یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
انسان و خدا - عبادت

حوزه/ نشست علمی« نقش معرفتی هبوط به زمین درتحکیم رابطه انسان با خدا» (پاسخ به مسئله شراز نگاه قرآن) امروز با حضور کارشناسان حوزه و دانشگاه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام محمد علی مبینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اسلامی  به تشریح نقش معرفتی هبوط به زمین درتحکیم رابطه انسان با خدا پرداخت و گفت: انسان برگزیده خدا در زمین است و برسایرمخلوقات ترجیح داده شده است و این هم به دلیل مقام عبودیت است.

وی افزود: ملائک نسبت به این مقام انسان، اعتراض کردند و گفتند، خدایا اگر هدف عبودیت است ما که در این عمل بهتر از انسان می باشیم. زیرا انسان در بستر همین عبودیت، مشکلات دیگری نیز به وجود می آورد.

حجت الاسلام مبینی اظهار داشت: خدای متعال در جواب گفت «علم انسان به حقایق عالم، امتیازی است که تنها در بشر وجود دارد» و در سایر موجودات نیست. علم همه جانبه ای که در انسان وجود داشت ارزش بالایی بود، ولی ملائک این علم و امتیاز را یک جا نداشته اند و هر کدام بخشی را در اختیار داشتند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفترتبلیغات افزود: ساحت هر موجودی با ساحت غیر معرفتی کاملا در ارتباط می باشند، انسان در ابعاد مختلف صفاتی دارد و این صفات نیز می تواند همه جانبه باشد، باید بین ساحت معرفتی و غیر معرفتی ارتباط و هماهنگی برقرار باشد تا انسان  متناسب عمل کند.

حجت الاسلام مبینی اظهار داشت: خدا از ابتدا رحمت خود را به حضرت آدم نشان داد و او را در بهشت قرار داد و از جانب خود شری علیه آدم ایجاد نکرد و فرمان داد که آدم باید فرمانبردار باشد؛ ولی این ناهماهنگی از سوی حضرت آدم به وجودآمد و این حرکت آدم نشان داد که باید در جای دیگر به نام زمین پرورش یاید.

 وی ادامه داد: صرف داشتن علم همه جانبه، کفایت نمی کند و باید صاحت معرفتی با غیر معرفتی در ارتباط باشند تا انسان بتواند پرورش یافته و به کمال برسد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: هدف نهایی بعداز معرفت، تسلیم شدن انسان است و این امر زمانی محقق می شود که انسان در زمین باشد. در زمین ویژگی مهمی است. انسان در زمین فرصتی برای تجربه و آزمایش دارد و تجربه هم اهمیت خاصی دارد تا انسان بتواند با تجربه اندوزی راه کمال را طی کند.

 حجت الاسلام مبینی  در پاسخ به این سؤال که چگونه زمین به انسان تجربه می بخشد؟ خاطر نشان ساخت: در زمین یک ناهماهنگی های از سوی خدا مانند سیل و زلزله ایجاد می شود و از سوی انسان هم برای خود ناهماهنگی های به وجود می آورد و ما امور را مشاهده می کنیم، درحقیقت درک بهتر از اهمیت هماهنگی بین امور در زمین به وجود می آید.

وی ادامه داد: در یک سطحی خدا جهان را در اختیار انسان قرار داد و بشر مختار است که سر نوشت خود را تعیین کند. اما در سطحی دیگر انسان باید تسلیم خدا باشد و تنها راه سعادت زمانی است که انسان درک بهتر از خدا و آمدن به زمین داشته باشد.

در ادامه محمد سعیدی مهر، عضو هئیت علمی دانشگاه تهران در سخنانی به نقد نظریه ارائه داده شده پرداخت وگفت: نمی توان به این صراحت ادعا کرد که همه مطالب گفته شده از قرآن گرفته شده، زیرا در لابه لای سخنان ایشان به  مطالبی استناد شد که خیلی مستقیما از قرآن گرفته نشده و بخشی از این مباحث را باید از غیر قرآن استخراج کرد.

وی ادامه داد: خیلی از این حرف های که در ارتباط با این موضوع زده می شود با عقل پرسش می شود؟ برای عقل قابل هضم نیست. با  عقل پرسش گر چه کنیم؟ آیا باید جلوی عقل را گرفت تا این پرسشها را مطرح نکند یا باید جلوی عقل را نگیریم و به کار خود ادامه بدهد.

 سعیدی مهر افزود: در مباحث اعتقادی همه مجتهدین گفته اند تقلید نکنید، این را چه کنیم؟ و همچنین منظور از آموز های اسلام، کدام اسلام است؟ آیا منظور آموزه های اشاعره است یا معتزله؟ دقیقا مشخص نشده که منظورکدام آموزه است.

عضو هئیت علمی دانشگاه تهران منظور از وجود خیر کدام خیراست ؟ این یک بحث فلسفی است نه کلامی؟ در حوزه فلسفه قطعا ناقدینی هم می باشند که این عقیده را قبول ندارند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha