پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت‌الله مصباح

حوزه/ رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که باید تابع سیره اهل بیت(ع) بوده و در جوانی به تمرین قناعت بپردازیم گفت: باید ببینیم که کدام منطقه بیشتر نیاز به هدایت دارد و در همان جا مشغول به تبلیغ دین مبین اسلام شویم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به انواع نگاه ها به تحصیل علوم دینی، گفت: یک نگاه، نگاهی صنفی به این موضوع است که طلاب به تحصیل علوم دینی پرداخته و همانند صنوف دیگر زندگی آبرومندی داشته و خدمتی نیز در کنار آن به مردم داشته باشند که البته نگاه غلطی نیست؛ ولی با این نگاه، در ردیف اصناف قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار با طلاب سفیران هدایت استان کرمان و سیستان و بلوچستان با اشاره به فرآیند تشکیل سفیران هدایت، اظهار داشت: تحصیل کوتاه مدت سفیران هدایت پس از انقلاب اسلامی ایران برنامه ریزی شد که در چندسال اخیر به اجرا درآمد و ما امروز شاهد نمونه های عملی آن هستیم.

ایشان با اشاره به فلسفه راه اندازی سفیران هدایت، ابراز داشت: نگاه اصلی تشکیل این دوره این بود که  طلاب  دوره کوتاه چندساله را جهت پاسخگویی به نیازهای عمومی مردم بگذارنند تا بتوانند به رسالت خود که تبلیغ دین مبین اسلام است، بپردازند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: شاید زود باشد که بخواهیم به ارزیابی این دوره بپردازیم؛ چراکه هنوز زمان لازم است تا بتوان بازخوردگیری مناسب داشت.

*شناخت و معرفی حقائق دین از سائر علوم برتری دارد

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان ساخت: همه ما معتقدیم که اصل علم فضیلت و ارزش بزرگی است؛ اما علمی که در راه شناخت و معرفی حقائق دین باشد، نسبت به سائر علوم برتری دارد.

ایشان با اشاره به انواع نگاه ها به تحصیل علوم دینی، تصریح کرد: یک نگاه، نگاهی صنفی به این موضوع است که طلاب به تحصیل علوم دینی پرداخته و همانند صنوف دیگر زندگی آبرومندی داشته و خدمتی نیز در کنار آن به مردم داشته باشند که البته نگاه غلطی نیست؛ ولی با این نگاه، در ردیف اصناف قرار می گیرد.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اما نگاه دیگر این است که روحانیون نقش انبیاء را داشته و همانند آنان به مردم و جامعه خدمت داشته باشند.

آیت الله مصباح یادآور شد: انبیاء الهی همانند دیگر مردم شغل داشته و منبع درآمدی برای خود داشتند؛ اما نبوت آنان شغل نبود و بر اساس آموزه های قرآنی یکی از وسائل پیشرفت آنان، این بود که دعوت آنان شغل نبود که درآمدی برای آنان داشته باشد.

*نگاه ها در رفتار انسان تأثیرگذار است

ایشان بیان داشت: این 2 نگاه در رفتار انسان تأثیرگذار است و روحانیون باید به دنبال نگاه دوم باشند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: ما باید ببینیم که کدام منطقه بیشتر نیاز به هدایت دارد و در همان جا مشغول به تبلیغ دین مبین اسلام شویم.

این استاد حوزه اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در مکانی مبعوث شدند که فقط 12 نفر سواد خواندن و نوشتن داشتند که نشان دهنده احتیاج آن مردم بوده است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این مطلب که نبی مکرم اسلام(ص) باید الگویی برای ما باشد، ابراز داشت: ما باید تابع سیره اهل بیت(ع) بوده و در جوانی به تمرین قناعت بپردازیم.

*نیات را برای خدا خالص کنیم

ایشان در پایان با تأکید بر این که نیت ها را باید برای خدای متعال خالص کرد، خاطرنشان ساخت: ارزش ها تابع نیات است و اگر با نگاه دوم به تحصیل علوم دینی بپردازیم، ثواب شهید را خواهیم داشت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha