جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مومنی

حوزه/ در صورتی که پیش نیاز محبت، معرفت نباشد، در مواقع حساس نمی توانند در این سیر استوار بمانند؛ اگر معرفت افراد استوار شود، دیگر به هیچ قیمتی ولایت اهل بیت(ع) را رها نخواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید حسین مومنی در جمع نمازگزاران و مجاوران مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: سیره اهل بیت(ع) بهترین و مطمئن ترین راه برای رسیدن به سیر الی الله می باشد که هر کسی با معرفت آن را دنبال کند همه چیز عایدش خواهد شد.

وی با بیان اینکه محبت بدون معرفت اهل بیت(ع) تداوم و نفعی برای انسان ندارد افزود: محبت اهل بیت(ع) باید از رهگذر معرفت در دل قرار بگیرد.

حجت الاسلام مؤمنی درباره سلوک در مسیر اهل بیت(ع) و آیاتی از سوره مائده گفت: بر اساس آیه قرآن و بیان معصوم(ع) افراد برای رسیدن به درگاه الهی می بایست معصومین را در خانه خداوند واسطه کنند تا به نتایج مطلوب برسند.

وی با اشاره به خطبه ای از امام سجاد(ع) خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در خطبه ای نورانی فرمودند که قراردادن محبت ائمه اطهار(ع) در قلوب مؤمنان از ویژگی های اهل بیت(ع) می باشد که خداوند به آنها عنایت کرده است؛ بر اساس سیری که زیارات جامعه کبیره و عاشورا بیان می دارند، برای تمسک ابتدا انسان باید معرفت پیدا کند.

این خطیب توانا افزود: «صراط مستقیم» اهل بیت(ع) هستند که «نور الله» می باشند؛ سالک طریق اهل بیت(ع)، سالک صراط مستقیم است و اگر کسی از این طریق فاصله بگیرد، به ظلمت رفته است.

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به فرمایشی از پیامبر(ص)، عدول از طریق اهل بیت(ع) را ورود به بیراهه و ضلالت دانست و گفت: پیامبر اکرم(ص) به اباذر(ع) فرمود، مَثَل اهل بیت(ع) در میان امتم، مثل کشتی نوح است، هر کسی سوار بر این کشتی شود، نجات پیدا خواهد کرد و کسی که بر این کشتی سوار نشود، به هلاکت می رسد؛ بدون شک طریق اهل بیت(ع)، صراط مستقیم است.

وی چندین نشانه را از نشانه های اصلی مومنین واقعی دانست و بیان داشت: واسطه گرفتن اهل بیت (ع) در درگاه الهی، شوق نسبت به خداوند، معرفت واقعی به خداوند و ایمان به اراده خداوندی و اعتقاد به «یدالله فوق ایدهم»  از عوامل مهمی است که یک مومن واقعی آن را یدک می کشد.

سخنران مراسم با بیان این که تحقق عبودیت و بندگی، بواسطه اهل بیت(ع) است، گفت: بر اساس زیارت جامعه کبیره ائمه اطهار(ع) واسطه در قوس نزولی و صعودی هستند، به طور یقین امضای معصوم(ع)، شرط سیر الی الله است و بدون امام معصوم(ع) امکان این سیر برای انسان وجود ندارد.

حجت الاسلام مؤمنی اظهار داشت: هنگامی که انسان به معرفت امام معصوم(ع) برسد، به هیچ قیمتی امام معصوم را رها خواهد کرد؛ آن خیری که قرار است برسد، از رهگذر امام معصوم(ع) است که همان معرفت می باشد.

وی با بیان این که انسان از رهگذر معرفت نسبت به ائمه اطهار(ع)، به جایگاه محبت خواهد رسید، گفت: محبت، جایگاهی بس رفیع است؛ تمام دین بر پایه محبت و همچنین تمام دین بر عداوت نسبت به اغیار و خروج از ولایت ابلیس و ورود به ولایت خدا پایه گذاری شده است؛ انسان به واسطه محبت اهل بیت(ع)، می تواند به ثبات قدم و مقام محمود برسد که اینها رسیدن به مقام عبودیت و بندگی است.

سخنران مراسم اظهار داشت: در صورتی که پیش نیاز محبت، معرفت نباشد، در مواقع حساس نمی توانند در این سیر استوار بمانند؛ اگر معرفت افراد استوار شود، دیگر به هیچ قیمتی ولایت اهل بیت(ع) را رها نخواهند کرد و فاصله نخواهند گرفت و استواری و ثبات در محبت به اهل بیت، انسان را به ولایت می رساند.

 

حجت الاسلام مؤمنی گفت: اگر کسی می خواهد بداند که به معرفت، محبت و ولایت دست پیدا کرده است، باید موالات نسبت به ایشان و برائت از اعداء در زندگی او متجلی و ظاهر شود؛ توجه به موالات و برائت از اعداء انسان را به مقامات بعدی می رساند.

وی تصریح کرد: زمانیکه نماز، انسان را اصلاح و به معنای واقعی معراج المومن شود این تغییر و نورانیت در جان انسان نمایان خواهد شد.

انتهای پیام 313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha