شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تسخیری

حوزه/ مشاور مقام معظم رهبري در امور جهان اسلام بر ضرورت کشف و توسعه مشترکات اسلام و بودیسم تاکید کرد و گفت: هسته اصلی همه ادیان خدمت به بشریت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله محمد علي تسخیری، امروز نهم دي ماه طی سخنانی در نشست گفت‌وگوی اسلام و بودیسم با عنوان «همکاری مسلمانان و بوداییان‌ برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی» در تهران با ابراز امیدواری نسبت به این که چنین نشستی مقدمه‌ای برای رسیدن به مشترکات بیشتر باشد، گفت: در سفر هیات ایرانی به مناطق بودائیان متوجه شدیم مشتركات فکری زیادی بین اسلام و بودیسم وجود دارد که این مشتركات باید اولا کشف و ثانیا توسعه داده شود.

وي در اين نشست که با حضور «گالاما داماراسی ترو» مشاور رئیس جمهوری سریلانکا، «آشین  نیانسسارا» رئیس آکادمی مطالعات بین المللی بودیسم از میانمار، «پرا کرو ویبول پاتتاناکیت» از تایلند، «حسن بلخاری» مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران و شماری از اندیشمندان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: هسته اصلی همه ادیان مسئله محبت و شناخت حقیقت در راه خدمت به بشریت است و دین غیر از عشق چیزی نیست و عشق نهفته، انسان را  به کمال مطلق می رساند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با بیان این که انبیاء آمدند تا جوهر مطلوب نفس انسان را متجلی کنند، افزود: متاسفانه اهداف سیاسی و منافع شخصی مسیر ادیان را منحرف می کند، مثلا یهودیت دین اخلاص خدا و برای نجات انسانهاست، ولی یهودیت بر اثر منافع سیاسی منحرف شد و به شکل صهیونیزم ظاهر گردید و صهیونیزم ضد تمدن و بشر است.

آیت الله تسخیری افزود: دین اسلام نیز دین رحمت و حب و تکامل انسان و دین تعاون است ولی متاسفانه اهداف سیاسی و انحرافات گروهی و شخصی، انسان را به شکل دیگر در می آورد، مثلا فرقه خوارج در نتیجه جهل و تعصب و انحراف و به شکل یک حرکت خرابکار ظاهر شد و حرکات وهابی ها نیز ربطی به دین ندارد.

وی خاطر نشان کرد: ریشه ها به فطرت برمی گردد و باید مشترکات دینی را به دست آورد، چرا که دین برهمه عواطف و رفتارهای انسانی تاثیر می گذارد.

 مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام همه ادیان باید مشترکات‌شان را بیابند و امیدوارم این جلسه مقدمه‌ای برای برگزاری جلسات این‌چنیني دیگری باشد.

 رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: متاسفانه جهل به حقیقت ادیان دیگر، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و بسیاری از مشکلات ناشی از درگیری ادیان و در حقیقت درگیری با اهداف سیاسی است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha