شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله تبریزی

حوزه/ يك خطيب بايد تمام توان خود را صرف نشر معارف و فضائل و مظلوميت اهل بيت (عليهم السلام) کرده، مردم را با مسائل شرعى آشنا نمايد و از مسائلى كه مربوط به دين نيست بر حذر دارد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، نصایح مرحوم حضرت آيت‌الله ميرزا جواد آقا تبريزى (ره) به در خصوص نحوه عزاداری و چگونگی حاضر شدن در مجالس روضه اهل‌بیت(ع) را منتشر می‌کند.

چگونگی حاضر شدن طلاب در مجالس روضه

شركت در مجالس روضه، حفظ شعائر است و بايد به آن اهميت خاص داد و يك طلبه بايد ارادت خود را به اهل بيت (عليهم السلام) نشان دهد؛ مانند گريه كردن و سينه زدن.

عزادارى طلاب

عزادارى، طلبه و غير طلبه ندارد؛ همه موظف اند شعائر الهى را به هر نحو ممكن حفظ كنند، البته هركس نسبت به توانايى خود. شركت در عزادارى، اولين مرحله حفظ شعائر الهى است و همه بايد سعى كنند ايام سوگوارى، با شكوه تمام برگزار شود.

 حضور طلاب در جلسات وعظ و خطابه و در جمع مؤمنين بايد ملموس باشد و آن ها بايد در دسته جات سينه زنى، زنجير زنى و مراسم مختلف كه تقويت شعائر را به دنبال دارد، شركت كنند. در مجلس روضه، اشك بريزند و حالت حزن به خود بگيرند. يادآورى و زنده نگاه داشتن ظلم هايى كه بر اهل بيت (عليهم السلام) گذشت، ضامن بقاى تشيع است و هرچه در توان داريد از اين شعائر دفاع كنيد كه سعادت اُخروى را كسب خواهيد كرد.

کیفیت عزادارى

در عزادارى از اعمالى كه عنوان حرامى بر آن منطبق مى شود، بايد پرهيز كرد و عزادارى را به صورت دسته هاى سينه زنى و مراسم رايج كه سال هاست با حضور بزرگان انجام گرفته، برپا كنيد. بدانيد اين مراسم ها، مذهب بر حق تشيع را زنده نگاه داشته است و شما بايد در حزن اهل بيت (عليهم السلام) محزون شده و عزادارى كنيد و كارى نداشته باشيد كه بعضى مخالفين چه مى گويند. با عزادارى، مظلوميت اهل بيت (عليهم السلام) را زنده نگاه داريد و با تمام وجود از مظلوميت آن ها دفاع نماييد و از كلمات بزرگانى كه همواره مدافع شعائر بوده و اين شعائر به واسطه آن ها تقويت شده، الگو بگيريد و با شركت در مجالس و دسته هاى عزادارى به وظيفه خود عمل كنيد كه فرداى قيامت أجر و ثواب نصيب شما خواهد شد. (ان شاء الله)

نصيحت به خطبا و مبلّغین

يك خطيب بايد تمام توان خود را صرف نشر معارف و فضائل و مظلوميت اهل بيت (عليهم السلام) كند و مردم را با مسائل شرعى آشنا نمايد و از مسائلى كه مربوط به دين نيست بپرهيزد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ماشاالله گودرزی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام علیکم با احترام : توصیه به آموزش و پرورش مداحان نمونه کمال و وقار دینی با توجه به رشد روزافزون منابع اطلاع رسانی در جهان امروز و امکان مقایسه منش های والای دینی و انسانی نزد جوانان و نوجوانان ؛ لذا ضرورت دارد حوزه علمیه و علماء مکرم بر تربیت اندیشه و منش مداحان اهل بیت علیهم السلام نظارت فعال / جدی/ و با تنظیم برنامه دقیق آموزش و تربیتی به مقصود نهایی رضای خداوند و گسترش فرهنگ متعالی شیعی دست یابیم. من الله توفیق