یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جواد فاضل

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: علمای عامه و خاصه از شیعه و فرق اربعه اهل سنت اتفاق نظر دارند، آنچه موجب حفظ خون مردم است، شهادتین است، ولی داعش و تکفیری ها تمام این ضوابط دینی را بر هم زدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محمد جواد فاضل لنکرانی، در نشست  دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، مبانی فکری گروه های تکفیری را بر اساس آیات قرآن کریم، نقد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز، به تصریح رهبران داعش و تکفیری ها، شیعه جزو مشرکان و به اعتقاد آنها مرتد است، از این رو قتل آنها را واجب می دانند.

وی با اشاره به برداشت های اشتباه تکفیری ها از آیات قرآن کریم و دست آویز شدن این آیات برای انجام جنایت های داعش گفت: این گروه ها، همان آیات قرآن کریم که به عنوان جهاد ابتدایی مطرح است را دست آویز اعمال شنیع خود قرار داده اند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد:  امروز انسان باید برای دین و کتاب خدا بگرید که چگونه این آیات دستخوش سلیقه ها و ابزار قدرت طلبی قرار می گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه توبه و آیات 190 تا 194 سوره مبارکه بقره درباره جهاد ابتدایی گفت: این آیات در 13 سالی که مسلمانان در مکه بودند، بر پیامبر نازل نشد، بلکه در مدینه یا اواخر حضور مسلمانان در مکه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی افزود: غایت جهاد ابتدایی این است که شرک در جهان نباشد و توحید ترویج شود و مستضعفان از شرک نجات یابند. این معنا که شخص یا مسلمان شود یا کشته شود، در قرآن جایی ندارد.

وی با بیان این که در سوره مبارکه توبه در جهاد ابتدایی استثنایی آمده است، گفت: بر اساس این آیات، اگر در بحبوحه جنگ، یکی از مشرکین پناه خواست تا در باره اسلام تحقیق کند، باید به آن مهلت داد، هرچند پس از تحقیق مسلمان نشد.

استاد فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: آنچه علمای عامه و خاصه از شیعه و فرق اربعه اهل سنت اتفاق نظر دارند، که موجب حفظ خون مردم است، شهادتین است، ولی داعش و تکفیری ها تمام این ضوابط دینی را بر هم زدند.

انتهای پیام// 15/ 313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha