پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 347883
۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
غریب رضا

حوزه / یک پایگاه مصری مدعی شد، حجت الاسلام غریب رضا با هدف نشر تشیع به کشور تونس سفر و در این راستا با اساتید دانشگاه زیتونه دیدار کرده است!

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، چندی قبل مجمع جهانی اجتماعی (المنتدی الاجتماعی العالمی) با مشارکت حدود 5 هزار سازمان مردم نهاد از 130 کشور جهان از 2 تا 10 فروردین در کشور تونس برگزار شد.

در این اجتماع جهانی، کشورهای مختلف در غرفه ها و خیمه هایی که برپاکرده بودند، محصولات فرهنگی و سیاسی در قالبهای مختلف را به مخاطبان خود عرضه کردند و یک فضای مناسب برای آشنایی ملت های مختلف جهان با یکدیگر پدید آمد.

از جمهوری اسلامی ایران نیز گروهی متشکل از فعالان و نمایندگانی از چند سازمان غیردولتی با ثبت نام رسمی در این اجتماع بین المللی حضور داشتند و حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت، مدیریت غرفه ایران را بر عهده داشت اما یکی از پایگاه های مصری بنام "شعاشیع" که نقش ویژه ای در نشر مطالب ضدشیعی در مصر ایفا می کند، اقدام به دروغ بافی علیه حجت الاسلام غریب رضا پرداخته است. این پایگاه مدعی شد که وی بدون سر و صدا و بدون اینکه کسی مطلع بشود(!) به تونس آمده و سپس به ایران بازگشته و در این مدت به نشر تشیع در تونس پرداخته است. این پایگاه با انتشار عکسی از حجت الاسلام غریب رضا مدعی شده است که وی در راستای اهدافش یعنی نشر تشیع به دانشگاه الزیتونه تونس نیز رفته ملاقاتهایی داشته است. این پایگاه به اتهام زنی درباره فعالیتهای طلبه ایرانی در تونس بسنده نکرد و نوشت که وی در راستای نشر تشیع در مصر، ارتباطات خوبدروغ پردازی پایگاه مصری علیه طلبه ایرانیی با شیعیان مصر دارد و تلاش های مختلفی برای نشر تشیع در مصر نیز دارد.

در همین رابطه خبرگزاری حوزه با مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت تماس گرفت و واکنش وی نسبت به این خبر را جویا شد. حجت الاسلام غریب رضا توضیح داد: با شروع تجاوز عربستان سعودی به یمن، متاسفانه سطح حملات مذهبی و سیاسی علیه شیعه و جمهوری اسلامی در برخی از رسانه های مصری بالا رفته و این، نشانه خوبی نیست زیرا رسانه ها نباید مسائل مذهبی و ارتباط بین پیروان مذاهب اسلامی را تابع بحران های سیاسی کنند و متاسفانه این رسانه ها با بدترین روش، به دروغ پردازی و طرح مطالبی که سطح علمی و فکری ارزشمندی ندارد روی آورده اند که به هیچ وجه در طراز کشور متمدنی مانند مصر نیست.

* سفر به تونس به صورت رسمی و با اعلام عمومی انجام گرفت

وی با اشاره به خبر پایگاه مصری درباره خود گفت: این خبر مملو از داده های اشتباه و دروغ است؛ بر خلاف آنچه در این خبر آمده، سفر به تونس مخفیانه نبوده بلکه به طور رسمی در سایت المنتدی الجتماعی العالمی ثبت نام کردیم و اسامی شرکت کنندگان در این مجمع به تفکیک کشورهای شان در این سایت آمده و تصویر بنده به عنوان مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت درج شده و حتی خودم قبل از سفر به تونس، در صفحات شخصی عربی و فارسی در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی کردم و اهداف سفر را بر شمردم.

حجت الاسلام غریب رضا ادامه داد: اهداف ما از این سفر نیز شفاف بود، ما به همراه 35 نفر ایرانی از موسسات مختلف برای شرکت در این مجمع رفته بودیم و هدف ما، مبارزه با صهیونیسم جهانی و ایجاد همگرایی در امت اسلامی و حتی فعالان غیراسلامی بود و بدون توجه به دین، مذهب، قومیت و ملیت افراد، به دنبال تقویت جبهه جهانی مستضعفین بودیم و الحمدلله این پیام، به خوبی رسانده شد و گفتگوهای جدی و واقعی میان جوانان و فعالان از کشورهای مختلف شکل گرفت و هیچکدام از این ها مخفیانه نبود. همچنین ما به صورت رسمی در این مجمع غرفه داشتیم و رسانه های مختلف اعم از شبکه های ماهواره ای و پایگاه های خبری با ما مصاحبه داشتند و فعالیت های ما را پوشش دادند.

وی در خصوص اتهام رسانه مصری در خصوص نشر تشیع در تونس گفت: این اتهام، واقعیت ندارد. اساسا فضای "المنتدی" کاملا سیاسی بود و اغلب شرکت کننده ها انگیزه هایی برای ورود به مباحث دینی و مذاهب اسلامی نداشتند ما هم در این زمینه اصرار نداشتیم و بیشتر بدنبال تقریب و وحدت بودیم نه مسائل اختلافی. حتی چند نفر محدود مراجعه کردند و د رمباحث اعتقادی سوالاتی داشتند که گفتیم اینجا وارد این مباحث نمی شیم چون ممکن است که منجر به فتنه انگیزی شود لذا این اتهامی که داده شده، خلاف واقع است وذهنیات کسی است که خبرسازی کرده است.

* نویسنده، فرق مسجد الزیتونه با دانشگاه الزیتونه را نمی داند!دروغ پردازی پایگاه مصری علیه طلبه ایرانی

حجت الاسلام غریب رضا درباره اتهام پایگاه مصری در خصوص بازدید از دانشگاه الزیتونه و دیدار با برخی شخصیت های این دانشگاه برای نشر تشیع گفت: برخلاف آنچه در خبر آمده، بدلیل تراکم کارهای ما در "منتدی" و مسئولیت غرفه موسسات ایرانی بنام "بیت المستضعفین"، فرصت دانشگاه الزیتونه و دیدار با اساتید این دانشگاه را نداشتم و کسی که این خبر را تنظیم کرده فرق بین مسجد زیتونه و دانشگاهش را نمی دانسته و عکسی که منتشر شده مربوط به حضور من در مسجد زیتونه است نه دانشگاه زیتونه که این دو مجموعه از هم فاصله دارند.

وی درباره ارتباطش با شیعیان مصر گفت: ما نه تنها با شیعیان مصر که با طیف های مختلف مصری اعم از اسلامگراهای معتدل، اقباط و دیگر جریانات و طیف های موجود در مصر ارتباط داریم و اساسا برنامه ما، ایجاد همگرایی و وحدت و همدلی در کشورهای اسلامی است و در این راه، با طیف های مختلف به ویژه افرادی که دارای منهج و اندیشه اعتدالی هستند، ارتباط داریم و ارتباطات ما، محدود به شیعیان نیست.

* از اتهام زنی حامیان داعش خوشحال می شویم

مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت گفت: موسسه گفتگوی دینی وحدت یک موسسه مردم نهاد است که تلاشش این بوده که بر خلاف امواج رسانه ای که بین مسلمانان تفرقه ایجاد می کند با روشنگری و متناسب با نیازهای فکری سیاسی جهان اسلام در راستای وحدت گام بردارد و موفقیتش در گرو اعتقاد به آرمان وحدت اسلامی است و طبیعی است ک از طرف جریان های تکفیری و تندرو که نان خود را در تفرقه افکنی و مبارزه با مسلمانان اهل قبله می دانند مورد هجوم قرار بگیرد؛ تهمت هایی که به این موسسه زده می شود و سرزنش هایی که می شویم تاثیری در عزم و اراده ما ندارد بلکه خدا را شکر می کنیم و افتخار می کنیم کسانی که از داعش حمایت کردند و مسلمانان اهل قبله را تکفیر می کنند و صراحتا برای کشتن علیه مسلمانان برنامه ریزی می کنند و جنگ روانی علیه مذاهب اسلامی به راه می اندازند، با ما مخالفت می کنند و این را دلیل آن می دانیم که در صراط مستقیمِ وحدت اسلامی گام بر می داریم و به آنها اعلام می کنیم هر چه بیشتر دشمنی کنید ارتباطات فکری معنوی سیاسی خود را برادران اهل سنت بیشتر خواهیم کرد و در این مبارزه فرهنگی پیروز خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha