یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ حفظ وحدت نه تنها یک مصلحت عرفی و عقلی است، بلکه یک تکلیف شرعی است و اگر به آن عمل نکنیم از دایره اسلامیت خارج می شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، آیت‌الله محسن اراکی، در همایش علمای تشیع و اهل سنت، خراسان جنوبی، با بیان این که خدا را سپاس که به ما نعمت ایمان و پیروی از رسول اکرم (ص) که خود در کتابش او را به عنوان نعمت برتر معرفی کرده، داد، ابراز داشت: جامعه‌ای که یکپارچه و متحد باشد، مورد عنایت و جامعه‌ پراکنده مورد خشم خداوند قرار می گیرد.

 دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که جامعه‌ای که در آن مردم با یکدیگر دشمن شوند، متلاشی می گردد و این مسئله از علائم خشم خداوند است، افزود: قرآن کریم، وحدت را از ضرورت های امت اسلامی ذکر کرده است.

استاد حوزه علمیه قم، پیوند ولایتی را اساس وحدت و انسجام جامعه الهی و اسلامی خواند و خاطرنشان کرد: ولایت طولی و عرضی که مبتنی بر امر هستند، تار و پود جامعه را به هم گره می زنند و به وسیله امر و اطاعت، مردم به هم پیوسته می باشند.

آیت الله اراکی با بیان این که ولایت طولی، امر خدا را به مردم می‌آموزد و ولایت عرضی نیز امر خداوند را به مردم می‌رساند، گفت: اگر از دایره اطاعت از فرمان خداوند خارج شویم، سقوط حتمی خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: خداوند یار و پشتیبان جامعه مومن است و این موضوع را در انقلاب اسلامی تجربه کرده ایم و آنچه بر ملت ایران گذشت اگر بر هر ملت دیگری می گذشت، از هم می‌پاشید.

وی، شکست آمریکا در حادثه طبس را نمونه ای از یاری خداوند دانست و یادآور شد: امروز همه تحلیل‌گران سیاسی و نظامی، اقرار دارند که ایران قدرت اول منطقه است و هر کشوری که از پشتیبانی ایران برخوردار باشد، پیروز است.

*شکست سیاست های آمریکا

آیت الله اراکی با تاکید بر این که آمریکا در عرصه سیاست منطقه ای در برابر ایران شکست خورده است، بیان داشت: انقلاب اسلامی در لوای ولایت الهی شکل گرفت و توانست در مقابل دنیای استکبار بایستد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نخستین نتیجه رحمت الهی را وحدت دانست و بیان کرد: حفظ وحدت برای ما نه تنها یک مصلحت عرفی و عقلی است، بلکه یک تکلیف شرعی است و اگر به آن عمل نکنیم از دایره اسلامیت خارج می شویم.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: علماء و اندیشمندان، باید از ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی جلوگیری کنند و در مقابل تفرقه افکنی های دشمنان بایستند.

*تغییر هندسه جهانی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رضایی‌، امام جمعه بیرجند نیز در این همایش، با تبریک ایام دهه فجر، اظهار داشت: دهه فجر یادآور رشادت، عشق، ایثار، عزم  و اراده انسانهای مومن است.

وی ادامه داد: امام  خمینی(ره) با تغییر هندسه جهان، انسانهای بزرگی را تحویل جامعه داد و ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که دین خود را به امام و شهدا ادا کنیم.

امام جمعه بیرجند با اشاره به عظمت آفرینی امام خمینی(ره) تصریح کرد: امام افق های جدیدی را پیش روی ملت های مظلوم گشود و استکبار و آمریکا را به عنوان دشمن اصلی مسلمانان معرفی کرد.

* استعمار "فرانو"

وی در ادامه در خصوص استعمار "فرانو" بیان کرد: استعمار "فرانو" در اوایل قرن 21 ایجاد شد. این استعمار به دنبال تغییر اندیشه‌ها، مذاهب و انسان‌ها بود و  متاسفانه امروز با تمام وجود وارد میدان شده است.

امام جمعه بیرجند با اشاره به این که در حال حاضر جنگ بین دو تمدن اسلامی و تمدن غربی در جریان است، افزود: دشمنان و در راس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی، در برابر اسلام ناب و قرآن قد علم کرده اند.

*قرآن را به صحنه عمل آوریم

حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیرجندی با تاکید بر این که برای پیروزی در نبرد با دشمن باید قرآن را به عرصه عمل آوریم و به دستورات آن جامه عمل بپوشانیم، گفت: اگر بخواهیم اسلام پیروز شود، باید به قرآن متوسل شویم، البته با ظاهرسازی این امر میسر نمی‌شود.

وی با تاکید بر این که دشمن قصد دارد، اسلام  را از بین ببرد، اگر دستورات قرآن و وحدت را عملیاتی کنیم، هیچ گاه دشمن به هدف شوم خود نخواهد رسید.

امام جمعه بیرجند وحدت را از نیازهای امروز جهان اسلام و مسلمین خواند و  یادآور شد: باید با سعه صدر و وحدت در راستای تحقق تمدن اسلامی تلاش کنیم.

*تفرقه؛ عامل تباهی مسلمانان

مولوی فاروقی، امام جمعه اهل سنت بیرجند نیز در این همایش  با اشاره به تفرقه افکنی دشمنان در جهان اسلام، گفت: امروز در جهان شاهد کشتارهای بی‌ رحمانه و جنایات هولناکی در جهان اسلام هستیم که بزرگترین آن اهانت به پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) است.

وی ادامه داد: متاسفانه مسلمانان با جمعیتی بیش از یک‌ میلیارد و 500 میلیون نفر در جهان و در اختیار داشتن منابع غنی و مناطق سوق‌الجیشی، در مقابل آمریکا و اسرائیل غاصب عاجز مانده‌اند.

*باید برای وضع فعلی اشک بریزیم

امام جمعه اهل سنت بیرجند افزود: وقتی دوران فعلی را با گذشته مقایسه می‌کنیم، باید برای وضع فعلی اشک بریزیم، چون در آن دوران کسی جرأت نمی کرد، به پیامبر(ص) اهانت کند، اما امروز این مسئله در دنیای غرب عادی شده است.

وی ادامه داد: در گذشته مسلمانان در مقابل دشمن بسیار جدی رفتار می‌کردند و نرمش نشان نمی‌دادند و در بین خود با مهربانی و الفت رفتار می‌کردند، ولی امروز عکس این موضوع وجود دارد.

*بیداری اسلامی، غرب را به لرزه درآورده است

مولوی فاروقی با تاکید بر این که بیداری اسلامی، غرب را به لرزه درآورده است، یادآور شد: دشمن به خوبی دریافته که بهترین راه رسیدن به منافع و اهداف پلید خود در کشورهای اسلامی، ایجاد تفرقه و اختلاف است و با بسیج همه امکانات و تشکیل گروه های تروریستی چون داعش به جان مسلمانان افتاده است.

*وحدت؛ تنها راه مقابله با دشمنان

امام جمعه اهل سنت بیرجند، وحدت را تنها راه مقابله با دشمنان دانسته و گفت: با وحدت عملی می توان ریشه تکفیر و استکبار جهانی را نابود کرد.

وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری که اهانت به مقدسات اهل سنت و شیعه را حرام می داند، خاطر نشان کرد : باید قدر نعمت انقلاب و امنیت را بدانیم و  در راستای حفظ آن تلاش کنیم.

*نقش بی بدیل روحانیت در انقلاب

 وجه الله خدمتگزار، استاندار خراسان جنوبی نیز در این همایش با اشاره به نقش علما و روحانیون در شکل گیری انقلاب اسلامی، گفت: نقش  بی بدیل حوزه و روحانیت در همراهی امام خمینی(ره)، روشنگری و  هدایتگری مردم  و مقابله با رژیم طاغوت بر كسي پوشيده نیست.

وی تصریح کرد: اکنون شاهد شکل گیری انقلاب‌ها متعددی در جهان هستیم که به اهداف خود نمی رسند، اما به برکت خون شهدا و حضور گسترده مردم، 36 سال از عمر انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد و این مسئله نشان دهنده تعهد و عشق امت به امام و رهبری است

*دشمنان به اسلام حمله ور شده اند

استاندار خراسان جنوبی به وضعیت کنونی منطقه و جهان اشاره کرد و ادامه داد: در شرايط كنوني که دشمنان به رهبری آمریکا و صهیونیست ها به اسلام حمله ور شده اند، امت اسلامی باید با پرچمداری علما ووحدت و برادری در مقابله توطئه ها بایستد.

خدمتگذار تاکید کرد: با وحدت و يكپارچگي مي‌توان بر مشكلات فائق آمد و تا زماني كه به  وحدت و مشتركات توجه داشته باشيم، هيچ ابرقدرتي نمي‌تواند براي ما مشكلی ایجاد كند.

*همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی

استاندار خراسان جنوبی در پایان یادآور شد: در این استان شیعه و سنی با اخوت و صمیمیت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و به خاطر این نعمت باید شکرگزار باشیم.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha