پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام محدثی

حوزه/ استاد حوزه گفت: شعر آیینی مربوط به پیامبر(ص) باید خلق و خوی نبوی داشته باشد و ارزش محتوایی نیز پیدا کند.

به گزاری خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محدثی شامگاه چهارشنبه در هم اندیشی و نشست صمیمی شعرا با دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که شعر آیینی که برای ائمه(ع) سروده می‌شود باید فراتر از واژه سازی باشد اظهار کرد: باید مفاهیم و معارفی که نسبت به آن شخصیت است در قالب شعر بیاوریم تا ماندگار شود.

وی بیان کرد: کسانی که می‌خواهند در مورد پیامبر(ص) شعر بگویند لازم است که حداقل یک کتاب خوب و جامع در مورد حضرت، بخوانند و با احادیث ایشان آشنا شوند تا شعری نگویند که بشود در باره هر کسی گفت.

این محقق حوزوی ادامه داد: در شعر آیینی مربوط به پیامبر(ص) باید خلق و خوی نبوی در آن جلوه کند و ارزش محتوایی نیز پیدا کند.

وی در توصیه به شاعران جوان بیان کرد: قبل از شعر گفتن حتماً مطالعه داشته باشید تا شعر شما ماندگار شود و تبدیل به حکمت شود و تنها قشنگ حرف زدن مهم نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محدثی گفت: باید در این جلسات هم اندیشی شود تا به راهکارهای درست برسیم و تنها یک نشست و شعرخوانی نباشد.

شعر ارزشمند سمت و سوی الهی دارد

رئیس انجمن شعر آیینی کشور  نیز در این نشست گفت: هر شعری از نظر اسلام ارزشمند نیست و شعری ارزشمند است که سمت و سوی الهی به خود بگیرد.

استاد محمدعلی مجاهدی با بیان اینکه امیدواریم این همبستگی‌ها روز به روز بیشتر شود و نتایج بهتری داشته باشد اظهار کرد: برگزاری پیش جشنواره برای برگزاری «جشنواره بزرگ شعر رسول مهربانی‌ها»، کار بسیار خوبی است که پیشنهاد‌هایی مطرح شود و ارزیابی شود و این پیشنهاد‌ها در برنامه‌ریزی‌های مدیریتی مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به شعرا بسیار احترام می‌گذاشتند و به دلیل تأثیرگذاری بین مردم آن‌ها را همتراز علمای تراز اول زمان خود می‌دانستند.

رئیس انجمن شعر آیینی کشور ابراز داشت: اگر از این رسانه استفاده شود بسیاری از اهدافی که بایستی در سال‌ها دست پیدا کرد در زمان کوتاه‌تری قابل تحقق است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) کاملاً به شعر اشراف داشتند و به نقد شعر می‌پرداختند گفت: عنایتی که ایشان به شعر داشتند می‌طلبد که مجمع، جمعی را مأمور به این کار کند و مسلماً اثر مبارک و ماندگاری را در پی خواهد داشت.

استاد مجاهدی تصریح کرد: هر شعری از نظر اسلام ارزشمند نیست و شعری ارزشمند است که سمت و سوی الهی به خود بگیرد.

وی عنوان کرد: امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند اگر مؤمنی شعری بگوید که در آن ما را مدح کرده باشد خداوند برای او شهری در بهشت بنا می‌کند که هفت بار گسترده‌تر است از دنیا است.

رئیس انجمن شعر آیینی کشور گفت: برای رسیدن به این مرتبه باید تلاش کرد و صرف ساختن چند شعر به منزله رسیدن به این مرحله نیست و یک تلاش پیگیر می‌خواهد تا انسان به این مرتبه نزدیک شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha