شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فیلم محمد

حوزه/ برای رسیدن به شهرک پیامبر اعظم (ص) که در آن فیلمبرداری فیلم سینمایی محمد (ص) انجام شده باید نزدیک به 70 کیلومتر از اتوبان تهران قم راه پیمود.

به گزارش خبر گزاری «حوزه»، چند سالی است که سینمای ایران دست به تولید فیلمی با محوریت زندگی کودکی حضرت رسول (ص) زده است. برای ساخت این کار هم سعی شده از بهترین امکانات و ابزار موجود سینمای جهان بهره برده شود. آغاز ساخت این پروژه از سال 88 آغاز شد و حدودا دو سالی نگارش و مراحل تحقیقاتی فیلمنامه آن طول کشید.

دکور این فیلم در کمتر از یک سال ساخته شد و پس از آن کار  فیلمبرداری در زمانی دو ساله صورت گرفت. این فیلم هم اکنون آماده پخش شده و قرار است در 12 بهمن، در جشنواره فجر به نمایش درآید.

با توجه به توضیحات ارائه شده، گروه سازنده این فیلم برای اینکه تبلیغات خوبی پیرامون فیلم انجام شود امکانی فراهم آورد تا مسئولان سینمایی، هنرمندان و خبرنگاران بازدیدی از لوکیشن فیلم داشته باشند که گزارش زیر، تصویرگر بخشی از این سفر سینمایی است که توسط خبرنگار خبرگزاری حوزه انجام شده است.

مکه و مدینه در هفتاد کیلو متری تهران قم

برای رسیدن به شهرک پیامبر اعظم (ص) که در آن فیلمبرداری فیلم سینمایی محمد (ص) انجام شده باید نزدیک به 70 کیلومتر از اتوبان تهران قم راه پیمود ه شد تا به یک خروجی برسیم

بنری زده شده که نشان می‌دهد برای رسیدن به شهرک باید جاده‌ای خاکی را طی کرد. کیفیت این جاده به هیچ وجه مناسب نیست. برای همین اولین سوالی که در ذهن به وجود می‌آید این است امکانات سینمایی فیلم، چگونه به واسطه چنین جاده‌ای حمل نقل شده است. به هر حال وقتی  نزدیک به 15 دقیقه این جاده خاکی می‌پیماییم کم کم دکورهای شهرک مشخص می‌شود. نکته که بیش از هر چیزی در وهله اول توجه همه را به خود جذب می کند، موقعیت مکانی شهرک است، چون به اندازه‌ای موقعیت جغرافیایی شبیه مکه است که برای لحظه‌ای باور چنین جغرافیایی در نزدیکی تهران برای بیننده دشوار است.

شهرک پیامبر اعظم (ص) دو قسمت مختلف دارد. ابتدا قسمت شرقی که مربوط به لوکیشن‌های مکه و شعب ابی‌طالب می‌شود و دوم لوکیش‌های شهر مدینه و غار حرا.

اما سفر ما به این شهرک سینمایی از بخش شرقی و مکه آغاز شد. در ابتدای شهرک حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به همراه دیگر مدیران سینما و عوامل فیلم به استقبال خبرنگاران آمدند. نکته جالب اینکه بسیاری از هنروران فیلم با اسب و لباس‌های زمان حضرت رسول در شهر مشغول رفت و آمد بودند تا به نوعی به فضای شهر مکه نمود واقعی‌تر بدهند. برای همین اگر کمی در شهر دقیق می‌شدیم می‌توانستم خود را در مکه 1400 سال پیش مشاهده کنیم.

در این سفر محمد مهدی حیدریان، مجری طرح فیلم برای بازدید کنندگان توضیحات مختلف را جز به جز ارائه می‌داد. اولین بازید گروه مربوط به بخشبازار مکه در عهد حضرت رسول ورودی مکه بود که در آنجا کاروان‌هایی که بارهای تجاری خود را می‌آوردند اقامت می‌کردند. سپس نوبت به بازار شهر مکه رسید. شهر مکه در زمان حضرت رسول (ص) دو بخش داشت. بازار جدید و بازار قدیم. در بازار جدید بیشتر محصولات دارویی و غذایی آن زمان به فروش می‌رسید و در بخش قدیم نیز بیشتر لباس‌هایی بود که در معرض فروش قرار گذاشته شده بود. در این این بازدید‌ها فرصتی پیش آمد تا با مهدی پاکدل بازیگر فیلم که در این کار نقش ابوطالب را ایفا می‌کرد، گفت‌و‌گویی کوتاه داشته باشم. وی اظهار کرد بسیار خوشحال است توانسته در این کار که مزین به نام حضرت محمد (ص) است حضور داشته باشد. همچنین خوشحال است به زودی فیلم به نمایش در می‌آید تا مردم نیز بیننده این کار ارزشمند باشند.

خانه کودکی پیامبر

قسمت جالب این گزارش مربوط به بازدید از خانه کودکی و جایی است که حضرت رسول (ص) به دنیا آمده ، البته بازدید از داخل خانه کعبه نیز بسیار شگفت انگیز بود. به ویژه بت‌هایی که در آن قرار داشت به وضوح انسان را به آن زمان می‌برد. در این بخش از سفر، محسن شاه ابراهیمی طراح صحنه فیلم که در کنار طراح خارجی فیلم (کرکا) در فیلم «محمد_ص)» فعالیت کرده بود، گفت: در این کار برای اولین بار دکور به شکل سنتی ساخته نشده است. برای همین در کار لوله و داربست دیده نمی‌شود، بلکه از همان ابتدا با این نیت ساخت دکورها آغاز شد تا دکورها تا سالها باقی بماند. برای همین هر کدام از خانه‌ها نزدیک با 4 بار رنگ شده‌اند و سپس کاه گل به روی آن قرار گرفته تا باران به آن کوچکترین آسیبی وارد نکند.

طراحی هنرمندانه ایرانیان

 این شهرک حاصل تلاش نیروهای ایرانی است، هرچند مدیر طراحی این کار خارجی است، اما کارهای اجرایی را تماما ایرانی‌ها انجام داده‌اند. این امر نشان می‌دهد اگر به هنرمندان ایرانی توجه شود، آنها قادرند کارهای بزرگی انجام دهند.

تاریخ اکران فیلم

پس از سخنان شاه ابراهیم گروه مشغول بازدید از شعب ابی‌طالب که در انتهای شهر قرار داشت شد و پس از آن از کلیسایی که در آن کشیش بحیرا دیدن به عمل آورد. در همین زمان فرصتی پیش آمد تا خبرنگار خبرگزاری حوزه  با رئیس سازمان سینمای صحبت کند و از وی در زمان اکران فیلم جویا شود. رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال گفت؛ این فیلم در 12 بهمن به نمایش در خواهد آمد و سازمان سینمایی تمام قد پشت این کار ایستاده است تا هر چه بهتر و بیشتر این فیلم دیده شود، چون معتقدیم زبان سینما قادر است به خوبی چهره با رفعت حضرت رسول را به جهانیان نشان دهد، آنهم در شرایطی که برخی مغرضان در جهان در پی نشان دادن چهره‌ای خشن از اسلام هستند.

پس از بازدید از شهر مکه برای ادای فریضه نماز و صرف نهار عازم اقامتگاهی شدیم که برای این فیلم ساخته شده بود. این اقامتگاه سالن بسیاری بزرگی بود، کاملا به امکانات روز مجهز بود. پس ادای نماز و صرف ناهار، نشست پرسش و پاسخ با حضور مجید مجیدی کارگردان فیلم انجام شد.

پاسخی به نگرانی های الازهر

 مجیدی سخنان بسیاری گفت که در حوصله این گزارش نمی‌گنجد، اما تنها به بخش کوچکی از حرفه‌های وی اشاره می‌کنیم. مجیدی در این جلسه درباره هجمه‌هایی که دانشگاه الازهر پیرامون این فیلم پیش گرفته گفت: به دانشگاه الازهر پیشنهاد می‌کنم، نگران کارهای فرهنگی غرب باشد، چون سالیانه فیلمهای بسیاری با محوریت حضرت مسیح و موسی(ع) در غرب تولید می‌شود که در آن چهره‌ای غیر واقعی از آن پیامبران ترسیم می‌شود. نمونه بارز فیلم جدید ریدلی اسکات است که در آن تحریف آشکار از حضرت موسی شده است. حتی آنها پا را فراتر نهاده و با برخی از آثار سخیف سعی در هجمه به اسلام دارند.این امور است که باید دانشگاه الازهر را نگران کند؛ نه اینکه به فیلمی که سعی دارد رأفت و مهربانی محمد رسول الله را به جهانیان نشان دهد، حمله کند.
 رقابت فنی با هالیود
کارگردان فیلم محمد(ص) اعلام کرد: سورپرایز اصلی این فیلم بازیگران آن است چون، هر کس این فیلم را ببیند اعتراف می‌کند که بالاترین کیفیت بازیگری از سوی بازیگران عرضه شده است. حتی به جرئت می‌گویم از برخی بازی‌های هالبودی نیز با کیفیت‌تر بوده است. البته برخی‌ها اعتقاد داشتند برای کارکرد بین‌المللی فیلم ما از وجود بازیگران مطرح خارجی نیز استفاده کنیم ،اما من به هیچ وجه با این موضوع موافق نبودم چون می‌خواستم در این کار تمامی بازیگران ایرانی باشد.

به امید اکران عمومی

پس از پایان جلسه نیز هوا رو به تاریکی می رفت. برای همین گروه بازدید سریع از شهر مدینه که به لحاظ وسعت قابل مقایسه با مکه نبودرفت، سپس گروه این شهرک عظیم و زیبا را ترک کرد، به این امید که فیلم هر چه زودتر اکران عمومی شود تا مردم سراسر جهان یک کار فاخر را مشاهده کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha