پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علیرضا سجادپور - سینما

حوزه / حضرت آیت الله خامنه‌ای کاربرد رمان و سینما را به عنوان زبان روز جهان معاصر شناخته‌اند.

علی‌رضا سجادپور تهیه‌کننده سینما و رئیس اسبق اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با عوامل فیلم سینمایی «شیار 143» اظهار کرد: درباره موضوع دفاع مقدس، حضرت آقا بارها در سخنرانی ها‌ی خود تاکید کردند این حوزه باید با جدیت پیگیری شود. این اتفاق نیز تنها مربوط به بخش خاصی نیست، بلکه تمامی بخش‌های هنری و فرهنگی می‌توانند حداقل همان‌گونه که ایشان گفتند، 50 سال دیگر از این مضمون برای خلق کارهای متعدد بهره ببرند.

رهبری زبان روز جهان معاصر را شناخته است

وی افزود: در این میان، رهبری تاکیدات ویژه‌ای در حوزه رمان و سینما دارند و به خوبی با آن آشنا هستند، البته این‌که چرا تا این حد به آن توجه دارند، چون کاربرد رمان و سینما را به عنوان زبان روز جهان معاصر شناخته‌اند و می دانند بسیاری از سیاست گذاری‌ها و تفکرات نظامی و سیاسی به واسطه سینما به مردم دنیا منتقل می‌شود.

دفاع مقدس نگاه نو می‌خواهد

تهیه‌کننده فیلم «شکلات داغ» ادامه داد: موضوعاتی چون دفاع مقدس به فرموده  حضرت آقا، همیشه زنده و تازه است و نباید تصور کرد زمان برای حرف زدن در این حوزه گذشته است. در این میان باید سازمان سینمایی در کنار دیگر بخش‌ها از هنرمند گرفته تا نهادهای نظامی و فرهنگی کمک کنند تا این دست موضوعات بار دیگر به عنوان اولویت تولیدات سینمایی قرار گیرد، چون اگر غیر از این باشد و ما تنها سازمان سینمایی را مسئول بدانیم، راه به جایی نخواهیم برد.

نهادهای دفاع مقدس همفکری ‌کنند

وی درباره نهادهایی که مسئول فعالیت در این حوزه (دفاع مقدس) هستند، گفت: مراکزی چون موسسه شهید آوینی یا انجمن سینمای دفاع مقدس از جمله مراکزی هستند که به طور تخصصی و ویژه به این موضوعات  می‌پردازند و اساساً فلسفه به‌ وجود آمدنشان هم این‌گونه موضوعات بوده. لذا این مراکز باید سیاست گذاری و فعالیت‌های کاربردی داشته باشد و تنها به دادن شعار و بیانیه اکتفا نکنند. درضمن مراوده و همکاری این بخش ها با یکدیگر این امکان را فراهم می‌آورد تا کارهای خوبی در این زمینه تولید شود.

الگوهای دفاع مقدس را به سبک زندگی بکشانیم

این کارگردان سینما در ادامه به فعالیت های خود در حوزه سینمای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: من چه در مقام تهیه کننده و کارگردان و چه در مقام یک مسئول سینمایی، همیشه سعی کردم تا موضوعات دفاع مقدسی یکی از اولویت‌های اصلی باشد، در این میان شاید نتوانسته‌ام به صورت ایده‌آل به موضوع مورد نظر بپردازم، اما تلاش خود را انجام داده‌ام، البته باید در انتها تصریح کنم که ممکن است در برخی از کارهایم مستقیم به موضوع دفاع مقدس نپرداخته باشم، اما کارهایی را مد نظر قرار داده‌ام که معنا و هدف همان موضوع دفاع مقدس است. برای مثال پرداختن به موضوعاتی چون؛ استکبار ستیزی، جنگ نرم، جهاد اقتصادی، سبک زندگی اسلامی و... موضوعاتی هستند که بخشی از معنای دفاع مقدس را در خود جا داده است.

تسلط رهبری اعجاب آور است

سجادپور در بخش دیگری از این گفت‌وگو به آشنایی مقام معظم رهبری به حوزه سینما اشاره کرد و گفت: من توفیق این را داشته‌ام که بارها در محضر ایشان حضور داشته باشم، اما همواره برای من شگفت آور بوده چگونه وی با این مشغله فراوان، تا این اندازه در زمینه‌های فرهنگی به ویژه رمان و سینما، اطلاعات دقیق و کارشناسانه دارند. نکته دیگر اینکه توجه ایشان به موضوعات فرهنگی نشان می‌دهد مقام معظم رهبری تا چه اندازه نسبت به حوزه فرهنگ دغدغه قلبی دارند، حتی در سخنرانی اخیرشان به فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» اشاره داشتند و از تاثیرات اسلام ستیزانه چنین فیلم‌هایی صحبت کرده بودند.

دولت و مجلس در سیاست کاربردن بیاندیشند

این کارگردان سینما در تکمیل توضیح فوق اظهار کرد:  متاسفانه بخش خصوصی سینمای کشور ما به هر دلیلی توان انجام کارهای بزرگ را ندارد. بخش دولتی هم در سال‌های اخیر همیشه از کمبود امکانات در این حوزه گله‌مند بوده. برای همین فکر می کنم سیاست هایی کاربردی از طرف دولتمردان و مجلس باید اندیشیده شود تا سالیانه شاهد ساخت چند فیلم فاخر در حوزه انقلاب و دفاع مقدس باشیم و حرف های خودمان را به جهانیان بزنیم، والا اگر دست روی دست بگذاریم، کسانی که با این نظام و مردم دشمنی دارند، با کارهایی چون «آرگو» حقیقت را به شکلی اشتباه برای جهانیان بیان می‌کنند.

باید دنیا را متوجه مقدس بودن دفاع کنیم

سجادپور افزود: زمانی که می خواهیم از موضوعات انقلابی و دفاع مقدسی در سینما سخن بگوییم و خواهان این هستیم که علاوه بر داخل، مردم جهان هم بیننده آثار ما باشد، باید کارمان را به شکلی تصویر کنیم که برای مردم جهان نیز جذاب باشد. این خواسته نیز در قالب آثار فاخر رخ می دهد.

وی در پایان تاکید کرد: بسیاری از رهنمودهای حضرت آقا در حوزه سینما می‌تواند برای هنرمندان و مدیران سینمایی چراغ راهی  باشد تا مسیر خود را بهتر بشناسند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha