جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
صالح الحیدری

حوزه/ این سفر می تواند فرصتی باشد برای دیدار شیخ الازهر با آیت الله سیستانی در نجف اشرف و ما معتقدیم که این دیدار احتمالی تاثیرات مثبت فراوانی بر تمام مسلمانان جهان و عراق خواهد داشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سید صالح الحیدری رییس دیوان وقف شیعی عراق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری الشرق الاوسط در بغداد تاکید کرد: ما منتظر سفر شیخ الازهر به عراق هستیم و آن را به فال نیک می گیریم.

سید صالح الحیدری گفت: ما بر این باوریم که دکتر الطیب فقط در برابر مصر مسؤول نیست، بلکه در برابر تمام جهان اسلام مسؤول است و از این رو ما در عراق منتظر سفر شیخ الازهر هستیم.

 وی افزود: اگر این سفر اتفاق بیفتد، می تواند فرصتی باشد برای دیدار ایشان با آیت الله سیستانی در نجف اشرف و ما معتقدیم که این دیدار احتمالی تاثیرات مثبت فراوانی بر تمام مسلمانان جهان و عراق خواهد داشت و حتی بر مسیحیان و عرب ها و اکراد عراق نیز تاثیر گذار خواهد بود.

رییس دیوان وقف شیعی عراق اظهار امیدواری کرد که دیدار احتمالی میان دکتر الطیب و آیت الله سیستانی امور را به سمت و سوی حکمت و صلح و آرامش سوق دهد.

وی افزود: در صورت حصول این دیدار انتظار داریم طرفین درباره مسایلی بحث کنند که به سود همه باشد و موجب پیشرفت عراق و امت به سوی امنیت و خیر و آرامش وحمایت از ارتش عراق در برابر تروریست ها باشد.

وی افزود: سه سال پیش به همراه رییس دیوان وقف سنی عراق با شیخ الازهر دیدار کردیم دیداری صریح و شفاف بود و من در آن زمان ایشان را به عراق دعوت کردم و مخالفتی نکرد، اما شرایط برای این سفر مهیا نبود.

حیدری خاطر نشان کرد تمام کشورهای عربی و در راس آنها مصر و کشورهای همسایه در جبهه مخالف گروه های تروریستی و تکفیری عراق هستند.

وی افزود: دولت مصر اجازه نمی دهد هیچ خطیبی در حمایت از گروه های تروریستی و دشمنان بشریت سخنرانی کند و از مردم بخواهد که برای جنگ ضد شیعه به عراق بروند. چون این گروه های تروریستی فرقی میان شیعه و سنی و مسیحی و کرد و عرب قائل نیستند و همه را هدف قرار می دهند.

رییس اوقاف شیعیان عراق گفت: آیا می توان باور کرد که این تروریست ها قصد دفاع از اهل سنت عراق را دارند؟ هرگز این چنین نیست. این گروه ها به هیچ وجه نماینده اهل سنت عراق نیستند و از سویی اهل سنت عراق و منطقه عربی همگی مخالف این حملات تروریستی هستند.

وی خاطر نشان کرد که با وجود اجماع فقهای مسلمان بر عدم جواز تکفیر مسلمانی که به خداوند ایمان دارد، داعشی ها باز هم مسلمانان و تمام مخالفان خود را تکفیر می کنند. وی تاکید کرد که داعش به هیچ وجه شایستگی ندارد که فتوا صادر کند و تفکر القاعده و داعش نزد تمام طوایف و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی و تمام بشریت مردود است.

تمام مذاهب و طوائف عراق به فریبکاری داعش پی برده اند

حیدری ضمن محکوم کردن اقدامات داعش در بریدن سر مسلمانان، این اقدامات را وحشیانه و غیر انسانی توصیف کرد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: برخی سیاسیون هستند که میان مردم عراق دشمنی ایجاد می کنند تا از این رهگذر به یک کرسی دست بیابند و از طرف یک طایفه حرف بزنند و فتنه ایجاد کنند. اما باید بگویم بنده که رییس دیوان وقف شیعی هستم در میان اهل سنت محبوب تر هستم تا در منطقه و مسجدی که در آن نماز می خوانم.

رییس دیوان وقف شیعی عراق تاکید کرد که مسیحیان و مسلمانان سنی و شیعه و کردهای عراق، همه پی برده اند که برخی به دنبال فریب آنها هستند و می دانند که صلح و آرامش حق همه است.

وی افزود: در هر طایفه ای برخی افراد تندرو وجود دارند، اما باید بدانیم که تروریست های عراق به هیچ وجه نماینده اهل سنت نیستند بلکه آنها گروه هایی خارج از موازین بشریت و به دور از اهل سنت و اسلام هستند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha