شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بوشهری

حوزه / مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که کمیته هایی تشکیل شود که نیازهای متناسب با آموزش و پرورش را در زمینه علوم انسانی شناسایی کند گفت: آموزش و پرورش نیازهای خود را بیان کند و حوزه نیز تلاش می کند با تشکیل کمیته ای از صاحب نظران، به بررسی این مسائل بپردازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری شامگاه پنجشنبه در دیدار با معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نگاه های مختلف که نسبت به کتب درسی حوزه وجود دارد، اظهار داشت: رهبری از منظر دیگری به این کتب نگاه می کنند و معتقد هستند، بخاطر شرایطی که امروز حوزه های علمیه دارد و نیازهایی که احساس می شود بهتر است طلاب این دانش و معلومات را در فرصت زمانی کوتاه تری تعلیم بگیرند.

 وی  با بیان این که  برای تغییر کتب درسی حوزه نیاز به کمیته ای است که قلم و نگاهی ژرف داشته باشند تصریح کرد: آموزش و پرورش نیز به تغییرات کتب درسی می پردازد و در این زمینه گام های خوبی برداشته شده است که مایه امیدواری حوزویان می باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: دانش آموزان فقط در دوره مدرسه و دانشگاه است که با مسائل اعتقادی و معارفی آشنا می شوند و به همین دلیل باید نسبت به ارائه محتوای معارف دینی دقت داشت.نویسندگان تالیف کتب دینی درسی، دوره فشرده معارف اعتقادی را به صورت تدریجی به دانش آموزان بیاموزند و از پایه های ابتدایی سیر معارف آغاز شود.  

معاون جامعه مدرسین گفت: حتی مباحث مربوط به وقف به گونه ای بیان شود که با نگاه وقف آشنا شود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که در دوره ای مباحث دینی به صورت سخت و پیچیده در کتب دینی ارائه شد، ابراز داشت: سختی و پیچیدگی مباحث دینی جاذبه بین کتاب و دانش آموز را از بین برد و کلاس دینی ساعت خوشایندی برای دانش آموز نبود.

عضو خبرگان رهبری افزود: نیازی نبود که از اصطلاحات سنگین فلسفی برای دانش آموز استفاده کنیم و باید مباحث دینی را با بیان نرم و روشن ارائه داد.

وی در ادامه با بیان این که نسبت به تصاویر کتب درسی دقت داشته باشید، ابراز داشت: از هنر خوب نویسندگی و طراحی های لازم در پدید آوردن آثار به خوبی استفاده کنید تا دانش آموزان به مطالعه بیشتر تشویق شوند.  

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه گاهی زحمات بسیاری برای تالیف کتب صورت می گیرد، اما توجه نداریم که چه کسی می خواهد آن را تدریس کند، گفت: تربیت معلم در زمینه تدریس بسیار مهم تر از مسئله تالیف است و دغدغه بعد از چاپ و انتشار کتب را داشته باشید که آیا معلم از خمیرمایه علمی مناسب برای تدریس کتب برخوردار است یا خیر. 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که کتب را باید به گونه ای تالیف کرد که پاسخ به شبهات داده شود، ابراز داشت: به صرف بُعد اثباتی در خصوص مطالب دینی، نباید اکتفا کرد و باید نگاه پاسخ گویانه به مباحث داشت.   

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که حوزه مدیون آموزش و پرورش است چرا که از این نهاد، داوطلب حوزوی می گیرد، دارالقرآن ها تقویت شود

اظهار داشت: عمده ساعت قرآن دانش آموزان از دوره دبستان صورت گیرد و دارالقرآن ها تقویت شود و در بحث قرآن به گونه ای کتب تالیف شود که دانش آموزان در دوره ابتدایی با قرآن آشنا شوند  و این ضعف است که دانش آموز به حوزه و دانشگاه برود و در زمینه قرآن ضعیف باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه امروز اکتفا کردن به یادگیری قرآن کافی نیست، ابراز داشت: در تبیین بحث های رفتاری و اخلاقی در کتب درسی باید اهتمام بیشتری داشت.

وی با بیان این که در رشته های علوم انسانی مشکلاتی وجود دارد، گفت: هرقدر به آموزش و پروش کمک کنیم تا تعالی یابد و بالنده شود برای انقلاب مهم و  ارزشمند است، چرا که آینده انقلاب در دست آموزش و پرورش است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که کمیته هایی تشکیل شود که نیازهای متناسب با آموزش و پرورش را در زمینه علوم انسانی شناسایی کند، اظهار داشت: امروز شرایط حوزه ها با گذشته متفاوت است و افرادی در حوزه فعالیت دارند که به عنوان مثال در زمینه های اقتصادی و روان شناسی اقدامات جدی کرده اند. 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که باید کمیته ای تلفیقی از حوزه و آموزش و پرورش برای بررسی مسائل علوم انسانی شکل بگیرد، ابراز داشت: آموزش و پرورش نیازهای خود را بیان کند و حوزه نیز تلاش می کند با تشکیل کمیته ای از صاحب نظران، به بررسی این مسائل بپردازند.  

وی در پایان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش می تواند بر روی فعالیت های اساتید جوان و فضلای حوزه تکیه کند، اظهار داشت: حدود 18 انجمن در حوزه فعالیت دارند و اعضای آن ها  در زمینه مباحث مختلف کارایی بالایی دارند.

انتهای پیام/313 /33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha