پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: امروز وظیفه حوزه است که قرآن و عترت و ولایت و عصمت و امامت را به عنوان محور بیان کرده و عقل و براهین عقلی رابه عنوان چراغ متقن کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید چهارشنبه شب در مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی با اشاره به نقش امام و شهدا در اعتلای نام اسلام در دوران کنونی اظهارداشتند: اسلام دارای چهار عنصر محوری است که تا کنون این عناصر را از ما ربوده اند.

ایشان گفتند:در این میان ما دو منبع تولید صراط و دو منبع تولید سراج نیز داشتیم که از ما گرفتند؛ امتی که راه و مهندسی راه را از او بگیرند و چراغ و شعله چراغ را از او بگیرند ناچار به تسلیم است.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند:خداوند بیش از 300 بار جریان «تعقلون و یتفکرون» را در قرآن ذکر کرده است و همین قرآن کریم فرموده است که تنها یک گروه میتوانند مشکلات سیاسی و اجتماعی و.. را حل کنند که همان اهل عقل و علم هستند؛ قوم عقل یعنی قائم به علم وعقل یعنی روح الله (ره)، زیرا هر عالمی نمی‏تواند با یک فرمان به کشور روح ببخشد.

این مرجع تقلید یادآورشدند: آنکه قائم به عقل است می‌تواند ایران را کعبه کند و جامعهالمصطفی به دور این کعبه بچرخد؛ آنکسی که جهان را به عقل و علم دعوت میکند باید خود قائم به عقل و عدل باشد.

معظم له با بیان این مطلب که اگر حوزه و جامعه المصطفی پنجره رو به جهان است به خاطر این است که حضرت روحالله این مسیر را به درستی طی کردند گفتند: البته باید بدانیم که محور اصلی کعبه و قبله مردم محروم هستند؛ خداوند هم به خلیل و حبیب خود گفت که ندا بده و لازم نیست که سرمایه داران بیایند، بلکه ندا دهید تا پا برهنگان بیایند؛ زیرا پابرهنگان میتوانند کعبه را حفظ کنند؛ اگر نامه رهبری به جوانان غرب رفت از همین مسیر است.

ایشان با ذکر این مطلب که رهبر انقلاب اسلامی قائم به عقل و عدل است و متوجه است که اقامه به عقل و عدل از این راه است بیان کردند: در اسلام صراط و سراج داریم که راه رسیدن به حقیقت تنها به دست مهندسی خدا شکل نمیگیرد و تنها صراطی نیز که برای ماست همین صراط شریعت است.

معظم له یادآورشدند: عقل چراغ است و از چراغ کاری ساخته نیست زیرا او فقط راه را میبیند و نباید کار دیگری از او خواست؛ دو صراط حقیقی قرآن و عترت یعنی ائمه و اهل بیت(ع) هستند و مهندس این اسرار نیز خداست و عقل و نقل به ما کمک می کنند که این راه را ببنینیم.

ایشان گفتند: متاسفانه  در عصر جاهلی این منابع را یا انکار کردند و یا به پیامبر(ص)  تهمت دروغ و سحر دادند و پس از اسلام هم عده ای به آسیاب دشمن آب ریختند و ندانسته گفتند که قرآن تحریف شده است.

معظم له یادآورشدند: متاسفانه این گروه متوجه نبودند که وقتی سخن از تحریف به میان می آید دیگر این قرآن نمی تواند حجت و برهان باشد؛ اما امام راحل نیز به بزرگانی که این مساله را به اشتباه بیان کردند با احترام پاسخ داد؛ بزرگانی که از گسترش دهندگان علم اصول بودند و به همین خاطر است که علم اصول خالی از قرآن است و تنها به دو آیه بسنده کرده اند.

امام خمینی(ره) در مقابل اصول بدون قرآن موضع گرفتند

ایشان گفتند: متاسفانه علم اصول به قرآن متکی نیست؛ ممکن است در همین جامعه‎‌المصطفی از غرب آمده باشد و در اصول متخصص شده باشند؛ متاسفانه این گونه با قرآن عمل شده است ولی امام خمینی(ره) در مقابل این اصول بدون قرآن نیز موضع گرفتند.

ایشان با ذکر این مطلب که متاسفانه دشمنان این دو منبع بزرگ را از ما گرفتند، یادآورشدند: آنها در این بین صرفا آمدند و شعله مختصر عقل را نیز خاموش کردند و گفتند که عقل حسن و قبح را درک نمیکند؛ وقتی عقل حسن وقبح را درک نمیکند همین سخنان لغو محصول آن میشود.

معظم له بیان داشتند: در بین این امور چهارگانه، روایت مانده بود که یک قرن آن را ممنوع کردند و وقتی که مطمئن شدند که میتوانند در این عرصه گزارشگران جاعل بیاورند این کار را با هجمه وسیع آغاز کردند.

ایشان با اشاره به جعل گسترده روایات اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) یادآورشدند: المصطفی و حوزه و جامعه اسلامی شرق و غرب این است که قرآن و عترت را به جایگاه اصلی خود در جهان برسانند و مردم را با این دو منبع عظیم آشنا کنند؛ عقل چراغ است و نباید کسی بگوید که هرچه عقل حکم کرد شرع هم آن را تصدیق میکند و حکم آن حکم شرع است به این دلیل که عقل نمی تواند حکم مولوی داشته باشد.

ایشان با تایید عقل عملی در امور معاش و زندگی بیان کردند: در امور دینی فقط چراغ است؛ عقل باید ببیند و بفهمد و عمل کند؛هنر علامه در تفسیر قرآن به قرآن نگاه به محتوای آیات و آیات متشابه در تفسیر قرآن به قرآن است.

معظم له با بیان این مطلب که عقل در مقابل شریعت نیست؛ بلکه عقل در مقابل نقل است، گفتند: عقل مقابل ندارد؛ امروز وظیفه حوزه آن است که قرآن و عترت و ولایت و عصمت و امامت را به عنوان محور بیان کند و عقل و براهین عقلی رابه عنوان چراغ، متقن کند و نقل را نیز در کنار عقل ارزیابی کند تا طلابی که از شرق و غرب به ایران آمدند دست پر برگردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha