سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آبادی پیشه

حوزه/ دبیر کمیته وقف و حوزه های علمیه گفت؛ از هزارو24 موقوفه احصا شده حوزه، فقط 5درصد آن به حوزه می رسد، چرا که در زمان طاغوت به قیمت بسیار پایین اجاره داده شده است و بسیاری از آنها اصلا درآمدی ندارند و بخشی از آنها نیز دوگانه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه، معاون اداری مالی حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در همایش وقف و حوزه های علمیه گفت: باید برای حوزه منابع مالی با ثباتی ایجاد کرد و وقف می تواند این ثبات را به حوزه ببخشد.

وی افزود: امام راحل و رهبر انقلاب، رهنمودهای بسیار ارزشمندی را در حوزه وقف و حوزه های علمیه ارایه کرده اند که این سخنان گرانبها، راهگشای فعالان در این عرصه است.

دبیر کمیته وقف حوزه های علمیه یادآورشد: کمیته وقف حوزه های علمیه فعالیت خود را از چندین سال پیش آغاز کرد و فعالان بسیاری در این عرصه کارهای زیادی انجام دادند، ولی از روزی که به این حوزه وارد شدیم بر همان رویه عمل کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه گفت: با سفر به استان های مختلف کشور و گردآوری آمار موقوفات حوزوی اطلاعات خوبی به دست رسیده و با برنامه ریزی مناسب در کمیته وقف مسایل مربوط مطرح و بررسی شده است.

وی افزود: 1024 موقوفه برای حوزه های علمیه احصا شده است که بسیاری از آنها در زمان طاغوت به قیمت بسیار پایین اجاره داده شده و بسیاری از آنها اصلا درآمدی ندارند و بخشی از آنها نیز دوگانه است و در نهایت فقط 5درصد آن به حوزه می رسد.

دبیر کمیته وقف حوزه های علمیه یادآورشد: چهل عنوان وقف برای حوزه علمیه تدوین شده است که از آن جمله می توان به وقف آموزشی، تزویج طلاب، مسکن طلاب و... اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه گفت: تبیین احکام وقف یکی از کارهای خوب این کمیته بود، زیرا بسیاری از مردم با احکام این حوزه آشنایی نداشته و ندارند؛ در این زمینه تصرفاتی صورت گرفته شده بود که بخشی از آنها احیا شده است و این مسیر نیز ادامه دارد.

معاون اداری مالی حوزه افزود: تعدادی از مدارس علمیه کشور غیر برخوردار وقفی در حوزه احصا شده است که در این حوزه سعی شد مدارس علمیه برخوردار و غیر برخوردار را احصا کرده و برای پوشش مالی حوزه های غیربرخوردار، برنامه ریزی شود.

دبیر کمیته وقف حوزه یادآورشد: به برکت وقف بیش از هزاز طلبه کم بضاعت از سوی مرکز مدیریت حوزه و سازمان اوقاف که تا به حال به زیارت حرم رضوی نرفتند به این زیارت مشرف شدند.

حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه با اشاره به طرح هر طلبه یک وقف، گفت: پس از اجرای این طرح 450 وقف جدید حوزوی معین شده و ادامه این روند می‌تواند نقش موثری در توسعه حوزه داشته باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha