شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله عالمی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی

نماینده ولی فقیه در ستاد زکات کشور گفت: حوزه های علمیه باید از زکات بهره مند شوند تا بخشی از هزینه های حوزه ها با این کار تامین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، آیت الله عالمی، نماینده ولی فقیه در ستاد زکات، امروز در گردهمایی مدیران مدارس علمیه استان های خراسان با بیان این که زکات از عبادات می باشد، ولی وقف در ابواب مربوط به عقود و ایقائات اسلامی آمده است، ابراز داشت: با نگاه ژرف به روایات اسلامی متوجه می شویم که وقف، زکات و صدقه، سه موضوعی است که به یک حقیقت واحدی می رسند.

وی با اشاره به اینکه عنوان صدقه هم بر وقف و زکات و هم بر صدقات معمول و مستحب اطلاق شده است، تصریح کرد: امام صادق(ع) در روایتی از قول نبی مکرم اسلام(ص)، بعد از نزول آیه زکات فرمودند" نماز بدون زکات قبول نیست"؛ این امر نشان از اهمیت بحث زکات در نزد ائمه اطهار(ع) دارد.

نماینده ولی فقیه در ستاد زکات با تاکید بر اینکه روحانیون باید در زمینه زکات به طور شایسته ای تبلیغ نمایند، افزود: با نگاهی به آیات و روایات این نتیجه حاصل می شود که صدقه عنوان عام و شاملی است که بر زکات و وقف اطلاق می شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه های دینی، صدقه برای حفظ اموال، رفع احتیاج و گرسنگی، بالابردن محبوبیت نزد خدا، تربیت نفس بر صبر کردن، ایجاد رأفت و رحمت، شفای مریض، حفظ ایمان، برطرف نمودن غضب الهی، صله رحم، رفع مظالم، مبارزه با فقر، طول عمر و نزول رزق است.

آیت الله عالمی با بیان این که اصل ستاد احیای زکات از حدود شش سال قبل توسط حجت الاسلام والمسلمین قرائتی راه اندازی شد که وی توسط مقام معظم رهبری عهده دار این امر شده بود، ابراز داشت: در بعضی از سالها  و تعدادی از استان ها رشد اخذ زکات توسط این ستاد تصاعدی بوده است.

وی با اشاره به ساختار این ستاد متشکل از نماینده ولی فقیه، رئیس ستاد نماز جمعه، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و  رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، افزود: پرداخت زکات در ابتدای کار ستاد  300 میلیون بوده است که این رقم در سال های اخیر به بالای 3 میلیارد رسیده است.

نماینده ولی فقیه در ستاد زکات کشور در پایان گفت: حوزه های علمیه باید از زکات بهره مند شوند تا بخشی از هزینه های حوزه ها با این کار تامین شود.

انتهای پیام

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha