چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
صافی

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفتند: آمار زياد طلاق در كشور، علامت انحطاط فرهنگي و اخلاقي و نشانه دور شدن از فرهنگ ناب اسلامي است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  این مرجع تقلیددر دیدار رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اهميت كار این سازمان اظهار داشتند: برنامه هاي سازمان ثبت احوال آن چنان كه برخي تصوّر مي كنند كم اهميت نيست، بلكه از امور مهمّ و زيربنايي كشور است كه بايد قابل توجه و مورد اهتمام قرار گرفته و همگان از آن اطلاع داشته باشند.

برای كنترل جمعيت غصّه مي خوردم

ايشان با اشاره به مسأله كنترل مواليد بیان داشتند: بنده از اول وقتي مسأله كنترل جمعيت مطرح شد گفتم، نبايد اين كار انجام شود و غصّه مي خوردم كه چرا در اين باره خلاف تعاليم و دستورات اسلام رفتار مي شود. اسلامي كه مي فرمايد: «تناكحوا تناسلوا تكثروا، فإني اباهي بكم الامم يوم القيامة و لو بالسقط»؛  و تكثير جمعيت را سفارش كرده است، مفاسد و معايب كنترل جمعيت را پيش بيني كرده بود و به همين خاطر ديديد با دوري از فرهنگ اسلامي، امر جمعيت مختل شد و بسياري از مشكلات پديد آمد. الان وظيفه همگان است فرهنگ غلط به وجود آمده را اصلاح كرده و فرهنگ اسلام در اين زمينه را ترويج كنند.

حضرت آيت الله صافي گلپایگانی با اشاره به لزوم وضع و اجراي قوانين اسلامي در ثبت احوال كشور افزودند: حقير هنگامي كه در شوراي نگهبان بودم وقتي قانون ثبت احوال تنظيم مي شد، اصرار داشتم تا چند مطلب درست باشد و به لطف خدا درست شد. يكي از آنها، موضوع تاريخ قمري بود كه ثبت آن در شناسنامه ها الزامي شود و دلايل شرعي آن را هم گفتم و مطلب ديگر راجع به ذكر سيادت سادات گرامي در شناسنامه بود كه الحمدلله اين مطالب تصويب شد و الان بركات اين دو كار معلوم است.

ایشان تصریح کردند: بايد شما هم اهتمام داشته باشيد مسائل اسلامي و ديني در قوانين و برنامه هايي كه اجرا مي كنيد پر رنگ باشد تا وظيفه و مأموريتي كه بر عهده شما گذاشته شده به نحو احسن انجام شود.

ابراز نگراني از وضع ازدواج و طلاق در جامعه

معظم له در بخشي از سخنان  خود با ابراز نگراني از وضع ازدواج و طلاق در جامعه بیان داشتند: اگر فرهنگ اسلام كه همان فرهنگ «النّكاح سنّتي فمن رغب عن سنّتي فليس منّي» حاكم باشد و تأكيدات ديني درباره ازدواج و شرايط آن و سادگي و بدون تشريفات بودن ازدواج حاكم شود، مشكلات مرتفع خواهد شد.

این مرجع تقلید ادامه دادند: درباره طلاق هم بايد اين فرهنگ را ترويج كنيد كه اسلام عزيز اين كار را مبغوض ترين حلال ها مي شمارد و همه زن و شوهرهاي مسلمان را به گرم نگهداشتن كانون خانواده و صبر بر مشكلات سفارش مي كند.

ایشان تصریح کردند: آمار زياد طلاق در كشور ما، علامت انحطاط فرهنگي و اخلاقي و نشانه دور شدن ما از فرهنگ ناب اسلامي است كه بايد مسئولان محترم با همكاري يكديگر اين مشكل را رفع نمايند.

توجه اسلام به انتخاب نام نیک

حضرت آيت الله صافي گلپایگانی با اشاره به اهميت نامگذاري اسلامي گفتند: انتخاب نام بسيار مهمّ است، حتي ما در روايات داريم كه نام نيك، يكي از شفيعان انسان در روز قيامت براي تقرّب به خداوند محسوب مي شود و كساني كه نام آنها اسلامي و به نام پيامبر و اهل البيت عليهم السلام باشد افتخار مي كنند؛ و اصلاً نام، نشانگر سوابق انسان است و بايد تداعي كننده انسان هاي خوش سابقه و نيك باشد. شما و همكارانتان هم به كساني كه مي خواهند از اسامي غير ديني استفاده كنند، اين توصيه ها را كنيد كه ثواب زيادي هم در پرونده اعمال شما ثبت خواهد شد.

خاطرنشان می شود: در ابتداي اين ديدار، دكتر ناظمي اردكاني گزارشی  از فعاليت ها و آمارهاي مهمّ اين سازمان را ارائه داد.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha