دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد تقی سبحانی

حوزه/ نشست علمی «جریان های کلامی شیعه در سده اخیر» با حضور طلاب و دانش پژوهان در سالن مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزارشد.

 به گزارش خبر گزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست علمی به تشریح  جریان های کلامی شیعه  پرداخت.

 وی گفت: جریان های کلامی شیعه یکی از مباحاث مهم در سده اخیر به شمار می رود؛ ولی کمتر مورد توجه دانش پژوهان علمی حوزوی قرار گرفته است.

 این استاد حوزه ادامه داد: جریان های شیعه شناسی دنیا که به سرعت روبه افزایش است؛ متمرکز بر روی مطالعات مستشرقین است و آنها تاکید فراوانی بر روی جریانها و شخصیت های معاصر دارند.

حجت الاسلام  والمسلمین سبحانی گفت: توجه بیش از حد مستشرقین به جریانها و شخصیت های معاصر شیعی، خطر بزرگی برای محققان و حوزویان است و همچنین خطر بزرگی برای آینده تاریخی معاصر شیعی است؛ آنها با هزینه های کلان  اصرار دارند به جریان های جزئی داخلی شیعه بپردازند.

این پژوهشگر اظهار داشت: این کنجکاوی مستشرقین بی دلیل نخواهد بود و قطعا برنامه مدونی و فکری در پشت این قضیه است؛ اگر حوزویان و مراکز علمی نتوانند در این عرصه فعالیت و تحقیقات علمی گسترده ای داشته باشند؛این خطر وجود دارد که در آینده مرجعیت علمی و مطالعات تاریخی معاصر شیعه به دست دیگران بیافتد به طوری که حوزویان برای بازشناسی هویت شیعه محتاج منابع و استخراجات مستشرقین باشند و این همان خطری بود که در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام و سایر ملل و تمدن اسلامی به وقوع پیوست.

وی افزود: نهایت این بازشناسی این می شود که ما برای بازشناسی تاریخ معاصر شیعه در فضا و چارچوب معیارهای آنها حرکت کنیم و به مطالعه بیردازیم.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت: باید مراکز علمی و حوزویانی باشند که بر روی این امر متمرکز شوند و باید بدانیم هویت کلامی امامی در دوران معاصر چه ظرفیتهای تولید و چه محصولاتی آفریده و امروز چه وضعیتی در جبهه بندی معاصر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: بازشناسی کلامی معاصر، بدون یک عقب گرد کلامی معاصر ممکن نیست و در این بخش هم نتوانستیم خوب عمل کنیم و مطالعات معاصر اصلا تناسبی با کلام امامیه ندارند و اساتید نامدار هم اشتباهات فاحشی در این رابطه دارند.

این محقق اظهار داشت: از نظر تاریخی قرن 12 و 13 هجری سیر افول تحولات امامیه کلامی شیعه است و این هم اختصاص به شیعه ندارد و حتی مورخان اهل سنت هم تاکید دارند که کلام سنی خط اشعری بجز جریان افراطی سلفی دچار همین بحران هستند.

 وی ادامه داد: افول به معنای این است که آثار عموما  حاشیه نویسی است  ودر این دوران کمتر به موضوع کلام شیعی توجه شده و نظریه نوپدیدی ارائه نشده و هرچه هست تکرار قرنهای گذشته و یا به نوعی تقلیدی است.

استاد حوزه افزود: قرن 14 برای کلام شیعه و سایر نحله ها دوران احیاء و نوع سازی است و محققین توانسته اند آثاری  را بیافرینند که بسیاری از عقب ماندگی های گذشته را جبران کند و چهره تازه ای از میراث گذشته ارائه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: در طول تاریخ جریان های مهم کلامی شیعه به وجود آمده و جریان متکلمان و محدثان معروفترین آنها هستند و اساسا خط فکری جریان کلام شیعه به این دو جریان برمی گردد که در نجف و قم پای ریزی شده بود.

 انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha