جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله تبریزی(ره)

حوزه/ كانون خانواده را با ساده زيستى و قناعت همراه با معنويت، گرم نگاه داريد و سعى كنيد با تفاهم به تربيت كودكان صالح اهتمام ورزيده و شيطان را از خود دور كنيد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مرحوم آیت الله تبریزی(ره) از مراجع تقلید شیعه جهت حفظ کانون گرم خانواده بانوان شیعه را به رعایت چند مسأله توصیه نموده‌اند.

*وظيفه يك بانوى خانه دار چيست؟

خانمى كه زندگى مشترك خود را شروع مى كند، علاوه بر يادگيرى مسائل شرعى مربوط به خود، بايد حقوق شوهر خود را نيز به نحو أحسن مراعات كند.

كار منزل و تربيت فرزندان، بيشتر بر عهده بانوان خانه مى باشد. يك زندگى خوب زمانى محقق مى شود كه زن و مرد تمام موازين شرعى را مراعات كرده و با توكل بر خداوند متعال زندگى خود را شروع كنند. بايد با حفظ حجاب و عفاف از حساسيت هاى مختلفى كه كانون خانواده را به خطر مى اندازد، دورى جست. تعاليم اهل بيت عليهم السلام، نورى براى گرم نگاه داشتن كانون خانواده است؛ از سفارش هاى خاندان اهل بيت عليهم السلام كه نجات بشرى را به دنبال دارد، غافل نباشيد و با اعمال صالح، شيطان را از خود دور نماييد. توسل خود به اهل بيت عليهم السلام را بيشتر كرده و در كارها رضاى خدا را مد نظر داشته باشيد. زن و مرد بايد به يكديگر اطمينان داشته باشند و از مسائلى كه براى هر كدام ايجاد حساسيت مى كند دورى كنند؛ به خصوص زن.

مرد بايد طورى عمل كند كه خستگى كارِ خانه بر زن باقى نماند و همچنين بانوى خانه بايد با خُلق و خوى خوب، خستگى كار را از مرد رفع نمايد. زن و مرد از يكديگر انتظاراتى دارند كه بايد سعى كنند آن ها را به مرور زمان محقق نمايند. كانون خانواده را با ساده زيستى و قناعت همراه با معنويت، گرم نگاه داريد و سعى كنيد با تفاهم به تربيت كودكان صالح اهتمام ورزيده و شيطان را از خود دور كنيد.

*يكى از مسائلى كه مادران به آن مبتلا هستند، اختلاف اخلاقى زن و شوهر در تربيت كودك است؛ وظيفه اينجانب كه زن خانه دارى هستم چيست؟.

سعى پدر و مادر بايد بر اين باشد كه با تفاهم، فرزند خود را خوب تربيت كنند و مسائل تربيتى را در قالب گفتگوى خانوادگى مطرح نمايند. اگر شوهرتان كوتاهى مى كند، با اخلاق و برخورد خوب او را متوجه سازيد و مشكل را با تفاهم حل كنيد. با توجه به تعلّق خاطر كودك به مادر، مادر نقش اساسى اى را در تربيت او دارد. سعى كنيد فرزندتان را به تدريج و مناسب با سنش با صفات حميده آشنا كنيد. در تربيت كودك خود، بسيار دقت كنيد كه خداى ناكرده در آينده پشيمان نشويد. نگوييد هنوز بچه است و وقت دارد، از همان كودكى به تربيت او اهميت دهيد كه در آينده، نور چشم شما باشد. ضمن محبت به فرزندان، خيرخواه آنان نيز باشيد و بدانيد كه فرزند شما امانت الهى است. پس در امانت دارى كوتاهى نكنيد كه مسئول هستيد.

*شيعيان خارج از كشور را نصيحتى بفرماييد.

شيعيان محترم در سرتا سر جهان بايد به گونه اى رفتار كنند كه ساير مردم با مشاهده آن ها به مذهب برحق تشيع، رغبت كنند. هركس به نسبت قدرت خود، وظيفه دارد كه براى مذهب تشيع تبليغ كند و كمترين كارى كه از عهده يك مؤمن برمى آيد آن است كه مواظب رفتار و اعمال خود باشد و كارى نكند كه ديگران به واسطه رفتار و اعمال او، از مذهب روى بگردانند و خداى ناكرده نظری منفى نسبت به مذهب در ذهنشان خطور كند كه اگر اين طور شد، همه ما فرداى قيامت مسئول خواهيم بود. مؤمنين بايد دقت كافى داشته باشند كه وهن بر مذهب نشود و به حديث شريف: «كونوا لنا زيناً ولا تكونوا علينا شيناً» توجه داشته باشند. خداوند به همه ما توفيق دهد كه الگوى خوبى براى ديگران باشيم و با دقت كامل به وظيفه خود عمل نماييم تا ديگران به واسطه اعمال ما به دين رغبت پيدا كنند. إن شاء اللَّه تعالى.

منبع: نصايح، درس هاى برگرفته از (زىّ طلبگى و آداب تعليم و تعلّم) آية الله العظمى ميرزا جواد تبريزى (ره)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha