پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ژرفا

حوزه/ محقق حوزوی با اشاره به این که هنر به ما توانایی، فراست و فهمی می‌دهد که انسان را با همه ظرافت‌هایش ببینیم گفت: حوزه باید با هنر آشتی کند و فهمش از هنر دگرگون شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالقاسم حسینی ژرفا در  نشست تخصصی حوزه و هنر ،فرصت‌ها و تهدیدها، با بیان این که در پیشینه تاریخ فرهنگی ما حکمت فقاهتی از هنر فاصله داشته است اظهار کرد: اهل هنر حوزه، نباید خود را در این مورد مدعی بدانند، دغدغه بزرگان حوزه نیز بجا است و هر کدام از منظری به این موضوع می نگردند و البته باید بررسی شود.

وی با اشاره به این که شان روحانی دغدغه پاسخگویی به سؤالات دینی مردم و معرفی دین الهی است بیان کرد: یک روحانی برای معرفی بهتر دین باید به هنر آراسته شود.

این محقق حوزوی با بیان اینکه روحانی علاوه بر هویت صنفی یک هویت انسانی دارد و گاهی از این هویت غفلت می‌شود گفت: اگر با انصاف به مقوله هنر بنگریم هنر موجب وجه ممیز ساحت‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه دین‌دار بی‌هنر دارای یک نقطه ضعف مهمی است و به همین دلیل دین بی هنر راه به جایی نخواهد برد افزود: دین بی هنر به نیاز انسانی پاسخ نمی‌دهد و چون پاسخ نمی‌دهد بسیاری از چالش‌ها به وجود می‌آید.

حجت‌الاسلام و المسلمین ژرفا تصریح کرد: دین بی هنر حکم کلی می‌دهد، ولی دین آمیخته با هنر با انسان از حیث ظرافت‌های انسانی رفتار می‌کند و پیچیدگی‌های انسان را در هنر می‌یابد.

وی ابراز داشت: روحانی ای که با حافظ و مولانا عجین باشد و در این فضاها زیست می‌کند در مواجه با مقوله‌های مختلف معرفتی و زیستی انسانی آگاه‌تر است و زمانی که از تریبون دین با مردم سخن می‌گوید سخنانش بهتر به جان انسان می‌نشیند برای اینکه حرف‌های زیبای دل نشین می‌زند.

این محقق حوزوی با اشاره به اینکه هنر به ما توانایی، فراست و فهم می‌دهد که انسان را با همه ظرافت‌هایش ببینیم گفت: حوزه باید با هنر آشتی کند و باید فهم از هنر دگرگون شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ژرفا با بیان اینکه از 20 سال پیش بسیار جلوتر هستیم گفت: با این حال از حسب نیاز بسیار عقب هستیم و به خاطر رسالت سنتی حوزه ضعف‌های جدی‌ در حوزه هنر داریم.

وی با اشاره به اینکه بعضی از افراد سراغ هنر رفتن را کاری بیهوده می‌دانند بیان کرد: سه دلیل کاملاً عمده برای این موضوع مطرح است و یک دلیل این است که برخی از برزگان حوزوی ما از هنر تلقی درستی ندارند و دید آن‌ها به هنر محدود است.

استاد دانشگاه افزود: دلیل دوم این است که گروهی از حوزویان ما مشکل اول را ندارند، ولی به شدت می‌ترسند و نگرانند که هنر، حوزه را تحت تأثیر خود قرار دهد و طلبه از زندگی طلبگی باز بماند که البته در این مورد قدری نیز حق دارند.

ارتباط هنر با حوزه نباید با زی طلبگی منافات داشته باشد

وی با اشاره به دلیل سوم بیان کرد: هنر برای طلبه خوب و لازم است، اما نحوه ارتباط هنر با حوزه باید با زی طلبگی منافات نداشته باشد و منظور بزرگان حوزه از طرح این موضوع هوای حاکم بر یک طلبه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ژرفا گفت: اگر این دلایل را بررسی کنیم قدری از نگرانی‌ها کاسته خواهد شد و تأثیر مثبتی خواهد داشت و اگر این تلقی اصلاح شود آشتی هنر و حوزه میسر خواهد شد.

وی مطرح کرد: هنر یک ساحت زندگی است و تنها یک تفریح و سرگرمی نیست و باید به طور جدی به این ساحت وارد شد.

این محقق حوزوی  با بیان اینکه باید پیوند هنر را با مجموعه زندگی مشخص کرد گفت: اولین چیزی که هنر را فاسد می‌کند اسراف است و این اسراف برای طلبه مرگبار تر از دیگران است.

وی تصریح کرد: هنر اگر به اندازه خودش و در سازگاری با دیگر ساحت‌ها باشد به شما کمک می‌کند و اگر غفلت کنید وبال می‌شود و بزرگان حوزه نگران این هستند و این نگرانی جا دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ژرفا عنوان کرد: ما در بخش نظری هنر بسیار ضعیفیم و حوزویان باید در این بخش خود را بسیار قوی کنند.

وی تصریح کرد: رفتن در وادی اجرایی هنر به نحوی که همه زندگی طلبه را به خود مشغول می‌کند جفا به طلبگی و هنر است و از مدیریت‌های کلان تصمیم گیر خواهش می‌کنم که فکری برای این موضوع شود.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha