یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی

حوزه / عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: تقویت مراکز پژوهشی کشور یکی از ضروری ترین مسایل در راستای اسلامی سازیِ علوم انسانی می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از همت و عزم پژوهشگران به خصوص حوزویان ابراز داشت: یکی از مشکلات کنونی آن است که متاسفانه متون لازم با جهت‌گیری اسلامی به اندازه کافی وجود ندارد و لذا مراکز و مؤسسات پژوهشی به ویژه با صبغه حوزوی می توانند با برنامه ریزی هدفمند، این خلأ را تا حدود زیادی رفع کنند.

وی همچنین با اشاره به این که علوم انسانی فعلی بر مبانی نظری غیر اسلامی استوار است، افزود: یکی دیگر از مشکلات عمده در این باره آن است که هنوز یک نقشه راه و چشم‌انداز بلند مدت برای تغییر وضعیت فعلی به سوی وضعیت مطلوب علوم انسانی طراحی و مهندسی نشده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان برخی راهکارها به منظور تحقق هدف اسلامی سازی علوم انسانی پرداخت و گفت: بهادادن بیش از پیش به مساله تحقیق و پژوهش، راه‌اندازی دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و پژوهشی میان رشته‌ای ، شناسائی و معرفی متون موجود یا تدوین مجموعه‌هایی از بخش‌هایی از تراث اسلامی و ایرانی جهت استفاده در هر یک از رشته‌ها، شناسایی و تقویت مراکز آموزشی و پژوهشی و نیز مجلات فعال علمی و پژوهشی در زمینه مباحث میان رشته‌ای علوم انسانی و اسلامی و ... از جمله این راهکارها می باشد که به امر تولید علم در زمینه علوم انسانی با نگاه اسلامی کمک بسیاری می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha