پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
گنابادی نژاد

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در پنج سال اخیر در خراسان رضوی 37 وقف جدید برای حوزه های علمیه شده است که 32 مورد از آن منفعتی و 5 مورد دیگر انتفاعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد، پیش از ظهر امروز در گردهمایی مدیران مدارس علمیه استان های خراسان، در مدرسه سلیمانیه مشهد با بیان این که امروز به برکت جمهوری اسلامی عرصه های بروز و ظهور حوزه علمیه نسبت به گذشته تغییر یافته است، ابراز داشت: یکی از منابعی که در اختیار دین و حوزه های روحانیت بوده، موضوع وقف می باشد که در طول تاریخ اسلام به این نکته بسیار توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، یکی از موضوعاتی که موجب ماندگاری جریان امامت بود، موقوفات اولادی ائمه اطهار(ع) می باشد، ابراز داشت: به دلیل قطع جریان امامت و ولایت ائمه اطهار، این موقوفات توسط حکام ظالم مورد تهاجم و تصرف قرار می گرفت.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه اگر دین و دیانت و فقه را از وقف بگیریم، از وقف چیزی باقی نخواهد ماند، تصریح کرد: در طول تاریخ، علما و روحانیت نقش مؤثری در جریان توجه به وقف و جریان سازی وقف داشته اند.

وی از جمله جریان سازی های وقف را دوران صفویه دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل شرایطی که در دوران صفویه وجود داشت، علمای آن دوره برای احیای تشیع، جریانی را برای سوق دادن مردم به وقف جهت مدارس علوم دینی ایجاد کردند تا از این طریق به مقصود دینی آن زمان نایل شوند.

حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد با اشاره به شرایط دوران قاجار و پهلوی و جلوگیری شاهان آن زمان برای مراسمات مذهبی، جریان سازی وقف آن دوره را وقف برای عزاداری های امام حسین(ع) دانست و افزود: علما و روحانیون آن دوران، برای احیای دین از این طریق تلاش بسیاری نمودند که گواه آن وقف نامه های باقیمانده از آن زمان است.

وی با اشاره به توطئه های زمان پهلوی و تأسیس وزارت اوقاف در آن دوران، موضع گیری های امام خمینی(ره) را در برابر این اقدام بیان کرد و ابراز داشت: امام خمینی(ره) همیشه از وقف، دفاع تمام قد داشتند و علما و روحانیون نیز در این زمینه دفاع شایسته ای داشته اند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به ایجاد سامانه جامع وقف در این سازمان، اظهار داشت: با راه اندازی این سامانه کلیه موقوفات سامان یافته و ثبت شده است و از اشکالات احتمالی و نگرانی هایی در این زمینه جلوگیری به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال 87، 50 تا 70 درصد درآمد موقوفات از محل واگذاری زمین بود، افزود: در حال حاضر با بهره وری بهینه موقوفات، واگذاری زمین های وقفی ممنوع شد تا بتوان از این موقوفات به صورت شایسته ای بهره مند گردید.

حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد، با اشاره به موضوع وقف های جدید برای مدارس علمیه، خاطرنشان کرد: در پنج سال اخیر در خراسان رضوی 37 وقف جدید برای حوزه های علمیه شده است که 32 مورد از آن منفعتی و 5 مورد دیگر انتفاعی است .

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه در خراسان شمالی نیز 6 مورد و در خراسان جنوبی 12 مورد وقف جدید برای مدارس علمیه شده است، گفت: با عنایت به اینکه گفته می شود 70 درصد زمین های خراسان وقفی است، مردم باید با احکام شرعی وقف به خوبی آشنا باشند تا زمینه مشکلات شرعی در این موارد کاسته شود.

وی از روحانیون و طلاب خواست تا با بیان مسایل شرعی وقف، آگاهی مردم را در این مورد ارتقا بخشند و زمینه ایجاد موقوفات جدید را با تبلیغ شایسته در بین مردم بیش از پیش گسترش دهند.

گفتنی است، اجلاس مدیران مدارس علمیه خراسان بزرگ در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار می شود که طی آن کمیسیون هایی با حضور مدیران مدارس علمیه در موضوعات وقف و زکات برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha