چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
بوشهری

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: انقلاب اسلامی ایران بزرگانی دارد که بیش از 50 سال در راه مباحث اسلامی تلاش کردند که حاصل آن این مجموعه تفکرات دینی است که امروز ترسیم شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در همایش «نسیم بهشتی» که با حضور فعالان طرح ولایت سراسر کشور در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: برای انسان دو ویژگی متفاوت و در عین حال مرتبط وجود دارد که با هم ادغام شده است.

ایشان با اشاره به روح و جسم انسان، ابراز داشت: این دو عنصر بسیار با هم متفاوت اند؛ اما اراده خدای متعال این بود که این دو را با هم آشنا و در هم تنیده کند که در طرف مقابل انسان نیز با داشتن این دو ساحت گوناگون، اندیشه ها و اخلاق متفاوتی می تواند داشته باشد.

مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: از منظر قرآن کریم، انسان در ابتدای خلقت از فضائل و رذائل اخلاقی بهره ای ندارد؛ بلکه کسب آن به دست خود اوست.

*تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های دیگر

عضو خبرگان رهبری در ادامه به موضوع انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: تفاوت انقلاب ما با انقلاب های دیگر همچون انقلاب اکتبر و انقلاب کبیر فرانسه، عنصر قوی معنوی آن بود که توانست خود را از آنان متمایز نماید.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: البته در انقلاب ایران برخی عناصر دیگر نیز ورود پیدا کرده بودند که با تدبیرهای بنیانگذار جمهوری اسلامی این عناصر کم رنگ و اسلامیت آن شدت پیدا کرد.

ایشان با اشاره به اهداف نسل جوان برای امتداد انقلاب اسلامی، تصریح کرد: شما عزیزان باید به این موضوع فکر کنید که می خواهید انقلاب را به چه سمتی سوق دهید و در کدام جناح باشید؟

مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: آیا می خواهید این انقلاب، دنباله انقلاب امام حسین(ع) باشد؛ یا انقلاب کبیر فرانسه؟

*در انقلاب اسلامی به دنبال چه اهدافی هستیم؟

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: پیشرفت اقتصادی، توسعه علمی، برداشتن تحریم، اشتغال زایی و ... از نکات قابل توجه یک انقلاب است؛ اما باید ببینیم فقط هدف ما همین موضوعات است؟ یا به دنبال اهداف بالاتری نیز هستیم؟

آیت الله مصباح یزدی یادآور شد: اگر فقط در این انقلاب به دنبال موضوعات ذکر شده باشیم، پس تفاوت ما با انقلاب کبیر فرانسه یا انقلاب اکتبر در چه چیزی خواهد بود؟

ایشان اظهار داشت: انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر به دنبال عدالت و کنارزدن سرمایه داران ظالم بودند؛ اما انقلاب ما اهدافی فراتر از این موضوعات دارد که باید به آن فکر کرده و در آن بیاندیشیم.

مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این مطلب که گذشتگان فداکاری های بسیاری را برای تحقق این انقلاب انجام داده اند و امروز اختیار آن در دستان ما و شماست، ابراز داشت: در آیه 134 سوره بقره خداوند متعال فرموده است: «تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَلَکُمْ مَا کَسَبْتُمْ/ آنها امتهایی بوده اند که اکنون در گذشته اند آنچه کرده بودند از آن آنهاست و آنچه شما کنید از آن شماست».

*آیا داشتن انقلاب کافی است؟

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه این اعتقاد و رفتار ماست که دسته و هدف ما را مشخص می کند، خاطرنشان ساخت: آیا صرف دوست داشتن این انقلاب کافی است؟ آیا صرف اینکه بگوییم پیرو امام علی(ع) و امام حسین(ع) هستیم، کافی است؟ که برای پاسخ به این سئوالات روایتی از امام باقر(ع) به دست ما رسیده که حضرت می فرمایند: اگر صرف دوست داشتن است، پس باید بگوییم که حضرت محمد(ص) را دوست داریم؛ چون کامل ترین افراد است.

*نکات محوری انقلاب اسلامی ایران

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: نکته اصلی و محوری انقلاب اسلامی ایران، مسائل الهی و معنوی آن بود و با انقلاب های دیگر که تفکر مادی و دنیوی داشت، تفاوت دارد، اگر در تفکر خود به دنبال مسائل الهی و معنوی بودیم، می توانیم بگوییم که پیرو امام علی(ع) و امام حسین(ع) هستیم.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: داشتن تفکری الهی و معنوی، اراده ای می خواهد که تحقق آن اراده، نیاز به معلوماتی خاص دارد، اگر شناخت درستی پیدا کنیم، بخش معرفتی ما آسیب ناپذیر خواهد شد؛ اما در نقطه مقابل، اراده ماست که باید دید به دنبال چه چیزی است.

*تفکرات دینی امروز، حاصل بیش از 50 سال زحمات بزرگان دین است

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به زحمات زیاد علما و بزرگان دین، ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران بزرگانی دارد که بیش از 50 سال در راه مباحث اسلامی تلاش کردند که حاصل آن این مجموعه تفکرات دینی است که امروز ترسیم شده است.

ایشان تأکید کرد: باید از خود سوال کنیم از کجا آمده ایم؛ به کجا می رویم؛ چه باید انجام دهیم و چه ارزش هایی بر زندگی فردی و اجتماعی ما حاکم است.

*تشبیه اسلام به یک درخت

مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این مطلب که مجموعه معارف اسلامی همانند یک درختواره است، خاطرنشان ساخت: اسلام درختواره ای است که بخشی از آن حکم ریشه آن درخت را دارد که در آن تنه درخت می روید و از آن تنه، شاخه های اصلی و از آن شاخ های اصلی، شاخه های کوچک و به ترتیب، برگ، گل و میوه می رویند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر شاه ریشه خراب شود، تمام درخت خشکیده و اگر سالم بماند، مابقی نیز سالم می مانند.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: ریشه باید شناخت خدا و ارزش های الهی باشد تا شاخ و برگ های خوبی از آن روییده شود.

ایشان با اشاره به طرح ولایت، ابراز داشت: از امتیازات این طرح آن است که مجموعه معارف اسلامی را در 6 بخش ترسیم کرده و در 40 روز به مخاطبان خود عرضه می کند.

*طرحی که مورد تشویق رهبری قرار گرفته است!

مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: این طرح عنایت امام زمان(عج) و با تشویق های مقام معظم رهبری تا به امروز ادامه پیدا کرده و این امانتی است که در دستان شما قرار گرفته که باید آن را حفظ کرده و تغدیه کنید تا رشد پیدا کند.

قابل ذکر است در پایان این مراسم از ممتازین و برگزیدگان دوره آموزشی مبانی اندیشه اسلامی طرح ولایت تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha