شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پرده نشین

حوزه/ روحانیت با تاریخ و هویت این سرزمین پیوند خورده و حضور این قشر را به وضوح در تمامی لحظات پرافتخار تاریخ این کشور می‌شود مشاهده کرد

مهران رجبی، بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با پخش آخرین قسمت از سریال پرده نشین در  گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه درباره محتوای این سریال اظهار کرد: «پرده نشین» از آن دست کارهایی است که بازی در آن برای هیچ بازیگری فراموش شدنی نیست، چون این دست کارها هم به لحاظ متن و هم به لحاظ کارگردانی از امتیازات بسیار بالایی بهره برده‌اند.  مطلب دیگر این‌که در این سریال سعی شده، مضامین ارزشی بدون هیچ گونه اغراق و شعاری به مخاطبان منتقل شود. این امتیازی برای یک کار تلویزیونی مهم و قابل توجه به شمار می‌رود.

نگاه بدون اغراق به کار کرد روحانیت

وی افزود: مهمترین آیتمی که در این سریال به آن توجه شده، محور قرار دادن زندگی روحانیون است. نگاهی که تا به حال در هیچ اثر تلوزیونی شاهد آن نبود‌ه‌ایم. در این سریال بدون اینکه بخواهد اغراق در موضوعات داشته باشد به روحانیت پرداخته، برای همین هم مخاطب آن را باور می‌کند. نمونه بارز این ادعا را در شخصیت حاج آقا مهدوی می‌توان مشاهده کرد، زیرا این فرد که خود نوعی مبلغ زندگی دینی و اسلامی است در زندگی شخصی با مشکلات مشابهی‌، همانند آنچه مردم با آن مواجه هستند رو‌به‌روست.

این بازیگر به توضیح فوق اضافه کرد: «پرده‌نشین» به نوعی روشنگری نیز دارد. برای مثال در سکانسی از سریال نشان داده می‌شود که فردی به حاج آقا مهدوی می‌گوید؛ چرا وی ماشین مدل بالا ندارد؟ این دست سئوالات که در سریال مطرح شده این امکان را به تماشاگر می‌دهد با بسیاری از حقایق آشنا شود و بداند بخش عظیمی از روحانیت همانند دیگر اقشار جامعه زندگی می‌کنند و همانند مردم با بسیاری از مشکلات جامعه دست و پنجه نرم می‌کنند.

نگاهی متفاوت به سبک زندگی دینی

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در «پرده‌نشین» همچنین سعی شده سبک زندگی اسلامی ایرانی مورد توجه قرار گیرد. این روش با شا‌خصه‌های تکراری انجام نشده، بلکه برای روایت قصه و فضاسازی که انجام شده چنین خواستی را برای کار مهیا کرده است. برای همین وقتی ما روابط درون خانواده‌ای را در سریال می‌بینیم آن را باور کرده و می‌پذیرم. این مسئله حتی در روابط خانوادگی نیز وجود دارد. آنجایی که فرزند برای رضایت پدر خود را تسلیم قانون می‌کند یا مادر برای فرزندش از خیلی چیزها می‌گذرد. این قبیل رفتارها در فرهنگ و رفتار ایرانی با وضوح قابل مشاهده است، اما متاسفانه این روزها تصویرسازی که از خانواده‌ها مشاهده می‌شود آنچنان منطبق بر واقعیت نیست.

مهران رجبی به توضیح فوق اضافه کرد: منظورم این نیست که در خانواده‌های ایرانی نابهنجاری وجود ندارد، اما نمی‌توانیم به واسطه وجود برخی معضلات آن را به تمام جامعه تعمیم دهیم. در کلام دیگر رسالت سیما علاوه بر نشان دادن واقعیت، الگو سازی است، پس کلیت برنامه‌ها باید به سمتی هدایت شود که در آن شاهد تصاویری درست و انسانی از خانواده ایرانی باشیم. در این کار نکته ظریفی وجود دارد و آنهم رگه‌های خاکستری است که در شخصیت منفی فیلم (اتیلا پسیانی) وجود دارد. در این کار به هیچ وجه ما تصاویری سیاه و کاملا منفی از این کارکتر نمی‌بینیم بلکه در برخی مواقع به نوعی گرایش دینی را هم در وی می‌بینیم که در نهایت همین تمایلات باعث بازگشت وی از راهی که رفته می‌شود.

اهتمام به حجاب در پرده نشین قابل تقدیر بود

رجبی درباره بحث حجاب در این سریال گفت: در این کار حجاب شکلی اسلامی دارد. این امتیاز نیز تنها به زنان خلاصه نشده، بلکه مردان هم از ظاهری اسلامی برخوردار هستند. افرادی که نمونه‌های زیادی از آنها را در جامعه به وفور می‌بینیم. بر خلاف برخی تولیدات که بازیگران با پوششان این تصور را در ذهن به وجود می‌آورند که می‌خواهند در مجلس مد شرکت کنند. در این مجموعه حجاب برتر چادر است، همانگونه که در جامعه چنین شرایطی وجود دارد. درضمن شخصیت‌ها متناسب با تفکرشان پوشش دارند. برای همین هم این پوشش قابل باور است. در مردها نیز چنین شرایطی وجود دارد، چون آدم‌هایی را می‌بینیم که در خیابان بارها آنها را مشاهده می‌کنیم.

روحانیت با تاریخ این سر زمین گره خورده است

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا این سریال نوعی تبلیغ روحانیت است؟ گفت: تصویرسازی مثبت از روحانیت  وظیفه یک هنر مند متعهد به ارزشهای اسلام وانقلاب است، اما این سریال به هیچ وجه برای رسیدن به این خواسته ، نگاهی کلیشه‌ای به روحانیت ندارد،مطلب دیگر این‌که روحانیت با تاریخ و هویت این سرزمین پیوند خورده و حضور این قشر را به وضوح در تمامی لحظات پرافتخار تاریخ این کشور می‌شود مشاهده کرد، پس بی‌راهه نیست اگر در کاری چون «پرده نشین» به گوشه‌ای از این نکات مثبت پرداخته شود.

دلایل موفقیت سریال

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این‌که چگونه این سریال توانسته با چنین امتیازی دست پیدا کند. دو دلیل مشخص دارد. ابتدا همانطور که پیشتر گفتیم مشاوره‌هایی که گروه سازنده با این کار داشتند این امکان را به وجود آورده تا برداشت درستی به موضوع داشته باشد. دلیل دوم که باید از آن به عنوان، عامل اصلی نام برد، داشتن دغدغه فیلمساز است، چون کاملا مشخص است که بهروز شعیبی هم با فضای روحانیت آشناست هم نسبت به این حوزه دغدغه قلبی دارد. برای همین نیز حرفی که می‌زند به دل می‌نشیند.

وی تاکید کرد: مطلب دیگر که باید به آن توجه داشت استقبالی است که مردم از این کار داشته‌اند. این امر نشان می‌دهد اگر کاری به صورت درست و کارشناسانه به موضوعات دینی توجه کند با استقبال مخاطبان مواجه می‌شود. در ضمن مسئولان سیما هم در این سریال با عوامل سازنده همراهی مناسبی داشته‌اند، چون همانگونه که در نشست خبری این سریال عنوان شد این اجازه به کار داده شد که در این حوزه با رعایت اصول و انصاف نگاهی درست به روحانیت شود.

مهران رجبی در پایان بیان کرد: امیدوارم سریال «پرده نشین» بتواند انگیزه ای در تولیدات سیما ایجاد کند که در آینده شاهد کارهای فاخری در حوزه نمایشی باشیم، البته این بدان معنا نیست بخواهیم کارهای تکراری تولید کنیم، بلکه منظور، الگو قرار دادن ساختار سریال به عنوان نمونه‌ای برای کارهای نمایشی است. در انتها باید تقاضا دارم حوزه علمیه ،طلاب و روحانیون از چنین کارهایی حمایت کنند و نظرات مثبت و منفی خود را در قبال این کار بیان نمایند  تا فیلمسازان در ادامه بتوانند نگاه بهتری به موضوعات اینچنینی داشته باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ن. یوسفیان IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    قابل باور بودن تنها رازی است که خیلی از : کارگردانان و فیلم نامه نویسان در: تئاتر تلویزیون رادیو سینما بـــــــــــــــــــــــلد نیستن !!!!!! ********************************* راز جذاب بودن و فــــــــــــوق العاده جذاب بودن این سریال: “” این قابل باور بودن و واقعی بودن آن بود “” نقش ها واقعاً درست به بازیگران سپرده شده بود هیچ نقشی نبود که : به بازیگری نیاید و به قول معروف به آن هنرپیشه ننشیند و قالبش نباشد متأســـــــــــفانه در خیلی از سریال ها و فیلم و ها و تله فیلم ها و تئاتر ها و حتی نمایش های رادیوئی ، نقش ها قالب خود هنرپیشه نیستن !!! و برای همین قابل باور نیستن !!! همه هنرپیشه های زن ، ابروهاشون پهن و سیاه نبود واقعی بودن ایرانی بودن مردمی بودن برای همین عالـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــي بودن آفرین به : کارگردان تهیه کننده نویسنده بازیگرانش و تصویر بردارش و همه درست اندر کاران که از این سریال معلوم شد همه از کوچکترین جزء تا بزرگترین جزء حرفه ای حرفه ای بودند. سلامت باشند پیروز باشند موفق و شاد باشند امید که این گروه با هم کارهاشون رو ادامه بدهند . ن.ی تهران 6 دی ماه 1393 شنبه