یک موضع علیه اسرائیل اتخاذ نکرده اند

وی با اشاره به اینکه تاکنون گروه های تکفیری هیچ حمایتی از مسجد الاقصی نکرده اند، اظهار داشت: اسرائیل مسجد الاقصی را تهدید کرده است و یهودیان نجس هرروز این مسجد را لگدمال می کنند اما این تکفیری ها تاکنون حتی یک موضع علیه اسرائیل اتخاذ نکرده اند.

در ادامه علامه بلال سعید شعبان رئیس حرکت التوحید لبنان بر لزوم فهم صحیح دین تاکید کرد و گفت: باید به دنبال اشتراکات مذهبی باشیم و مدارس و مکاتب وحدت بخش را ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه صداهای افراطی در ماهواره ها و منابر باید حذف شود، گفت: امام گمراهی کسی است که به دنبال اختلاف افکنی است و همه باید افراطی ها را به علم دعوت کنیم.

سپس شیخ خلیل افراء امام جمعه کنگان عصر امروز در کمیسیون جریان های تکفیری و پیامدهای سیاسی با تقدیر از مرجعیت شیعه برای برگزاری این کنگره، ابراز داشت: جمهوری اسلامی از 35 سال گذشته تاکنون همواره تلاش بر وحدت کلمه در امت رسول خدا را داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امت اسلامی گرفتار اقدام خطرناک تکفیر شده است، تصریح کرد: تمام مسلمانان اعتقاد راسخ دارند کسی که لا اله الا الله گفت زیر پرچم اسلام است و کسی مجاز نیست وی را تکفیر کند.

در ادامه ماموستا امین راستی امام جمعه سنندج عصر امروز در کمیسیون جریان های تکفیری و پیامدهای سیاسی با اشاره به اینکه فتنه تکفیر مولود استکبار جهانی است، اظهار داشت: استکبار جهانی همواره تلاش می کد تا صبغه قرآن را در میان مردم کم کند و خانواده ها را از قرآن دور کند و بین دین و قرآن فاصله ایجاد کند.

وی با بیان اینکه استکبار همواره به دنبال سیطره بر سرزمین های اسلامی است، تصریح کرد: از آن جا که غربی ها مشاهده کردند که فوج فوج جوانان شان بر اساس خلا ایدئولوژیک مسلمان می شوند به ایجاد القاعده پرداختند و سپس پس از پایان تاریخ مصرف القاعده، بن لادن را کشتند.

عقیده وهابیت پلید و خلاف نظر اهل اسلام است

سپس شیخ بهاالدین نقش بندی از علمای اقلیم کرذستان با اشاره به اینکه عقیده وهابیت پلید و خلاف نظر اهل اسلام است، گفت: در دنیا میلیون ها نفر هستند که در مخالفت با عقاید وهابیت می باشند.     

وی با اشاره به اقداماتی که می تواند موجب نابودی وهابیت شود، ابراز داشت: تمام تشیع و تسنن برای نابودی تفکر وهابیت بر اتحاد تاکید داشته باشند.

درادامه سید عبدالحمید حوثی رئیس کمیسیون جریان تکفیر و پیامدهای سیاسی با اشاره به اینکه ایجاد جبهه مقاومت از سوی جمهوری اسلامی موجب دل مشغولی دشمنان شده است، گفت: درست است که می گوییم آنها ساخته اطلاعات آمریکا و انگلیس هستند، اما به دلیل برداشت های سطحی بازیچه سازمان های اطلاعاتی قرار گرفته اند.

رئیس کمیسیون جریان تکفیر و پیامدهای سیاسی با بیان اینکه آخرین راه علاج، مبارزه با تکفیری ها است، ابراز داشت: در صورت تعدی و تجاوز تکفیری ها باید با آن ها مبارزه کرد همان گونه که حضرت علی(ع) با آن ها پس از به نتیجه نرسیدن گفت وگو مبارزه کرد.

تکفیر پدیده دینی سیاسی است

 در پایان نیز حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی دبیر کمیسیون جریان تکفیر و پیامدهای سیاسی پدیده تکفیر را فتنه ای دانست که جهان اسلام را گرفتار کرده است، اظهار داشت: تکفیر پیش از آن که پدیده دینی باشد یک پدیده سیاسی است و کشورهایی برای استفاده از فرصت ها و سیطره بر مناطق اسلامی این فکر را عملی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای استعماری بویژه انگلیس فتنه تکفیر را شعله ور می کند، ابراز داشت: برخی کشورهای منطقه نیز به دنبال سواستفاده از جریان تکفیر به نفع خود هستند.       

انتهای پیام/313 /33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha