شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام آبادی پیشه

حوزه/ معاون اداری و مالی حوزه های علمیه گفت: با توجه به جایگاه دینی، علمی، پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی حوزه های علمیه، کارکنان این مجموعه باید الگویی برای کارکنان سایر مجموعه های کشور باشند.

حجت الاسلام و المسلمین آبادی پیشه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهارداشت: برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی ضمن خدمت به صورت عمومی و تخصصی، همچنین برپایی مسابقات با رویکردهای فرهنگی و اجتماعی همگی نشان از اهمیت ارتقای آگاهی های علمی، اخلاقی و بروز خلاقیتّ های کارکنان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه دارد.

وی به برگزاری 15 دوره ضمن خدمت آموزش کارکنان مجموعه حوزه علمیه در سال جاری اشاره کرد و افزود: واحد آموزش و ارزیابی نیروی انسانی معاونت اداری و مالی حوزه علمیه قم برای رسیدن به اهداف عالی خود و خدمت همه جانبه کارکنان و تکریم ارباب رجوع و همچنین صیانت از عملکرد مثبت آنان، اقدام به برپایی دوره های آموزشی به صورت کارگاه های تخصصی و بعضا عمومی در طول سال کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین آبادی پیشه تصریح کرد: نگاه به حوزه در واقع نگاه به الگوی یک نظام اسلامی است، بنابراین کارکنان آن باید الگو باشند و برای تحقق آن از هر تلاشی فروگذار نباشند.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به برپایی چهارمین دوره مسابقه کتابخوانی اشاره کرد و افزود: در این دوره کتاب «هر روز با قرآن و عترت» به عنوان منبع آزمون معرفی شده.

معاون حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت انتخاب این کتاب به جمله‌ای از مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در تیرماه سال جاری در جمع قاریان و حافظان قرآن کریم فرمود؛ " در این چند سال، جامعه قرآنی پیشرفت کرده، اما در سطح عمومی جامعه، فاصله با آنچه مطلوب است، زیاد می‌باشد. باید ترتیبی اتخاذ شود که همه مردم با قرآن به نحوی انس داشته. و مفاهیم قرآنی برای اینها مفهوم باشد و معانی قرآن را درک نموده، به قرآن مراجعه کنند".

وی ادامه داد: نهضت آشنایی با قرآن کریم تاکنون دو مرحله را با موفقیت طی نموده در گام نخست، گرایش به قرائت و تلاوت قرآن و سپس حفظ قرآن در سطحی گسترده اجرائی شد و نوای قرآنی را در جامعه منتشر نمود، اکنون زمان آن رسیده با همکاری نهاده های قرآنی، فرهنگی و آموزشی کشور، اقدامی شایسته و گسترده در زمینه فرهنگ سازی، آشنایی و انس با معارف قرآن و حدیث ساماندهی شود.

حجت الاسلام والمسلمین  آبادی پیشه افزود: طرح مطالعاتی آیات و روایات موضوعی قرآن و حدیث به منظور آشنایی عموم مردم جامعه با موضوعات‌ اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی قرآن و حدیث، از طریق برگزاری آزمون‌های دوره‌ای اجرایی خواهد شد.

وی به اهداف این طرح قرآنی در بین کارکنان حوزه علمیه اشاره کرد و بیان داشت: «ترویج فرهنگ غنی قرآن کریم و معارف اهل البیت (علیهم السلام) در بین کارمندان حوزه»، « گسترش انس و ارتباط با قرآن و معارف اهل بیت (علیهم السلام) و کاربردی کردن معارف آن در زندگی فردی و اجتماعی»، « آشنایی کارمندان با موضوعات اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی قرآن و حدیث از طریق مطالعه یک دوره از موضوعات منتخب قرآن و روایات اهل البیت (علیهم السلام)،  «زمینه سازی جهت ورود به مطالعات قرآنی و حدیثی در سطوح بالاتر» و ... از جمله اهداف انتخاب این کتاب قرآنی و روایی عنوان کرد.

 وی به معرفی ویژگی های کتاب « هر روز با قرآن و عترت » پرداخت و گفت: « ارائه مجموعه‌ای منسجم و هدفمند از آیات قرآن برای تسهیل در فرایند حفظ و تفسیر موضوعی قرآن»، « عرضه مطالب مختلف و پراکنده قرآن و احادیث در قالب ساختاری منظم و منطقی، بر اساس شیوه متداول و تخصصی کتاب‌های علوم اسلامی»، « گزارش مهم‌ترین مباحث اعتقادی، اخلاقی و احکام در حجم مناسب و در خور عموم مخاطبان، به نحوی که نتیجه آن شناخت مبانی و کلیات آموزه های دینی باشد» از ویژگی های این کتاب ارزشمند است.

حجت الاسلام آبادی پیشه ادامه داد: « رویکرد کاربردی و اثر بخشی در انتخاب آموزه های غنی دینی، به منظور تقویت ارتباط عموم مخاطبان با آیات، روایات و احادیث روح بخش ثقلین»، « ارائه مهم ترین شاخصه های سبک زندگی اسلامی، از جهان بینی دینی گرفته تا قوانین، اخلاق و آداب بایسته و شایسته زندگی دینی»، « تاکید بر اصالت قرآن و حدیث در ساختار علوم دینی و نمایش نمونه روشنی از پیوند این دو گران سنگ پیامیر اکرم(ص)»،« توجه به اعتبار سنجی منابع حدیثی در استخراج منابع و آدرس دهی به منابع معتبر» از جمله دیگر ویژگی های کتاب هر روز با قرآن و عترت می باشد که هر روز نکته ای مهم را به انسان آموزش و یادآوری می کند.

لازم به ذکر است، چهارمین دوره مسابقات کتابخوانی کارکنان مراکز حوزه علمیه در سراسر کشور، 14 اسفند 1393  با حضور بیش از 500 نفر در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha