دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
 یا فاطمه

حوزه/ احترام حضرت فاطمه(عليها السلام) و قداست آن بانوى بزگوار، براى همه مسلمانان بديهى و مسلّم است.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»: سكونى مى‏گويد: خدمت امام صادق(عليه السلام) رسيدم در حالى كه غمگين بودم. آن حضرت به من فرمودند: اى سكونى! چرا غمگين هستى؟. عرض كردم: خداوند به من دخترى داده. فرمودند: اى سكونى! سنگينى آن دختر بر زمين است و روزى‏اش با خدا و عمرش جداگانه. سپس فرمودند: چه نامى براى او انتخاب كرده‏اى؟. عرض كردم: فاطمه. فرمودند: آه، آه، آه، و دست خود را بر پيشانى نهاده و آن‌گاه فرمودند: «اذا سَمَّيْتَها فاطِمَةَ فَلا تَسُبَّها وَلا تَلْعَنْها وَلا تَضْرِبْها» (1)

اگر نام او را فاطمه نهادى، به او بد مگو، لعن مكن و او را مزن.

مسأله: براى فرد بى وضو حرام است كه نام خداوند متعال را مسّ نمايد و همچنين است بنا بر احتياط واجب، مسّ أسامى مبارك پيغمبر(صلى الله عليه و آله و سلم) و ائمه(عليهم السلام) و حضرت زهرا(عليها السلام). (2)

مسأله: يكى از محرّمات بر شخص جُنب، رساندن جايى از بدن به خط قرآن يا به اسم خدا به هر لغت كه باشد و بنابر احتياط اسم پيامبران، امامان و حضرت زهرا عليهم السلام است. (3)

پاورقی:

( 1). وسائل الشيعه، ج 5، ص 200.

( 2). توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 199، م 319؛ آيات عظام فاضل، سيستانى، تبريزى، زنجانى: بهتر آن است كه اسم مبارك پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم) و ائمه معصومين(علیهم السلام) و حضرت زهرا(عليها السلام) را مس ننمايد.

مكارم: مس اسم مبارك پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه هدى عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام اگر هتك حرمت و بى‏احترامى باشد، حرام است.

( 3). توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 226؛ آيات عظام صافى، سيستانى، بهجت.

منبع: احكام مناسبت ها، ص: 91

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha