پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشت اساتید

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند:حوزه نباید به فقه و اصول بسنده کند و در علوم عقلی نیز باید حضور فعالی داشته باشد در مباحث توحید، نبوت، امامت و معاد حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید  امشب در نشست  دوره ای اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که  مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی قم  با موضوع «نقد مبانی فکری گروه های تکفیری»  برگزار شد، گفتند: برگزاری کنگره ای از سوی بزرگان حوزه که مورد عنایت مقام معظم رهبری بود، کاری ارزشمند در برابر این خطر بزرگ برای اسلام می باشد.

جریان تکفیر متأثر از جهل و قدرت است

ایشان عنصر محوری جریان تکفیری را متأثر از جهل و قدرت معرفی کردند و گفتند: زمانی که قدرت همراه با جهل باشد، شمشیر نیز به آنها اضافه می شود و چنین خطراتی علیه بشریت به وقوع می پیوندد.

این مرجع تقلید افزودند: کسانی که انبیای الهی را می کشتند، ملحد و بی دین نبودند، بلکه مشرکانی بودند که از روی جهل  و تعصب، دعوت پیامبران را مخالف با سنت گذشتگان خود می دانستند که در این عرصه جنایت هایی را رقم زدند.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر حوزه، نظام و جامعه با فرهنگ غنی کتاب و عترت همراه نباشد، خطر تکفیر همیشه جامعه ما را تهدید خواهد کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی گالیله سوزی در گذشته و سوزاندن قرآن کریم در عصر حاضر توسط برخی کشیش ها را نمونه هایی از رفتارها از روی جاهلیت معرفی و عنوان کردند: حوزه نباید به فقه و اصول بسنده کند و در علوم عقلی نیز باید حضور فعالی داشته باشد در مباحث توحید، نبوت، امامت و معاد حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

ایشان با اشاره به خدمات مرحوم سید مرتضی به مکتب اهل بیت علیهم السلام گفتند: ایشان در نجف اشرف، مدیریت این حوزه علمیه را به درستی عهده دار بود و با شناسایی طلاب با استعداد و حمایت از آنها، موجب تربیت یافتن بزرگان شیعه در این حوزه علمیه شد؛ کاری که حوزه علمیه قم نیز باید از آن الگو برداری نماید.

اگر علم و گفت وگو در میان باشد شمشیر به میان نخواهد آمد

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر این که اگر علم، حلم و گفت وگو در میان باشد، هیچگاه شمشیر به میان نخواهد آمد، تصریح نمودند: حوزه ها موظف هستند در کنار فقه، کلام و علوم عقلی و نهج البلاغه را که سرشار از معارف ناب اسلامی است، مورد اهتمام قرار دهند و این سخنان ناب امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان کتاب درسی به طلاب عرضه نمایند.

ایشان با بیان این که حوزه با این علوم، حرف های زیادی در عرصه های بین المللی خواهد داشت، یادآور شدند: اینکه غرب امروز دم از دموکراسی می زند، چون از آدم کشی خسته شده است؛ در حال حاضر دست آنها بر ماشه بمب اتمی است و اگر جنگ جهانی به راه بیافتد، چیزی از زمین نخواهد ماند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان گفتند: امروزه به برکت خون شهیدان، از بیش از 70 ملیت به قم آمده و در این شهر، معارف ناب اهل بیت علیهم السلام را فرا می گیرند، حوزه باید بتواند نیازهای همه این ها را تأمین سازد.

انتهای پیام// 15/ 313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha