جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیار 143

حوزه/ کارگردان فیلم سینمایی شیار 143 گفت: موضوعات مرتبط به دوران جنگ تحمیلی هنوز جای کار فراوان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در قزوین، نرگس آبیار، ظهر امروز در نشست خبری در قزوین، بیان کرد : همیشه دوست داشتم به آدم هایی که جنگ به آنها شخصیت داده و در جنگ بزرگ شده اند بپردازم؛  بنابراین رمان "چشم سوم" را نوشتم و شیار 143 هم قسمتی از این رمان و در حقیقت مربوط به این مادر بود که به فیلم تبدیل شد.

وی با اشاره به نحوه ورود و جرقه ساخت شیار 143 گفت: جرقه ساخت این فیلم از نوشتن رمان چشم سوم و خیلی اتفاقی با پیشنهاد هایی شروع شد و  وقتی دیدم این فضا را دوست دارم به سمت آن کشیده شدم.

برگزیده جشنواره فیلم فجر ادامه داد: داستان این فیلم در  رمان چشم سوم مربوط به شهر بیجار می شد، اما برای ساخت فیلم، شهر کرمان در نظر گرفته شد و سعی کردیم تا از تمام فضای فرهنگی کرمان شامل شیوه سخن گفتن، لباس و حرکات دست الگوبرداری کنیم.

وی افزود: نقش خانم مریلا زارعی در فیلم برجسته شد و هر ماجرا و اتفاق فرعی را معطوف کردیم تا نقش الفت دیده شود که مجموعه اینها و یک دست کردن بازیگران حرفه ای، غیر حرفه ای و بازیگران تئاتر و کنترل همه جانبه عناصر مربوط به فیلم، باعث خلق این اثر شد.

آبیار در مورد موسیقی فیلم  اظهار کرد: آهنگ سازی این فیلم به عهده مسعود سخاوت دوست که در موسیقی کرمان خیلی کار کرده بودند واگذار شد و ما در این بخش دنبال یک چیزی بین موسیقی و افکت بودیم و برای دو قسمت از فیلم یک ساز ابداعی کرمان که با فضای فرهنگی فیلم هم تطابق داشت مورد استفاده قرار گرفت و در یک بخش دیگر هم از لالایی مادری که فرزندان خود را در زلزله بم از دست داده بود، استفاده کردیم.

  نویسنده و کارگردان شیار 143  در مورد موضوع فیلم گفت: زندگی مادران شهدا موضوعی بود که به دلیل حضور این افراد در همسایگی و آشنایان ما و همچنین دلتنگی های مادرم به خاطر جبهه رفتن و فراق برادرم، با آن آشنا بودم و همه این عوامل دست به دست هم داد تا به سمت ساخت این فیلم حرکت کنم.

این فعال سینمایی عنوان کرد: در ابتدای تدوین فیلم نامه شیار 143 خیلی گفتند که این داستان تکراری و احتمال موفقیت آن کم است و ممکن است که در مرحله ساخت با شکست و در مرحله اکران با عدم استقبال عمومی مواجه شود، ولی موفقیت فیلم و استقبال مردم، خلاف این گفته ها را ثابت کرد.

آبیار با ذکر این نکته که موضوعات جنگ تحمیلی هنوز جای کار دارد، بیان کرد: ویژگی  8 سال جنگ تحمیلی این بود که ما در مقام دفاع بودیم ودر این راه خیلی اتفاقات دراماتیک وجود دارد که باعث می شود تا سینماگران به این سمت بروند و چون هنوز زمان زیادی از جنگ نگذشته موضوعات مرتبط به جنگ تحمیلی هنوز جای کار دارد.

نویسنده و کارگردان فیلم شیار 143 عنوان کرد: هیچ فیلم سازی در دنیا نیست که فیلم او همه مخاطبین را راضی کند و شاید فیلم بعدی من هم نتواند انتظارات را برآورده کند،  اما تلاش می کنم تا فیلم به بهترین وجه ساخته شود.

وی افزود: اگر بین فیلم و تماشاگر ارتباطی برقرار نمی شود یا فیلم به طور ایده آل ساخته نشده، یا وقت کافی برای پرداختن به بخشی از فیلم وجود نداشته و یا اینکه تمام امکانات در اختیار نبوده کما اینکه در فیلم دوست داشتم خواب سرباز را به گونه ای دیگری به تصویر بکشم، اما چون وقت کافی برای این کار نداشتیم، مجبور شدیم به گونه ای دیگر، کار را انجام دهیم.

آبیار گفت: در این فیلم من تلاش کردم تا آن چیزی را که می خواهم ساخته شود و فکر می کنم که بیش از 85 و یا حتی 90 درصد از انتظارات من در ساخت این فیلم برآورده شده است.

این فعال سینمایی اظهار کرد: شاید در گذشته به خاطر اینکه کارگردان می خواسته نگاه خود را به تماشاگر تحمیل کند و یا نشانه ای از این عامل در فیلم وجود داشته فیلم مورد استقبال قرار نمی گرفته، اما ساخت فیلم سینمایی شیار 143 و استقبال و حمایت های انجام شده از آن نشان می دهد که مردم از این فیلم هایی فارغ از مسائل دیگر هم استقبال می کنند.

در ادامه این نشست، محمد قاسمی تهیه کننده فیلم سینمایی شیار 143 اظهار کرد: قرار بود در  بهترین زمان اکران فیلم ها یعنی عید نوروز  اکران شود اما نشد و به عید فطر موکول شد، اما به دلیل بعضی پیچیدگی های اکران فیلم، عید فطر هم موفق به این کار نشدیم. در نهایت بدترین و سردترین زمان اکران فیلم به شیار 143 اختصاص یافت،  ولی علی رغم تعطیلی های زیادی که به مناسبت ایام شهادت داشتیم  باز هم به دلیل استقبال مردم، فروش فیلم خوب بوده و الان در هفته 9 پخش هستیم و فکر می کنم که تا اول بهمن ماه هم پخش فیلم ادامه داشته باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی شیار 143 با اشاره به هزینه ساخت این فیلم گفت: ساخت این فیلم مبلغ 980 میلیون تومان

هزینه در برداشت که همه آن را بخش خصوصی تقبل کرد و در حال حاضر هم این فیلم 3 میلیارد و 470 میلیون تومان فروش داشته است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha